Nieuw onderzoek: Waarom dit het beste tijdstip is om te sporten

Voor optimale resultaten plan je best je work-out op dít tijdstip van de dag.

beste tijdstip sporten onderzoek
ALEX WALTL, VOGUE NEDERLAND, MAART 2019.

Slecht nieuws voor diegenen die zich vroeg in de ochtend nog eens omdraaien om te snoozen in bed. Nieuw onderzoek toont namelijk aan dat sporten in de ochtend voor betere en snellere resultaten zorgt. En dit is juist waarom.

Belangrijke factoren

Het internet staat vol tegenstrijdig advies over hoe je de beste resultaten verkrijgt om jouw holy temple in topvorm te krijgen. En al is elke work-out al positief, we hoeven je niet te vertellen dat een tal van belangrijke factoren pas echt bepalen hoe jouw lichaam zich vormt. Je lichaamstype en genen zijn daarvan de grootste factoren die invloed hebben op je lichaam. Heb je je deze zomer wat laten gaan met de hapjes en glazen champagne op de zoveelste zomerborrel en wil je je work-out routine weer oppakken? Het is dan goed om te weten dat dít bepaald tijdstip van de dag voor de beste resultaten zorgt.

#gains

Spaar jezelf in de avond en tackle die squats, deadlifts en lunges in de ochtend. Uit een nieuw onderzoek wordt duidelijk dat 's ochtends sporten veel efficiënter is in het opbouwen van spiermassa en vetverlies. Onderzoekers van de University of North Carolina Chapel Hill publiceerden een onderzoek in de Journal of Physiology waaruit blijkt dat vroeg je wekker zetten en sporten de beste manier is om die #gains te zien.

Voordelen

De voordelen van 's ochtends sporten klinkt biologisch ook logischer. 'In de vroege ochtenduren heb je een hormonaal profiel dat je vatbaar maakt voor een betere vetstofwisseling', vertelt onderzoeker Hackney aan Time Magazine. 'Mensen hebben van nature 's ochtends verhoogde niveaus van cortisol en het groeihormoon - beide zijn betrokken bij de stofwisseling - dus je zal meer energie uit je vetreserves halen.' Dat kan mogelijk helpen bij het afvallen.

Onderzoek suggereert ook dat sporters die 's ochtends sporten, overdag minder trek hebben. Om precies te zijn is zeven uur in de ochtend het meest gunstige tijdstip. Het onderzoek toont zelfs dat het makkelijker is om vast te houden aan gezonde gewoonten wanneer deze in de ochtend al worden afgetikt van je to-do lijst. "The early bird catches the worm", dus ook als het om sporten gaat.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws