sexy-grunge-maxirokken-en-tom-fords-gucci-de-trends-die-in-2023-de-overhand-krijgen-237187
©Philippe Vogelenzang, Vogue Nederland, september 2022

Ondanks de eindeloze obstakels die 2022 ons opleverde, ging de mode zoals altijd door. Terwijl de trends elkaar afwisselden, kwam een terugkerend thema naar voren: investeren. Winkelen voor de lange termijn zal in het nieuwe jaar worden voortgezet, nu de nadruk steeds duidelijker komt te liggen op kleding en accessoires die meer zijn dan een snelle sensatie. (Liane Wiggins, hoofd vrouwenmode bij Matchesfashion.com, noemt deze aanpak “wardrobing“).

Zoals Heather Gramston, hoofd vrouwenmode bij Browns, opmerkt: “2022 was zonder twijfel het jaar van sexy dressing en weer uitgaan”, een stemming die leidde tot een toename van speciale feeststukken met tijdloze aantrekkingskracht, evenals luxe verhuur.

Trends 2023

Dus wat kunnen we verwachten in 2023? Volgens de inkopers zal het modepubliek in twee groepen verdeeld zijn: zij die de pure looks omarmen die op de lente/zomer 2023-catwalk te zien waren, en zij die de ingetogen route nemen via maxi-zoomlijnen en strakke tailoring. Op TikTok zal Gen-Z de honger naar alles wat met de jaren 90 en 00 te maken heeft blijven aanwakkeren, en de vintage markt zal blijven groeien. Lees verder over welke trends je te wachten staan in 2023.

Alledaagse mode, maar dan beter

Het spreekt boekdelen dat de meest gegoogelde stukken van dit jaar – jeans en oversized shirts, volgens Google’s Year In Search-report – zo bescheiden zijn als het maar zijn kan. Kate Moss’ verschijning in jeans, een tanktop en een geruit overhemd tijdens de lente/zomer 2023-show van Bottega Veneta deed ons onmiddellijk grijpen naar basics (ook al was haar ‘denim’ eigenlijk gemaakt van trompe l’oeil leer).

Bottega Veneta lente/zomer 2023
©Getty Images
Bottega Veneta lente/zomer 2023

De meest opvallende schoen voor alledaags gebruik dit jaar? Ballerina’s, die een grote hit zijn (zie de satijnen exemplaren van Miu Miu). “Ballerina’s zijn een blijvertje nu onze klanten op zoek zijn naar gepolijste stijlen die hun hybride levensstijl aanvullen”, zegt Wiggins. Fanny Moizant, medeoprichtster van Vestiaire Collective, verwacht dat mooie ballerina’s de vintage markt zullen domineren.

Volgens deskundigen zijn de beste stukken om in te investeren trendoverstijgend en zullen ze de tand des tijds doorstaan. “We zien een verschuiving in de manier waarop onze klanten kopen: ze stappen verder af van trends en zijn in plaats daarvan op zoek naar luxe stukken die een investering voor de lange termijn vormen”, legt Wiggins uit.

Mode voor iedereen

Soepelheid zal zich dit jaar niet manifesteren als stereotype ‘geleend van de jongens’-silhouetten, zegt Sara Maggioni, hoofd vrouwenmode bij WGSN. “Het gaat erom verder te denken dan boxy en buitenmaatse stijlen en in plaats daarvan na te denken over flexibele pasvormen en aanpasbare maten, met slimme ontwerpdetails, van bandjes en sluitingen die kunnen worden aangepast aan verschillende lichaamsgroottes en -vormen, tot extra stretchopties voor slimmere jerseykleding”, zegt ze. “Het gaat ook om het teruggaan naar de tekentafel en te kijken naar ontwerpkeuzes zoals kruis-, mouw- en schouderbreedtes die alle geslachten flatteren. Investeren in technologieën, zoals 3D-ontwerp en scannen, zal ook belangrijk zijn.”

Karoline Vitto lente/zomer 2023
©GoRunway.com
Karoline Vitto lente/zomer 2023

Uitgebreide collecties van Miu Miu en Simone Rocha – de laatste lanceerde dit seizoen officieel mannenmode – evenals baanbrekende ontwerpen van Raul Lopez van Luar en Ludovic de Saint Sernin, houden de schijnwerpers gericht op vloeiende mode. “De mode lijkt op weg om zich te ontdoen van genderstereotypen”, zegt Margaux Warin, hoofd mode en inzichten bij Tagwalk.

Grunge, maar met een sexy twist

Trek je Dr Martins aan, grunge is terug in de mainstream. De shows maakten plaats voor sexier, volwassener versies van grungy stukken: losse breisels, zwoele slipdresses en ruitjes stonden allemaal op de agenda. Maggioni noemt “de emotionele achtbaan en chaos die we de laatste tijd collectief hebben meegemaakt” als de drijvende kracht achter grunge 2.0, die ditmaal romantischer is. De look wint ook aan terrein op het gebied van vintage. Moizant voorspelt veel meer denim, utility broeken, leer en kettingen.

Chopova Lowena lente/zomer 2023
©Getty Images
Chopova Lowena lente/zomer 2023

De toekomst is doorschijnend…

Less is more“, zegt Tiffany Hsu, vicepresident van dameskleding- en kinderkledinginkoop bij Mytheresa. Daar is Gramston het mee eens: “Sexy 2.0 was overal, met elke denkbare vorm van microrokken, cut-outs, sheer en mesh om mee aan de haal te gaan.”

Warin zegt dat zoekopdrachten naar uitgesneden en transparante looks met respectievelijk 40 en 53 procent stegen tijdens herfst/winter 2022, en dat 77 procent van de ontwerpers transparante looks opnam voor lente/zomer 2023. Ook in de mannenmode duiken nietsverhullende stukken op: ‘blote’ mode steeg met 504 procent voor lente/zomer 2023 in vergelijking met lente/zomer 2022.

Ferragamo lente/zomer 2023
©Getty Images
Ferragamo lente/zomer 2023

…maar ook bescheiden

Een ingetogen kleedster? Wanhoop niet. “Voor 2023 denk ik dat we een progressieve verschuiving zullen zien van openlijke sexiness en een verschuiving naar langere zoomlijnen, strakke tailoring en minder getoonde huid”, stelt Gramston.

Volgens Maggioni zal vooral de tailoring weer aantrekken, nadat het een van de “meest getroffen categorieën” werd tijdens de pandemie. “Hoewel werkpatronen zeker meer hybride zijn dan vroeger en de ‘casualisering’ van carrièrekleding voortduurt, ontstaat er over het algemeen een meer samengestelde esthetiek omdat consumenten een frissere richting zoeken”, zegt ze.

Alaïa lente/zomer 2023
©Getty Images
Alaïa lente/zomer 2023

Wat de zoomlijnen betreft, ziet Hsu volgend jaar maxirokken opkomen, terwijl lange jurken de recente shows domineerden (81 procent van de ontwerpers nam lange jurken op in hun collecties, meldt Tagwalk).

Zet je schrap voor nog meer nostalgie

De obsessie met het niet zo verre verleden gaat nergens heen. Moizant zegt het eenvoudig: “De nostalgie uit de jaren 90 en 00 zal blijven.” Het ziet er misschien een beetje anders uit – “de meer psychedelische kant van de boholook zal belangrijk zijn tijdens het festivalseizoen”, zegt Maggioni – maar het is dezelfde sfeer waarmee we ons nu al seizoenen lang vertrouwd maken.

De beste manier om nostalgie op te snuiven is door het authentiek te doen. Scoor vintage vondsten op Depop, Vinted, eBay en dergelijke, of speur Vestiaire Collective, Hardly Ever Worn It en 1stDibs af om bijzondere designerschatten te ontdekken. Anthony Barzilay Freund, redactioneel directeur en trendspecialist bij 1stDibs, stelt voor om te kijken naar John Galliano voor Dior, Tom Ford voor Gucci, Vivienne Westwood en Issey Miyake. Op het gebied van accessoires zijn Chanel-tassen uit de jaren 90 en Fendi’s geliefde Baguette (die afgelopen jaar zijn 25-jarig bestaan vierde) de ultieme trofeeën.

Tom Ford voor Gucci herfst/winter 1996
©Getty Images
Tom Ford voor Gucci herfst/winter 1996

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.