Food
Carlijn Potma

Gone Bananas Het is de meest gegeten vrucht op aarde, en ik ben er dol op: bananen.

Het is de meest gegeten vrucht op aarde, en ik ben er dol op: bananen. Als natuurlijke zoetmaker of romige basis voor smoothies, ijs en zelfs gebak. Maar ook: banana bread. Suiker- en glutenvrij − heerlijk in combinatie met kokos en amandel.


Ze zitten boordevol kalium, vitaminen (B6, B11, A en C), vezels en zelfs ijzer. Lekker zo uit ’t handje, maar ook gebakken, geroosterd, gedroogd of gepureerd. Zelfs de schillen zijn − helemaal vanuit de no-waste gedachte − heel bruikbaar: wrijf je huid twee- á driemaal daags in met de binnenkant van een bananenschil om roodheid, zwellingen, jeuk of uitslag te verzachten en verminderen.

Banana bread is een van mijn favoriete snacks, en deze suiker- en glutenvrije versie is nog heel verantwoord ook. Verzadigend door het supervezelrijke kokosmeel, gezond door de vele voedingsstoffen in de banaan en amandelen. Bovendien vormen de ingrediënten een perfecte combinatie (aldus Niki Segnit in De Smaakbijbel, een van mijn favo food-boeken): bananen laten zich goed combineren met kaneel, vanille, amandel en kokos. Een beetje zondigen mag trouwens best, dus besmeer de plakken banana bread lekker dik met de cream cheese topping. Bon appètit!
Banana bread met kokos en amandel 
suiker- en glutenvrij.

Dit heb je nodig:

Voor de cake: 125 gram amandelmeel, 75 gram kokosmeel, 2 rijpe fijngeprakte bananen, 1½ theelepel baking soda, een kleine theelepel zout, 1½ theelepel kaneel, 1 theelepel vanille extract, 2 eetlepels kokosolie, 1 eetlepel honing of ahornsiroop, 3 eieren 

Voor de topping: 2 eetlepels kokosrasp, 2 eetlepels verkruimelde amandelvlokken

Voor erbij: 4 eetlepels cream cheese, 1 eetlepel ahornsiroop

.

En zo maak je het:

Meng het amandel- en kokosmeel met de baking soda, het zout en de kaneel in een kom. Doe hetzelfde voor de ‘natte’ ingrediënten (de bananen, eieren, olie, honing en het vanille extract) in een aparte kom, tot je een mooi egaal mengsel hebt. Mix hier al roerende de droge ingrediënten door. Vet een bakblik (van 20 á 25 cm) in met kokosolie, bedek met bakpapier en verdeel het beslag over de vorm. Strijk glad en strooi de kokos-amandel topping eroverheen. Bak circa 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden tot de korst mooi goudbruin is. Roer de cream cheese los met de siroop en serveer bij de plakjes (afgekoeld) banana bread.