de-it-bags-van-bottega-veneta-trend-of-investering-205278
©Splash News

De aankoop van een dure tas gaat vaak gepaard met het maken van herinneringen. Denk aan het vieren van een succes, zoals een promotie of nieuwe baan. Zie het ook als een goede investering, een die hopelijk in de loop van de tijd meer waard wordt. Er zijn nou eenmaal mensen die gokken op de aandelenmarkt, en er zijn mensen die ‘gokken’ op tassen.

Bottega Veneta 

Luxeproducten, waaronder tassen, kunnen veel geld opleveren. Zo hebben de tassen van Chanel de neiging om in waarde te stijgen, soms 3% per jaar. Ook Hermès en Louis Vuitton bewezen zich als geweldige luxe items die in waarde stijgen. Studies tonen zelfs aan dat een Hermès Birkin-tas meer waard is dan goud. Bij dit rijtje kunnen we nu nóg een tassenmerk toevoegen dat interessant is voor je portemonnee: Bottega Veneta.

Vogue-redacteur Liana Satenstein: “Sinds Daniel Lee in 2019 het roer overnam van het Italiaanse merk zijn de tassen enorm populair. Zijn squish-able, leren tassen zijn onmiskenbare it-bags. Ze infiltreren in mijn Instagram-feed, streetstyle foto’s én dagelijks leven. Ik word verblind door de kleine buikvormige Jodies in limoen tint die me doet denken aan Nickelodeon slime, en de klassiek gevormde vierkante Cassette met zijn puffy Interaccio leer.”

Victoria Beckham draagt een tas van Bottega Veneta
©Getty Images

Belasting ontduiken 

“Ons Slack-kanaal werd in oktober 2020 overspoeld met beelden van Victoria Beckham die met twee verschillende Bottega Veneta tassen door New York City draafde. Ze hield ze als een voetbal tegen haar borst geklemd en stond ermee in het middelpunt van de belangstelling. Sindsdien gaan mensen tot het uiterste om de tassen te bemachtigen. Een collega die vaak in New Jersey is, vertelde me dat ze in New York over de Hudson reisden naar een pas geopend winkelcentrum met een Bottega Veneta winkel in plaats van die op Madison Ave om de New Yorkse belasting te ontduiken. De tassen zijn namelijk niet goedkoop: de Cassette kost $4.100; de Pouch $3.690 en de Jodie $1.900.

Toen ik een oproep plaatste op mijn Instagram-feed, met de vraag wie de items had, vlogen de reacties binnen. Eén vrouw vertelde me dat ze er drie had gekocht. Een andere collega DM’de dat haar vriendin die in een Bottega Veneta winkel werkt vertelde dat het ‘moeilijk is het product in de schappen te houden’.

Vrouw is blij en glimlacht met Bottega Veneta tas in hand

De vraag is zo groot, dat zelfs de doorverkoopprijs is gestegen. De luxe e-commerce site Rebag, die gespecialiseerd is in tassen, horloges en high-end accessoires, bracht half oktober haar jaarlijkse Clair rapport uit. Hieruit blijkt dat de Bottega stukken voor een aardige cent weer verkocht kunnen worden. Een korte samenvatting: de Chain Cassette Crossbody behoudt 87% van zijn waarde wanneer het wordt doorverkocht, de Chain Pouch 80% en de Jodie zelfs 90%.”

Bottega Veneta-stijlen

“De Pouch Intrecciato Nappa, die er, op de legendarische weeftechniek na, uitziet als een onopvallende ‘voedertas’, is 45% in waarde gestegen. Dit betekent dat Rebag bijna de helft meer zou betalen voor de tas dan het jaar ervoor. Volgens een vertegenwoordiger van Rebag zijn Bottega-stijlen zoals de Pouch 20, de Cassette Crossbody en de Padded Cassette allemaal voor meer dan de winkelwaarde verkocht.

Terwijl de Bottega tassen in parakeet (de eerder genoemde limoen kleur) misschien wel de meest bekende is, verkopen klassieke tinten zoals zwart, marineblauw, bruin, en bordeaux beter, volgens Rebag.

Vrouw poseert met Bottega Veneta tas

Hoewel het merk in de afgelopen jaren een aanzienlijke opleving heeft gekend, is het nog niet op Hermès of Chanel niveau. Maar volgens Rebag is Bottega Veneta overgestapt van een aankoop met een hoog risico – een tas die 40% van zijn winkelwaarde of minder behoudt bij doorverkoop – naar een aankoop met een laag risico. In de lage-risico categorie op Rebag, staat Bottega hoger dan Celine, Prada en Fendi en iets hoger dan Balenciaga. Hoewel Bottega Veneta nog in de ‘veilige gok’ categorie zit, samen met Gucci, Dior en Saint Laurent, scheelt het niet veel.”

Trendy investering

“Toch is het nog maar de vraag of mensen de tassen kopen als investering of niet. Door Bottega Veneta’s snelle opkomst als populair merk lijkt het voor sommigen meer een voorbijgaande trend dan een veilige investering.

Of de tas over 5 of 10 jaar nog steeds zijn waarde heeft, is dus afwachten. Dit weten we simpelweg nog niet. Maar zelfs als de Bottega plotseling in waarde zou dalen, is er nog hoop op een comeback. ‘Zoals we vaker zagen, hebben handtassen als de Dior Saddle, Balenciaga City en Fendi Baguette potentie om een comeback te maken. Als ze trendy worden neemt hun rendement op investering toe’, zegt Rebag’s CEO, Charles Gorra.

Ongeacht of de tassen trending zijn – en de vraag of de hype niet weer snel weggaat – het zijn geweldige tassen. Vraag is er, wat wil je nog meer?”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue.com.