de-foodtrends-voor-2023-nostalgie-geluksmomenten-en-leftovers-236120

In 2022 zijn onze eetgewoontes flink veranderd. We verlangen meer dan ooit naar zelfzorg, kiezen ons menu digitaal en eten steeds vaker vegetarisch, flexitarisch of vegan. Thuisbezorgd.nl heeft onderzoek gedaan naar de veranderende voorkeuren als het gaat om eten. De laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van smaak, restaurants en bestelgedrag zijn te vinden in het nieuwe Food Trend Rapport. Wij zijn dat rapport ingedoken en zetten de vijf grootse en opvallende foodtrends voor 2023 op een rij.

Trend 1: kleine geluksmomenten

Steeds vaker zien we eten als een manier om onszelf te verwennen, en niet alleen als brandstof voor een drukke dag. Die heerlijke smoothie of een heerlijk gebakje van de patisserie zorgen voor een klein geluksmoment in het dagelijks leven. Daarnaast is het bestellen van eten na een lange dag een makkelijke en betaalbare manier om jezelf in de watten te leggen. Mocht je dus wat vaker naar je favoriete bestelapp grijpen, weet dat je niet de enige bent. Want we zien het bestellen van eten massaal als dé manier om onszelf eens te verwennen.

Trend 2: budgetbewust genieten

Het huidige financiële klimaat heeft grote invloed op ons uitgavenpatroon. Door de prijsstijgingen maken we tactische en creatieve keuzes op het gebied van eten. Denk hierbij aan het bestellen van menu’s, het eten van leftovers als lunch en wees extra alert op kortingen. Naar verwachting spelen restaurants hier in 2023 beter op in met betaalbare alternatieven voor vlees en vis.

Trend 3: bewust eten

We zijn ons overall bewuster geworden van belangrijke zaken rondom eten. Zo ook de duurzaamheid ervan. We maken vaker bewuste keuzes die een positief effect hebben op zowel onze gezondheid, als het milieu. Dit zie je terug in de hoeveelheid flexitarische, vegetarische en vegan gerechten die we maken en bestellen. Restaurants zetten zich het komende jaar dan ook in om nieuwe bereidingswijzen, ingrediënten en smaken aan te bieden.

Trend 4: culinaire nostalgie

Steeds meer hunkeren we naar ingrediënten en gerechten die vertrouwd zijn – we weten immers dat ze ons goed zullen smaken. Deze trend noemen we culinaire nostalgie. Restaurants en chefs zien de groeiende vraag naar nostalgie en vinden klassieke gerechten opnieuw uit met nieuwe smaken en ideeën. Denk aan gastronomische variaties op friet en pizza met sterallures. Traditionele gerechten uit verschillende lokale keukens krijgen dus een nieuwe twist. We kijken uit naar de culinaire creaties die op ons af zullen komen.

Trend 5: digitale gastronomie

Instagramfoodies en TikTok-chefs spelen een grote rol in de maaltijden die op ons bord liggen. Zo bekijken we graag de Instagrampagina van een restaurant voordat we aanschuiven of bestellen en lezen we reviews van onze favoriete internetpersoonlijkheden. Verwachting is dat dit verder toeneemt en chefs proberen hun gerechten nog meer te laten spreken via het internet. Denk aan plantaardige innovaties, gewaagde combinaties en presentaties.

digitale gastronomie

Above all, blijven we natuurlijk vooral eten wat we lekker vinden. Mocht je naast deze trends benieuwd zijn naar andere bevindingen van Thuisbezorgd.nl? Dan lees je het volledige rapport hier.