In 2022 zijn onze eetgewoontes flink veranderd. We verlangen meer dan ooit naar zelfzorg, kiezen ons menu digitaal en eten steeds vaker vegetarisch, flexitarisch of vegan. Thuisbezorgd.nl heeft onderzoek gedaan naar de veranderende voorkeuren als het gaat om eten. De laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van smaak, restaurants en bestelgedrag zijn te vinden in het nieuwe Food Trend Rapport. Wij zijn dat rapport ingedoken en zetten de vijf grootse en opvallende foodtrends voor 2023 op een rij.
Trend 1: kleine geluksmomenten
Steeds vaker zien we eten als een manier om onszelf te verwennen, en niet alleen als brandstof voor een drukke dag. Die heerlijke smoothie of een heerlijk gebakje van de patisserie zorgen voor een klein geluksmoment in het dagelijks leven. Daarnaast is het bestellen van eten na een lange dag een makkelijke en betaalbare manier om jezelf in de watten te leggen. Mocht je dus wat vaker naar je favoriete bestelapp grijpen, weet dat je niet de enige bent. Want we zien het bestellen van eten massaal als dé manier om onszelf eens te verwennen.
Trend 2: budgetbewust genieten
Het huidige financiële klimaat heeft grote invloed op ons uitgavenpatroon. Door de prijsstijgingen maken we tactische en creatieve keuzes op het gebied van eten. Denk hierbij aan het bestellen van menu’s, het eten van leftovers als lunch en wees extra alert op kortingen. Naar verwachting spelen restaurants hier in 2023 beter op in met betaalbare alternatieven voor vlees en vis.