Zo bied je je menstruatieklachten het hoofd, aldus deze voedingsexpert

Wat wel en niet te eten tijdens je menstruatie.

image
Marc de Groot, Vogue Wellness, zomer 2018

Vaak voel je het wel als je menstruatie er weer aan zit te komen. De een kampt met buikkrampen, de ander met oncontroleerbare cravings. Je hormonen schieten dan ook alle kanten op, maar wat kun je eraan doen om dit 'leed' wat te verzachten zonder dat je naar zware pijnstillers grijpt? Die pijnstillers dus terzijde schuiven en eens kijken naar wat een orthomoleculair voedingsexpert, zoals Stefanie Klaver (van Klaever Health – waar ze alles onder één dak hebben voor een gezonde lifestyle: van personal training tot voedingsbegeleiding, verse juices en vitamine check-ups) adviseert. Zo vroegen we haar naar de fabels en feiten rondom menstruatie, plus wat vooral wel en niet te eten voor, tijdens en na deze bloody (pun intended) periode.

Advertentie - Lees hieronder verder

Beïnvloedt je menstruatie nu eigenlijk je gewicht?
'In de laatste fase voor de menstruatie houdt je lichaam meer natrium en vocht vast, waardoor je gewicht toeneemt.
 Ik zie dit ook veel in de praktijk. Als vrouwen bij mij op consult komen en zichzelf willen laten meten is het altijd belangrijk te weten in welk moment van de cyclus ze zich bevinden. Vlak voor de menstruatie valt het gewicht altijd iets zwaarder uit. Doordat progesteron dan toeneemt zal de mobiliteit van de darmen afnemen en treedt meer constipatie op. Dit kan uiteraard ook iets van invloed zijn.'

'Tijdens je menstruatie heb je vaak behoefte aan donkere chocolade omdat dit magnesium bevat, dat krampen tegengaat'

Waarom hebben we de neiging om ongezonder te eten als onze menstruatie nadert?
'Dit is te verklaren wegens progesteron dominantie en hiernaast gebrek aan oestradiol. Een te laag oestrogeen-niveau is van invloed op de neurotransmitter serotonine. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd; het geeft je een goed gevoel. Door een te laag niveau van oestrogeen wordt er ook te weinig serotonine aangemaakt. Hierdoor kan je extreme behoefte krijgen aan zoetigheid, koolhydraten of zetmeel om toch tijdelijk dat geluksgevoel te ervaren. Ja, dat is meestal niet zo gezond, maar wel heel goed te verklaren. De behoefte aan donkere chocolade kan worden verklaard doordat deze magnesium bevat. Magnesium helpt bij het tegengaan van krampen, dus laten we het erop houden dat dit zo'n gekke gewoonte nog niet is.' (Lacht)

Advertentie - Lees hieronder verder

'Het is belangrijk om juist tijdens je menstruatie minder koffie en meer gezonde vetten te nemen'

Hoe kun je menstruatiepijn en constipatie tijdens je menstruatie tegengaan en verlichten?
'Daar heb ik wel een lijstje met tips voor. Allereerst, maak ontspanning onderdeel van je leven bijvoorbeeld in de vorm van wandelen, yin yoga, meditatie, een bad met magnesium (goed tegen krampen) of een terugkerende ontspanningsmassage. Iedereen kampt met stress, maar probeer dit echt binnen de perken te houden en zorg dus voor voldoende momenten van ontspanning. Verder is het handig om wanneer je menstruatie nadert koffie, alcohol, geraffineerde suikers, frisdranken en voorverpakte voedingsmiddelen te vermijden of in ieder geval te verminderen. Wat wel op je menu te zetten? Zorg voor voldoende vetten, essentieel voor een gezonde hormoonhuishouding. Verder is een goed dag- nachtritme cruciaal. Licht en donker zijn daadwerkelijk van invloed op onze hormoonhuishouding. Vrouwen die 's nachts werken of letterlijk door tijdzones vliegen kunnen sneller last hebben van een hormonale disbalans. Daarbij is het belangrijk om te voorkomen dat de cyclus en daarmee samenhangende symptomen als oorzaak worden gezien en behandeld. Lichaam en geest zijn een complex samenhangend geheel en voor een succesvol herstel is een holistische aanpak absoluut essentieel. Een hormonale disbalans kan ook ontstaan door een verminderde ontgifting of een disbalans in de darmen.'

'In het wilde weg supplementen slikken doet vaak meer kwaad dan goed'

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

Er wordt nu ook veel gesproken over hoe je 'hormonen' (oestradiol en progesteron bepalen bijvoorbeeld de cyclus en menstruatie) je lichaam en gewicht beïnvloeden. Kun je hier iets meer over vertellen?
'Dat klopt. Heb je het idee dat je hormonen uit balans zijn dan is mijn tip om hier een helder inzicht in te krijgen door het een en ander te laten testen. In het wilde weg supplementen slikken zou ik altijd afraden; dit kan namelijk meer kwaad dan goed doen. Doordat, zoals eerder besproken, hormonen en neurotransmitters ook invloed hebben op elkaar kan het fijn zijn ook de neurotransmitters zoals onder meer serotonine en dopamine in kaart te brengen. Als je in evenwicht bent voel je je opgewekt en energiek. Hiernaast heb je een stabiele bloedsuikerspiegel, is je huid stralend, slaap je goed in en door, heb je een dagelijkse stoelgang, ga zo maar door. Kortom, je kunt de wereld aan. Korte lontjes, eetbuien, een onrustige huid, onregelmatige cyclus en verstoorde slaap zijn onder meer symptomen van een verstoorde hormoonhuishouding. Het is niet zo te zeggen hoeveel tijd herstel kost aangezien iedereen anders is. Bij Klaever Health bieden we testen aan die inzicht bieden in de hormonen die stress als ook de mannelijke en de vrouwelijke hormoonhuishouding reguleren.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Beauty & Health