De beste tips voor het aanbrengen van parfum, aldus Cartier’s ‘neus’ Mathilde Laurent

Mathilde vertelt in Parijs over haar bijzondere beroep en Cartier's nieuwste geur Carat.

image
Jan Welters, Vogue Nederland

We ontmoeten de 'neus' van juwelenhuis Cartier Mathilde Laurent (48) in haar artistieke kantoor met haast 360 graden uitzicht over Parijs, op de bovenste verdieping van het Fondation Cartier, een enorm en prachtig glazen gebouw van architect Jean Nouvel en expositieruimte voor moderne kunst. Overal in haar kantoor liggen schoenen ('dit is mijn schoenenkast, thuis met mijn twee dochters heb ik geen tijd om modekeuzes te maken'), stapels kunstboeken en magazines opengeklapt op de grond. En niet te vergeten de ontelbare kleine, doorzichtige testflesjes op haar bureau. Hier werkt Mathilde namelijk aan de ontwikkeling van de geuren van Cartier, als een van de twee vrouwelijke in-house 'neuzen' ter wereld. We gaan in gesprek over haar werk (nog gedomineerd door mannen aan de top), de nieuwste geur van Cartier Carat en uiteraard de beste tips voor het aanbrengen van parfum.

Advertentie - Lees hieronder verder
Cartier

Hoe besloot je parfumeur te worden?
'
Ik besloot dit vrij laat: ik wilde eerst architect worden of fotograaf en begon ook aan opleidingen hiertoe. Op een dag vertelde een goede vriend dat hij op televisie een reportage over een opleiding tot parfumeur in Versailles had gezien: "Dit is echt iets voor jou," zei hij tegen mij, want "je ruikt alles, je ruikt personen, je ruikt plekken en je praat altijd over geuren". Maar ik wist niet wat daar zo bijzonder aan was, dacht dat iedereen dat deed. Zo rook ik bijvoorbeeld aan mensen en adviseerde ik hen over welke geuren ze konden dragen. Ik leefde in een wereld van geuren, maar ik dacht dat dit de normaalste zaak van de wereld was.'

Hoe kan het dat jij zo goed ruikt?
'De wetenschap is hier nog niet over uit. We weten niet of je geboren wordt met het brein van een parfumeur of dat dat je ontwikkelt tot parfumeur. Wat we wel weten is dat het brein van een parfumeur anders is dan andere breinen. Zo is de neocortex aan de voorkant van de hersenen een stuk groter bij parfumeurs. Ik heb wel altijd het gevoel gehad dat ik een 'reuk-brein' had.'

Je bent een van de weinige vrouwen aan de top van deze wereld? Hoe komt dat?
'Ja dat klopt, tot Christine Nagel bij Hermès aantrad twee jaar geleden was ik de enige. Dit is historisch bepaald: parfumerie was gecentreerd rond Grasse (in het zuiden van Frankrijk, waar bloemen worden gekweekt voor de parfumindustrie), dus veel van de parfumeurs komen daar van oudsher vandaan. Hier vond je mensen die werkten in de parfumindustrie, opgegroeid in een wereld van geuren. Maar de creatie van geuren heeft altijd in Parijs plaatsgevonden. In de jaren twintig en dertig waren er wel beroemde vrouwelijke parfumeurs, maar het is lange tijd aantrekkelijker geweest om een man aan het hoofd te zetten. Ik zie dit vandaag de dag nog: in deze industrie zijn inmiddels meer vrouwen dan mannen, maar het zijn nog steeds vooral mannen die de topbanen hebben. Toen ik bijvoorbeeld net bij Cartier aankwam, vertelde een persattachée dat het heel moeilijk was om een interview met journalisten voor mij te regelen, terwijl dat voor mannelijke parfumeurs helemaal geen probleem was. Het is aan het veranderen, maar de mythe van de oude Franse man als parfumeur is helaas nogal hardnekkig.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Kun je iets vertellen hoe je een geur ontwikkelt, zoals de nieuwste geur Carat?
'Een parfumeur moet nooit uit het niets beginnen. Je moet beginnen met een concept. In het geval van Carat was het de diamant. Ik wilde het over juwelen hebben. Want in alle geuren die ik heb ontwikkeld, hadden we hier nog niet specifiek over gesproken. En juwelen zijn uiteraard ontzettend belangrijk voor Cartier. Maar heel belangrijk hieraan vond ik dat het concept echt gelinkt kon worden aan echte geuren. De link tussen parfum en juwelen is heel interessant: bij Cartier zeggen we dat parfum feitelijk onzichtbare juwelen zijn. Om de compositie, omdat beide bestaan uit natuurlijke elementen. Voor Carat begon het bij een fascinatie voor de kleuren van een diamant. Ik dacht bij mezelf: wat maakt een diamant zo aantrekkelijk? Waarom wordt iedereen gek van diamanten? En volgens mij zijn dat de kleuren, de kleuren van de regenboog die je ziet rondom een diamant, door diffractie van het licht. Als je een diamant draagt, draag je feitelijk een regenboog met je mee. Dus ik koos zeven kleine bloemetjes die elk een kleur representeren. Niet de klassieke bloemen, ik werk liever met hele kleine bloemetjes die vaak niet worden overwogen voor een geur.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
De nieuwe geur Carat van Cartier.
Cartier

Hoe ziet je dag als een parfumeur eruit?
'Het allereerste wat ik doe als ik aankom in mijn kantoor is het pakken van een glas warm water. Daarna ga ik op mijn balkon zitten en mediteren. Dit doe ik van acht uur tot kwart voor negen. Op deze manier reinig ik mijn gedachten. Dan loop ik naar mijn bureau en doe ik de computer niet aan en begin ik de geurflesjes te ruiken van de vorige dag. Ik ruik of de parfum goed gebleven is, hoe de ondertoon ruikt etcetera. En dan begin ik met het creatiewerk: ik maak bijvoorbeeld formules op basis van de geuren van gisteren. En dat doe ik de rest van de dag, zonder meetings of telefoontjes. Het hoofddeel van het werk is het ruiken van deze talloze flesjes die je hier op mijn bureau ziet staan. Op sommige dagen kan ik twintig of dertig flesjes testen en andere dagen kunnen het er twee of drie zijn, als ik geen inspiratie heb of mijn dag toch vol meetings zit.'

Raak je niet overgestimuleerd door al die geuren?
'Nee, want dit is de reden dat ik met een assistent-parfumeur werk: zijn maakt alle recepten op basis van mijn formules. En in die tijd dat ze dat doet ruik ik niet. Ze is zo dertig minuten tot een uur bezig met het maken van een nieuwe test. Op het moment dat ze mij een nieuwe testgeur geeft, dan ruik ik eraan, en schrijf ik een nieuwe formule uit die ik aan haar geef. Ik kan daarom ook prima tegelijkertijd aan verschillende geuren werken. Omdat er pauzes tussen het ruiken zitten kan dit.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Hoeveel geurtesten heb je moeten doen voor de geur Carat?
'
Ik denk dat ik zo'n 400 geur testen hebben gedaan, gedurende een jaar. En dat is aardig gehaast in de wereld van de parfumerie kan ik je zeggen.'

Draag je zelf parfum?
'
Nee, eigenlijk nooit. Voor een vakantie denk ik altijd "welke geur moet ik dragen"? De geuren die ik ontwikkeld heb wil ik vaak niet dragen omdat ik ze net bedacht heb en er even afstand van wil hebben, sommigen heb ik al langer geleden ontwikkeld en die ik heb ik dan al vaak gedragen. Ik zeg vaak dat ik deze baan gekozen heb om geuren te geven, niet om iets voor mezelf te creëren. Ik zou het erg egocentrisch vinden als ik geuren voor mezelf te ontwikkelen. Wat ik leuk vind is om te zien hoe mensen mijn geuren dragen.'

Tot slot, wat zijn je beste tips om parfum aan te brengen?

  1. 'Als je een geur echt goed wil ruiken moet je niet diep ruiken: je moet altijd heel snel ruiken. En je moet meer uitademen dan je inademt.
  2. Je moet nooit in een parfumerie blijven. Ga naar binnen, spray één geur van je interesse op, en vlucht. Op het moment dat je een parfumerie inloopt is het namelijk voor je neus onmiddellijk alsof het duizend geuren tegelijk ruikt. Hoe langer je blijft, hoe oververzadigd je reukvermogen raakt. Als je in een parfumerie ruikt, ruik je feitelijk maar 1% van de geur.
  3. Spuit de geur in een parfumerie op een tester, niet op de huid, want als je het geen lekkere geur vindt, dan zit je er die dag aan vast. Als je het echt een lekkere geur vindt, dan kun je teruggaan naar de winkel en het op je huid aanbrengen.
  4. Het maakt niet uit waar je parfum aanbrengt: ik pleit voor vrijheid! Dus breng de parfum aan waar je wil, er zijn geen regels voor. Zo breng ik het, als ik parfum draag, aan in mijn haar op mijn achterhoofd, daarmee overweldigd de geur mij minder dan als ik het in mijn hals aanbreng, en het laat een fijn spoor achter.
  5. Het aantal sprays dat je aanbrengt hangt af van het aantal dat je aanbracht op de dag dat je het parfum voor het eerst droeg: waren dit twee sprays, houdt het dan altijd bij twee. Waren het er drie, houdt het bij drie. Op die manier weet je zeker dat je nooit teveel aanbrengt en omstanders overweldigd met de geur.'

    De nieuwste geur Carat van Cartier ligt nu in de winkels.

    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Beauty & Health