SLA's wintermenu heeft nu ook warme gerechten: waarom het belangrijk is voor je stofwisseling om warm en koud eten af te wisselen

Zo houd je je spijsvertering op peil dit najaar.

image
SLA

De herfst is inmiddels ingegaan, waardoor je wellicht verlangt naar meer warme, meer aardende gerechten. Alom geliefde food hub SLA komt dit najaar weliswaar met een fijn nieuw menu, waarbij er voor het eerst ook warme gerechten op de kaart staan. Nog mooier: de saladebar (waar ook heerlijke bowls, soepen en smoothies worden geserveerd) is bekroond met een EKO-keurmerk, waardoor je verzekerd bent van verse, 100% biologische ingrediënten.

Advertentie - Lees hieronder verder

Mostly plants

Voor je stofwisseling is het, zeker in de koude wintermaanden, van belang dat je niet altijd koude en rauwe groenten eet, maar hier en daar juist warm. Zo stelt orthomoleculair voedingsdeskundige Stefanie Klaver van Klaever Health: 'Koude voedingsmiddelen kosten het systeem veel (verterings)energie. Zeker als je ziek bent, of tegen een griepje aanzit, kun je koude juices en salades beter achterwege laten en kiezen voor warme gerechten. Wil je toch dat sapje? Zorg dan dat deze niet steenkoud is en werk met verwarmende elementen zoals kaneel, gember of zwarte peper.' Natuurlijk is Michael Pollens eetfilosofie 'Eat food. Not too much. Mostly plants' een mooi streven, maar hierbij kun je via verschillende bereidingswijzen een nog beter eetpatroon voor jezelf samenstellen. Wij zijn alvast benieuwd naar de Indiase tempeh bowl en Thai green curry bowl, die sinds deze oktober bij SLA worden bereid.

SLA

Fire of digestion

Loulou Machinè, Ayurvedisch voedingsspecialist in opleiding, oprichter van Go With The Glow en pr- en communicatie-expert op het gebied van duurzaamheid bij W Green, vertelt: 'Volgens de Ayurvedische leer begint schoonheid in de darmen, in het verteringssysteem. Het verteringssysteem noemen ze vanuit de Ayurveda zelfs de fire of digestion, en als je een goede stofwisseling hebt dan heb je een goede gezondheid. Dus wat je niet verteert dat draag je op je huid, wat je niet verteert daar ontstaan ziektes uit. Dat is de redenatie. De filosofie is dat als je eten kookt het al een soort "voorvertering" is. Dus voorgekookt eten wordt beter verteerd dan rauw. Daar komt bij dat in India, waar de Ayurveda vandaan komt, het niet zo verstandig is om rauw voedsel te eten. Dus door het koken van je maaltijden haal je alle bacteriën weg. Voeg daarbij heel veel kruiden toe, zoals ontgiftende kurkuma en peterselie, tijdens het kookproces om de vertering op gang te helpen.'

Advertentie - Lees hieronder verder
SLA

Seizoensgebonden

Dat betekent niet dat je nooit meer rauw voedsel (ofwel: een goedgevulde sla) kunt eten, want er bestaat ook nog zoiets als 'het dood koken van je groenten' door ze bijvoorbeeld te lang in te ruim water te laten sudderen. 'Het is daarbij verstandig', vertelt Machinè: 'Om als je fruit of groenten uit de koelkast pakt het wel even op kamertemperatuur te laten komen.' Ze voegt toe: 'Daar komt bij dat je systeem vooral baat heeft bij vers eten, omdat dit de meeste "prana" ofwel levensenergie bevat volgens de Ayurvedische filosofie. Hierbij is lokaal en seizoensgebonden eten een pré, omdat het lichaam er al sinds eeuwen op is ingesteld om in bepaalde periodes van het jaar bepaald voedsel binnen te krijgen. Op vakantie naar de tropen? Dan is een verse kokosnoot (dan juist weer ijskoud) ideaal. In Californië is daarom sinds jaar en dag de farm-to-table-stroming, gepionierd door chef Alice Waters, immens populair. Dat idee kun je ook thuis toepassen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews