Day on a plate: wat eet een voedingsdeskundige zoals Mikaela Reuben eigenlijk zelf?

De Canadese Mikaela Reuben gelooft in 'let food be thy medicine'

image
Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

Het lijkt wel alsof er nog nooit zo'n stortvloed aan visies is geweest op een gezonde lifestyle, maar niet iedereen heeft de wijsheid in pacht. Los van hypes, is gezondheid bovenal persoonlijk. In een nieuwe reeks vraagt Vogue wat voedingsdeskundigen wereldwijd nu eigenlijk zelf eten op een dag? Vorige keer waren Ayurvedisch auteur Sahara Rose Ketabi en chef Sophia Roe aan het woord, nu culinair voedingsspecialist Mikaela Reuben. Als iemand een ray of sunshine belichaamt dan moet het de Canadese Reuben wel zijn. De voedingsexpert, met haar engelachtige Botticelli-stijl bos krullen, is zelf het stralende toonbeeld van een gezonde lifestyle. Clean eten is waar Reuben voor staat, maar ze deelt op Instagram ook regelmatig verschillende baksels, zoals niet te versmaden koekjes voor een cliënt zoals actrice Sophia Bush. Hiernaast werkt ze met nog meer sterren, waaronder Ben Stiller, Owen Wilson en Woody Harrelson. Als jong meisje al stond ze als een soort mad scientist (in haar eigen woorden) in de keuken of in de tuin met haar handen in de aarde tussen al het verse groente en fruit. Daarna bracht een studie kinesiologie alsook gezondheidsbegeleiding, raw chef-training en een fortuinlijke trip naar Hawaï (waar ze in de leer kon bij een chef die ze eerder had ontmoet) haar op haar levenspad. De hele wereld overreizen en verschillende custom-made recepten bedenken – alles gezond voor lichaam en geest. Voor haar is voeding bovenal een medicijn. Wat zij zoal eet op een dag in deze winterperiode? Aan Vogue legt ze het haarfijn uit.

Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

Gezondheidstips voor on-the-go

Allereerst een aanrader voor wie ook veel on the road is, zoals Reuben: 'Voor mijn werk reis ik heel wat af. Ben ik in een ander land dan vind ik het belangrijk om verschillende soorten lokaal eten te ontdekken, dus geef ik mijzelf toestemming om iets meer te indulge-n. Wat ik eet op een dag wanneer ik thuis ben verschilt van wanneer ik onderweg ben. Maar al reizende houd ik mij wel aan een aantal simpele tips en trucs die mij helpen om wat balans te bewaren. Zoals: ik neem mijn eigen verpakte eten mee tijdens vluchten; in restaurants bestel ik groenten als bijgerecht; ik probeer avocado, nootjes, komkommer en hoemoes te eten als snacks en neem hardgekookte eitjes en gerookte zalm mee voor extra proteïne; als het even lukt doe ik MCT-olie of amandelboter in mijn koffie in de ochtend, waarmee ik mijn bloedsuikerniveaus stabiel houd in plaats van even later naar quick fixes te grijpen; ik neem collageenpoeder en limoen mee om in mijn water te doen alsook supplementen die ik thuis ook inneem.'

Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

Drankjes

'Zodra ik wakker word of na een maaltijd probeer ik water te drinken met limoensap of appelazijn. Verder ben ik ook dol op ijsthee met mint en chlorophyl-druppels alsook een beetje versgeperste jus 'd orange. Als ik extra energie nodig heb: een mix van kurkuma, gember, cayennepeper en zwarte peper tezamen als gezond shot.'

Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

Ontbijt

'Ik ben fan van eitjes gekookt in salsa en gesauteerde groenten. Dat sauteren doe ik met kruiden en specerijen alsook knoflook. Dit is een favoriet, omdat gekookte groenten beter te verteren zijn dan rauwe groenten. Het voelt ook meer als comfort food als je ze warm serveert in de winter. Verder doe ik er meestal veel koriander in. Dat is een heel goed kruid om te ontgiften. Een andere go-to voor ontbijt is in partjes gesneden avocado, gekookt ei en gestoomde broccoli met hennepolie, hennephartjes, zeezout en limoensap. Dit is razendsnel te maken en zit tjokvol gezonde vetten, wat mijn bloedsuiker lange tijd stabiel houdt. Het is voorzien van complete proteïne uit ei alsook veel vezels en voedingsstoffen uit de broccoli. Ik eet graag een combinatie van hemphartjes, hempolie en zeezout. Als mix heeft het namelijk zo'n lekkere nootachtige smaak en het is heel gezond.'

Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

'Als ik zin heb in iets zoets dan wordt het een kokos-chia parfait met cacao nibs en vers fruit. Cacao nibs zitten vol antioxidanten en ze geven een perfecte crunch. Ik maal de chia fijn, omdat het zaad in zijn geheel net wat te korrelig is naar mijn smaak. Hier sprenkel ik fruit overheen – blauwe bessen en frambozen. Ik ben doorgaans niet zo dol op zoet, maar het vet in de kokosmelk zorgt voor een fijne creaminess en wat gezonde energie. Als ik het fruit an sich zou eten zou ik snel weer honger krijgen; daarom is dit gerecht zo goed. Het is voorzien van gezonde vetten en vezels dus het vult meer. De antioxidanten uit de bessen zijn zo goed voor je! Bessen zijn een type fruit met weinig suiker en bieden tal van gezonde voordelen. De chia heeft bovendien een hoog gehalte omega 3!'

Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

      Lunch

      'Doe mij maar wilde zalm gesauteerd in een miso-gember-saus met paarse kool en courgette. Paarse kool in fijne partjes gesneden is een geweldige manier om een maaltijd te bereiden die ook daadwerkelijk vullend is. Het is bovendien een superfood. Het is voorzien van vezels en zit bomvol vitamines en phyto-nutriënten. De vis biedt veel omega 3 en de saus is gemaakt van verse gember en knoflook; goed voor het immuunsysteem. Verder ben ik dol op grote spinaziesalades met gesauteerde groenten erover. Hierdoor worden de groenten iets zachter, waar ik van houd. Hier doe ik graag nog wat geiten-feta en kiemgroenten overheen, met ook wat olijfolie, zeezout en peper. Plus, verse kruiden en limoen. Dit gerecht zit vol mineralen en vitaminen. Ik eet liefst zetmeelrijke- en zetmeelarme groenten samen over bladgroenten. Als je dit eet heb je allerlei soorten gezonde vezels en voedingsstoffen binnen.'

      Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

          Middagsnacks

          'Koffie drink ik het liefst in de vorm van een koffie-smoothie met een hoog vetgehalte. Ik voeg er graag MCT-olie, collageen- en cacao-poeder, zeezout, amandelboter en vanille aan toe. Dit blend ik samen met de koffie. Collageen is geweldig voor je huid, haar en darmflora. Amandelboter en MCT bieden proteïne en vet. Cacaopoeder is niet alleen rijk aan antioxidanten, maar het zorgt er ook voor dat dit drankje als een treat smaakt. Nog een goede: paranotenmelk met scherpe gember. Dit verwarmt je lichaam door de gember en heeft selenium door de paranoten. Verder blend ik ook vaak soepjes als snack. Soms afgetopt met avocado of getoaste zonnebloemzaden. Of het wordt hennepmelk met aardbeien. Hennephartjes zitten tjokvol essentiële vetten en proteïne. Ze vormen ook de beste basis voor melk, want het hoeft niet vooraf geweekt te worden.'

          Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

              Diner

              'Een salade van geroosterde groenten – ik ben gek op zoete aardappel, broodwortel, broccoli, bloemkool en ui geroosterd en gemixt met een overheerlijke tahini-dressing. Verder maak ik graag mijn eigen pad thai noodle bowls, met noodles van mungboon want in de winter heb ik eten nodig dat wat zwaarder is. Verder spiralize ik vaak courgette of zoete aardappel en maak er pesto bij van koriander en pijnboompitten of pepita en basilicum. Of ik sauteer krullen van wortels in wokschotels om een noodle-achtige crunch toe te voegen met jalapeño en curry. Ik eet graag pittig eten en veel gember en knoflook in de winter. Ik heb zin in voedsel met een hoog vetgehalte en gekookte groenten, die me ook geaard houden omdat ik zoveel in beweging ben. Tot slot ben ik dol op boerenkool, courgette en kip in de crockpot, omdat het langzaam gegaard is en een verzadigd gevoel geeft.'

              Maui Maka Photography / Mikaela Reuben

                  Advertentie - Lees hieronder verder
                  Meer van Interviews