Zo overleef je de feestdagen op een gezonde manier, aldus deze voedingsexpert

Voedingsspecialist Stefanie Klaver van Klaever Health deelt haar tips

image
Mer du Nord, 2002

The holidays are here! Dat betekent de ene na de andere kerstbrunch- en diner aflopen, zelf achter de pannen staan om een pompoenrisotto of chocoladeparfait in elkaar te draaien en vooral veel eten inslaan voor dagenlang series binge-watchen. But hold up, het laatste wat je wil is met vijf kilo meer aan het nieuwe jaar beginnen. An sich niks mis mee, maar het is in principe nergens voor nodig en liever start je 2019 juist met hernieuwde energie. Vogue vroeg daarom orthomoleculair voedingstherapeut en mede-oprichter van holistisch gezondheidsinstituut Klaever Health, Stefanie Klaver (32), naar haar beste tips om de feestdagen op een iets gezondere manier door te komen – van hoe de balans te bewaren tot slimme supplementen en kruiden die je darmflora happy houden plus feiten van fabels gescheiden op voedingsgebied. Zoals, hoe schadelijk is een avondje bingen nu echt? Pak wat van haar professionele advies mee en reken jezelf wijzer voor aanvang van Kerst.

Advertentie - Lees hieronder verder
Stefanie door Manon Klaver

Wat zou jij aanraden om wel of niet te doen en eten voor een avondje lang tafelen?
Stefanie: 'Veel mensen proberen met kerstmaaltijden extra streng voor zichzelf te zijn, bijvoorbeeld door vooraf een stuk minder te eten. Klinkt als een idee, maar in de praktijk werkt het toch vaak anders. Je boog raakt meer en meer gespannen en op het moment dat de eerste feestelijke hapjes geserveerd worden ben je niet meer te houden! Dus: balance is key. De volgende tips helpen je vast een eind op weg.'

  1. In de benen
    'Begin de dag met een grote kop thee (in plaats van koffie), trek vervolgens comfortabele schoenen aan en start nog voor het ontbijt aan een flinke wandeling. Dit is goed voor de verbranding en de beweging stimuleert het lymfesysteem; essentieel voor een goede ontgifting. Pak wat extra beweging direct in de ochtend mee en je zult merken dat je een veel bewustere mindset hebt dan wanneer je uitslaapt en direct (en zonder al te veel nadenken) het kerstontbijt induikt.'

  2. Eet bewust
    'Een gezond ontbijt hoeft niet saai te zijn! Wat dacht je van een smoothiebowl op basis van kokoswater, een halve avocado, een handje groene bladgroenten, een stuk fruit en toppings naar wens. Heb je kids? Laat die de bowl versieren! Als je het aandurft kun je extra chlorella toevoegen voor ondersteuning in de ontgifting. Voor lunch vind ik soep altijd een aanrader. Daar hoef je geen sterrenchef voor te zijn – de meeste supermarkten verkopen heel smaakvolle (bio) soepen! Lekker met een cracker met hoemoes of een gekookt eitje.'

  3. Prep snacks
    'In de middag kun je wat gezonde snacks op tafel zetten zoals groenten met hoemoes, gemarineerde en geroosterde noten, wat kikkererwten (met een scheutje olijfolie en himalayazout) uit de oven, groentenchips, studentenhaver en- of popcorn.'

  4. Enjoy!
    'Belangrijk: voordat het kerstdiner begint is het niet de bedoeling dat je vergaat van de honger. Vermijd hiermee de noodzaak om los te gaan. Geniet van het eten en probeer te onthouden dat je bord niet leeg hoeft (in tegenstelling tot wat je wellicht ooit aangeleerd hebt gekregen). De volgende dag pak je de gezonde draad weer op.'
    Advertentie - Lees hieronder verder

    Hoe schadelijk is overeten nu echt?
    '
    Toch iets teveel gegeten? Geen nood aan de man. Het lichaam heeft een sterk zelfherstellend vermogen. Daarom is een keer overeten echt niet erg. Het wordt eigenlijk pas problematisch wanneer dit herhaaldelijk gebeurt. Je systeem kan de belasting dan minder goed verwerken en er kunnen klachten ontstaan zoals hoofdpijn, een opgeblazen gevoel, onregelmatige stoelgang, vergeetachtigheid (wattenhoofd), pijnlijke gewrichten en spieren en zelfs depressieve gevoelens.'

    Van hoe vaak overeten kom je nu eigenlijk aan of raakt je lichaam echt van slag?
    '
    Iedereen is anders. De één kan een fles wijn achterover slaan zonder een kater te hebben, waar de ander zich na een enkel glas al zwaar aangeschoten voelt. Dit heeft te maken met jouw ontgiftingscapaciteit. Dit wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid ongezonde producten die je binnenkrijgt. Stress kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je ontgiftingscapaciteit onder druk komt te staan. Iemand met een slechte spijsvertering vraagt hiernaast meer van de organen die verantwoordelijk zijn voor de ontgfiting. Als je de eerder genoemde klachten ervaart is het aan te raden om jezelf onder de loep te (laten) nemen en beter voor jezelf te gaan zorgen. Schijnbaar vraag je teveel van je systeem!'

    Welke kruiden en vitaminen kunnen helpen om deze periode van vele etentjes en borrels gezond door te komen?
    '
    Er zijn verschillende kruiden, vitamines en mineralen die jou kunnen ondersteunen tijdens de feestdagen. Uiteraard ligt de basis in gezonde, gevarieerde en verse voeding, voldoende vocht, beweging en ontspanning. Plantaardige voeding is licht verteerbaar. Groenten, fruit, verse kruiden en specerijen zijn fantastische producten die je kunnen ondersteunen tijdens de feestdagen. Wil je graag wat extra support? Mariadistel, artisjok, kurkuma en paardenbloem werken erg goed op de ondersteuning van de lever. Psylliumvezels alsook pre- en of probiotica geven je darmen die extra support. Terwijl een magnesium-bad extra ontspannend werkt op je lichaam en geest. Altijd fijn want the most wonderful time of the year vraagt stiekem toch best veel van ons.'

    Klaever Health is een gezondheidscentrum met voedingsconsulten, personal training, een juicebar, massages en therapie onder één dak, op de Rozengracht in Amsterdam.

    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Kerst