Volgens Charlotte Tilbury zou elke vrouw dit moeten weten over make-up

Vogue's hoofdredacteur Rinke sprak Tilbury die speciaal voor Vogue haar beautygeheimen deelt.

charlotte-tilbury-beauty-tips
Charlotte Tilbury in het juli/augustus-nummer van Vogue Nederland.

Twintig jaar lang deed ze niet alleen de make-up van alle grote sterren, nee, Charlotte Tilbury bracht pure magie met haar eigen mixjes van crèmes en kleuren. Ze deelt met liefde haar beste backstagegeheimen, van de perfecte volle lip tot ultieme rodeloper-glow.

Je merk is in korte tijd enorm succesvol geworden. Wat is je geheim?

‘Ik denk dat het komt doordat ik me echt verdiep in de mensen voor wie ik make-up maak. Als je echt wil begrijpen hoe make-up werkt, moet je de mensen die je opmaakt en voor wie je make-up ontwikkelt leren kennen. Ik wil elke vrouw – en man – het gevoel geven alsof ikzelf bij ze aan hun toilettafel zit om ze de mooiste versie van zichzelf te laten worden. Ik heb twintig jaar ervaring in de glamourwereld en ik wilde iedereen toegang geven tot mijn rode loper-, backstage- en celebrity-beautygeheimen.’

Hoe kwam je op de herkenbare gouden verpakking?

‘Het moest een gevoel oproepen van de glamour en decadentie van het oude Hollywood: van de sigarettendoosjes uit de jaren twintig, de prachtige geslepen parfumflesjes uit de fifties tot de lipstick uit de film. Elk onderdeel is ontworpen om een magisch make-up-moment te zijn. Hoe het in je hand voelt, hoe het eruitziet op je toilettafel, maar ook de kleuren. Night Crimson bijvoorbeeld, staat voor liefde, hedonisme en power, Rose Gold is luchtig en dromerig.’

‘Als kind had ik posters aan de muur van Marilyn Monroe, Audrey Hepburn en Sofia Loren'

Wat moet elke vrouw weten over make-up?

‘Het heeft een ongelooflijke kracht om te empoweren en ik geloof echt dat het je leven kan veranderen! Mijn mantra is niet voor niets: “Met de juiste make-up kan iedereen de wereld veroveren!” Het kan je zelfvertrouwen een boost geven, je uit een dip halen en je letterlijk nieuwe energie geven.’

Jouw Magic Cream en Hollywood Flawless Filter zijn onze favoriete producten. Wat maakt ze zo goed?

Thank you, darling! Dat zijn ook twee van mijn favorieten! De Magic Cream is ontstaan toen ik een speciale supervochtinbrengende crème ging mixen voor modellen tijdens fashionweek: om hun vermoeide, grauwe huid op te krikken. Het werd bekend als mijn ‘instant miracle turnaround cream’ en het werd al snel de ‘supermodel’s skincare saviour’ van de rode loper, tot de set en backstage. Het is zo magisch, omdat het een unieke mix is van BioNymph peptide, hyaluronzuur, cameliaolie, vitamine C, E en een touch of magic!

En mijn Hollywood Flawless Filter is mijn go-to voor de ultieme rode loper-glow. Het is als een hyperrealistisch, glossy, gorgeous gezichtsfilter voor een huid alsof je als een superster bent uitgelicht.’

Als we maar 3 items uit je collectie mogen kiezen, welke zouden dat zijn?

‘Oh dat is alsof je me vraagt wie mijn favoriete kind is, darling! Maar als ik echt moest kiezen: ik begin elke opmaakbeurt met Charlotte’s Magic Dream. Het vult de fijne lijntjes op en maakt je huid gladder. Ook onmisbaar is de Pillow Talk Matte Revolution-lipstick. De unieke nude-roze kleur staat echt iedereen mooi en je lippen lijken er meteen voller door.

En mijn geheime wapen is de Magic Away Liquid Concealer. Het werkt als een toverstokje! Met de perfecte dekking tot wel 15 uur, zie je er de hele dag prachtig en glamorous uit. Er zit extract van Perzische zijde-boomschors in, die zorgt voor een jeugdige huid, verbergt fijne lijntjes en vervaagt donkere kringen en wallen.’

'Make-up kan je zelfvertrouwen een boost geven en je letterlijk nieuwe energie geven'

Wie zijn je beauty-voorbeelden?

‘Dat zijn er een heleboel! Als kind had ik al posters aan de muur van Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Sofia Loren en Brigitte Bardot. Maar ik laat me ook inspireren door hedendaagse sterren. Mijn idee voor de 10 looks wardrobe is gebaseerd op iconen van nu. Kate Moss en Brigitte Bardot zijn mijn inspiratie voor The Rock Chick, Gisele Bündchen en Jennifer Lopez voor The Golden Goddess. Het zijn trendsetters met een signature stijl, die precies weten wat voor hen werkt.’

Wat is je eerste beauty-herinnering?

‘Mijn moeder Patsy als ze haar robijnrode lipstick opdeed. En het magische, geheime, transformerende effect ervan: instant glamour. En ik herinner me nog goed dat ik net make-up ontdekte. Ik begon met mascara en ineens reageerde iedereen anders op me. Ik voelde me zo sterk, aantrekkelijk en betoverend!’

Wanneer besloot je dat je een carrière in beauty wilde?

‘Ik groeide op in Ibiza, zo’n magische, bohemienne plek, waar ik altijd omringd was door creatieve mensen, die mijn inspireerden om mijn eigen creativiteit te ontdekken. Vanaf het moment dat ik de kracht van make-up had ontdekt droomde ik van mijn eigen beautymerk.

Tijdens mijn carrière als make-up artist was ik altijd bezig om mensen die kracht te laten zien en ze de mooiste versie van zichzelf te laten zijn. Ik wilde mijn eigen beautymerk beginnen met make-up en skincare die toegankelijk is. Simpel te begrijpen, te gebruiken en te kiezen.’

Is Glowgasm geschikt voor alle huidtypes en leeftijden?

Darlings, Glowgasm is voor iedereen! Ik geloof in het magische effect van glow. Als je er stralend uitziet en je stralend voelt, dan zal de wereld met je mee stralen! Dus besloot ik mijn 27-jarige Glow-how in mijn nieuwe collectie te verwerken. Het is next level of glow.’

Welke fout zie je bij veel vrouwen?

‘De verkeerde kleur foundation. Het belangrijkste als je op zoek bent naar de juiste kleur foundation is testen in natuurlijk licht. En let ook op de kleur van je nek en oren, die kan iets anders zijn. Plus, gebruik niet te veel. Ik gebruik net genoeg voor een mooie dekking. Begin in het midden van het gezicht en werk naar buiten toe. Ik doe dat met mijn vingers, want de warmte van je handen helpt het te laten vermengen met je huid.’

De nieuwe collectie Hot Lips 2 met 11 nieuwe lipsticks, geïnspireerd op 11 iconische vrouwen en mannen is vanaf juni verkrijgbaar online en bij de Bijenkorf.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews