Diegene die denken dat make-up slechts een product is hebben het mis. Make-up artist Lucia Pica (44), die sinds 2015 de rol van Global Creative Make-up and Colour Designer vervult bij Chanel, bewijst het tegendeel met haar creaties. Draagbaarheid en authenticiteit vormen de kern van alles wat Pica creëert voor het Franse modehuis, waarin emotie en kleur onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ik spreek haar tijdens een Zoom-interview in Chanels hoofdkantoor in Parijs, nadat de maatregelen rondom de lockdown ook in Frankrijk langzaamaan zijn versoepeld. Lucia onthult hoe ze vanuit persoonlijke ervaringen collecties maakt die wereldwijd geliefd zijn en geroemd worden, en wat volgens haar de potentie van make-up is.

Kleur als emotie

Lucia Pica verhuisde op 19-jarige leeftijd van Napels naar Londen, waar ze naam maakte als assistente van Charlotte Tilbury. Ze maakte haar debuut bij Chanel in 2016 met een make-up collectie die door velen als nogal choquerend werd gezien. In de collectie genaamd Le Rouge stond de kleur rood centraal wat werd verwerkt in elk mogelijk product. ‘Het was een intern proces omdat de kleur rood een persoonlijke betekenis heeft, terwijl het ook een krachtige en betekenisvolle kleur is voor Chanel. Het representeert vrouwen in het algemeen en het is een kleur die bepaalde emoties vertaalt op onze gezichten,’ vertelt Lucia. We kennen allemaal de befaamde quote van mademoiselle Chanel zelf over haar befaamde rode lipstick: ‘If you are sad, add more lipstick and attack’. Pica’s collectie ging echter verder dan dat.

automne 2016 le rouge collection n°1
AUTOMNE 2016. LE ROUGE. COLLECTION N°1.
MAX FARAGO © CHANEL
automne 2016 le rouge collection n°1
AUTOMNE 2016. LE ROUGE. COLLECTION N°1.
MAX FARAGO © CHANEL

‘Ik kan me herinneren dat toen ik deze eerste collectie creëerde ik dacht “oké, ik heb de baan gekregen maar nu moet ik het ook echt gaan doen”. Ik vond het heel belangrijk om voor mijn eerste collectie voor Chanel iets persoonlijks te ontwerpen. Dat kan heel spannend zijn, maar ik denk dat je enkel met iets compromisloos iets volledig nieuws kunt creëren. Rood is een kleur waar ik een grote verbintenis mee heb. Als ik naar kleur kijk voel ik emotie, dat is voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden.' Bij het ontwerpen van haar producten is het dan ook van belang dat elke kleur een bepaalde emotie representeert. ‘Ik kijk naar hoe een kleur me kan helpen een bepaalde emotie te uiten.’

Authenticiteit

Ook al produceert ze gewaagde producten zoals een felrood oogpotlood of bijna doorzichtige foundation, Lucia’s creaties zijn massaal geliefd mede doordat er een bepaalde mate van authenticiteit aan ten grondslag ligt. Ter inspiratie gaat ze dan ook vaak terug naar persoonlijke ervaringen of observaties. Vooral haar jeugd in het Zuid-Italiaanse Napels heeft daar onbewust een sterke invloed op gehad. ‘Ik ben mijn hele leven omringd geweest door schoonheid, zoals het licht in Zuid-Italië, de geschiedenis die daar leeft, de kleuren en eeuwenoude schilderijen en andere kunstobjecten. Kleuren zijn altijd een onderdeel geweest van mij leven, ook al was ik me daar als kind nooit zo bewust van.’

lara oliveri interview lucia pica chanel
CHANEL

De energie van deze ervaringen komt tot uitdrukking middels de kleuren in de producten van de uiteindelijke collectie. ’Ik ben blij als mensen de producten authentiek vinden, want dat betekent dat ik niet gek ben en het verhaal niet alleen maar in mijn hoofd bestaat, haha. Ik houd ervan me op verschillende manieren te laten inspireren. Soms ga ik naar plekken die ik nog niet ken, soms ga ik juist naar plekken die ik heel goed ken. Ik maak graag zogeheten travel diaries waarin ik inspiratie opdoe voor een nieuw kleurenpallet.’

Innerlijke contrasten

Pica staat met haar creaties voor Chanel tevens bekend om de immer bestaande contrasten. Aan de ene kant creëert ze de meest vernieuwende en sprekende kleuren, maar tegelijk zitten er altijd zachte en warme tinten in verwerkt waarin draagbaarheid voorop staat. ‘Deze vraag zet me aan het denken, misschien houd ik er inderdaad van om een bepaalde mate van oppositie in mijn creaties te verwerken, waarin verschillende emoties worden uitgelicht. Ik geloof niet dat slechts één bepaalde karaktereigenschap je gehele persoon definieert. Een persoon heeft altijd meerdere kanten.’

lucia pica van chanel
CHANEL

Die contrasten zijn ook zichtbaar in de nieuwe Herfst/Winter 2020 collectie genaamd Candeur et Experience (dat zich vertaalt als Openhartigheid en Ervaring), die voortbouwt op haar allereerste collectie voor het huis. Deze twee aspecten blijven volgens Lucia altijd aanwezig in een persoon. ‘Ik zie zo vaak vrouwen van zeventig die nog steeds vol energie, jeugdigheid en nieuwsgierigheid zitten. Ook al hebben ze zich ontwikkeld tot volwassen, onafhankelijke vrouwen het heeft ze er nooit van weerhouden een jonge attitude te behouden in hun leven.’

Het is voor Lucia dan ook van belang collecties te creëren waarin je deze verschillende kanten van jezelf kunt belichten op het moment dat jij dat wil. ‘Met mijn collecties wil ervoor zorgen dat je zowel hele sterke looks kunt creëren als zachte meer minimalistische creaties kunt maken. Met make-up kun je een betere versie van jezelf laten zien of juist een andere kant van jezelf benadrukken. We voelen ons elke dag anders, en dat kun je met behulp van make-up tot uiting brengen.’

'Als ik naar kleur kijk voel ik emotie, dat is voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden'

Het is dan ook geen verrassing dat gewaagde producten waarvan mensen misschien niet wisten dat ze het nodig hadden, wereldwijd een groot succes blijken. ‘Ik ben er erg trots op dat het oogschaduwpalette Candeur et Experience, waarin de kleur rood centraal staat, door mensen massaal wordt omarmd.’

Inspiratie tijdens de lockdown

Sinds het uitbreken van de coronacrisis werden zowel de mode als de beautywereld voor een groot deel stilgelegd. Dit zorgde bij velen voor een moment van zelfreflectie, zo ook bij Lucia. ‘Soms gebeuren er dingen waar je totaal geen invloed op hebt. De afgelopen periode werden we collectief als het ware gedwongen om stil te staan. Ik deed veel meer aan yoga dan dat ik normaal doe, ik werkte minder, heb Franse les genomen, veel gekookt en contact gehad met vrienden en familie. Het was een gekke persoonlijke ervaring, zo’n gedwongen stop. Ik dacht "wat als ik hierdoor nooit meer een travel diary kan maken?" Maar ik kwam erachter dat je hoofd nooit stopt met nadenken en je hart niet stopt met het ervaren van gevoelens, waardoor je altijd de schoonheid om je heen blijft observeren. Ik denk dat we collectief ons meer bewust zijn geworden van de dingen die dicht bij ons staan.’

Gevoel van ‘wedergeboorte’ als grootste zomertrend

Lucia Pica’s nieuwe Lente/Zomer 2020 collectie die eerder dit jaar uitkwam past gek genoeg perfect bij de periode waarin we ons nu bevinden, hoewel de collectie veel eerder is gecreëerd. Lichtheid, transparantie en vrouwelijkheid zijn elementen die de collectie definiëren. ‘Het is zowel bizar of bijzonder om te zien hoe passend deze collectie is met de tijd nu. Voor collectie die Desert Dream heet haalde ik inspiratie uit mijn reis naar Namibië, waar de natuur uitgestrekt is en de omgeving een intense stilte kent. Dat vertaalde ik naar lichte kleuren met mauves, perzik en rozenkwarts, maar ook naar een bronzing balm, die een van mijn favorieten is.’

chanel beauty spring summer 2020 collection
Chanels ’Desert Dream’ Lente/Zomer 2020 collectie 
CHANEL
chanels 'desert dream' lentezomer 2020 collectie
Chanels ’Desert Dream’ Lente/Zomer 2020 collectie 
CHANEL

In termen van make-up draait het deze zomer volgens Lucia vooral om een gezonde, glowy en stralende huid waarbij er nog steeds met make-up kan worden gespeeld. ‘Deze tijd voelt op een bepaalde manier als een wedergeboorte, een moment waarop iedereen na de lockdown opnieuw ontwaakt. Mensen hebben na een lange periode eindelijk weer wat meer ademruimte waarbij de angst langzaam verdwijnt – een glowy en transparante huid representeert dat naar mijn mening volledig. Of je nu kiest voor een minimalistische look of juist een opvallende look met een statement lip of oog, een stralende huid zorgt voor de final touch. Als je naar een vrouw kijkt, kijk je niet naar haar make-up maar naar het gevoel wat het uitstraalt.' En dat is precies wat Lucia met haar creaties op een natuurlijke manier tot uitdrukking brengt.