Rihanna's Fenty Beauty wordt aangeklaagd voor 'opzettelijke discriminatie'

Het beautymerk van de zangeres zou opzettelijk mensen met een beperking mijden van de website.

Rihanna Celebrates Fenty Beauty's 1-Year Anniversary At Sephora Inside JCPenney
Kevin MazurGetty Images

Naast de lancering van haar nieuwe modehuis Fenty, heeft Rihanna ook nog steeds haar eigen beauty merk genaamd Fenty Beauty. Hoewel het label in eerste instantie zeer positief werd ontvangen door aandacht voor diversiteit binnen de beautyindustrie, ligt het merk nu onder vuur. Het bedrijf is aangeklaagd wegens opzettelijke discriminatie van slechtziende klanten.

Slechtziend

Volgens de aanklacht maakt de webshop van Fenty Beauty 'het onmogelijk voor slechtziende klanten om de website goed en volledig te gebruiken'. In haar rechtszaak beweert Beatriz Gutierrez dat ze bepaalde software nodig heeft om de inhoud van website te kunnen openen en lezen omdat ze slechtziend is. Ze stelt dat 'ondanks de beschikbare hulpmiddelen om websites volledig toegankelijk te maken voor iedereen, Fenty Beauty geen correct gebruik maakt van alternatieve mogelijkheden waaronder het mogelijk maken van het vergroten van teksten.'

Meer rechtszaken

De Amerikaanse wet stelt dat alle websites in de Verenigde Staten moeten voldoen aan bepaalde eisen om zo toegankelijk te zijn voor iedereen. Hoewel deze rechtszaak specifiek op Fenty Beauty is gericht, klaagde Gutierrez meerdere merken om dezelfde reden aan, waaronder Sephora, Net-a-Porter, Proenza Schouler, Isabel Marant en Alexander Wang. Gutierrez vindt dat ze recht heeft op een schadevergoeding en wil dat de websites van de merken toegankelijker worden gemaakt. Fenty Beauty heeft nog niet gereageerd op de beschuldigingen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws