Op 1 september kon Makeup Museum, 's werelds eerste make-up museum, na maanden van onzekerheid eindelijk haar deuren openen voor het publiek. De huidige expo Pink Jungle: 1950s Makeup in America stond eigenlijk gepland voor 1 mei, maar de musea in New York moesten helaas gesloten blijven om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen.
Historische artefacten
Bezoekers van de tentoonstelling konden voor het eerst genieten van de pareltjes uit de collectie, waaronder Marilyn Monroe’s persoonlijke Erno Laszlo producten evenals historische artefacten uit Rome en Griekenland. Het museum probeert zo de 10.000 jaar oude geschiedenis van make-up in de schijnwerpers te zetten.
Bepaalde interactieve onderdelen van de tentoonstelling moesten helaas ingeruild worden voor extra gezondheidsmaatregelen zoals mondmakers, temperatuurmeters en tijdsloten. Toch is medeoprichter Caitlin Collins ervan overtuigd dat de tentoonstelling nog steeds in staat zal zijn om zijn bezoekers te informeren en inspireren.
Het artikel gaat verder onder de video.
Celine Bernaerts' sixties oog make-up look
Volgende expo?
'Iconen, producten en tools veranderen van decennium tot decennium', zei Collins in een interview met Women’s Wear Daily. 'Wat niet verandert is de gave van make-up om te verbinden. Of dat nou in de jaren vijftig is, of een ander decennium of vandaag, die community blijft altijd bestaan.'
Ondanks een onzekere toekomst zitten de oprichters van het Makeup Museum niet stil. Net nadat de eerste tentoonstelling opende, bereidt het museum zich al voor op de volgende expo die voor over zes maanden gepland staat. 'Wat het precies gaat zijn weten we nog niet, maar ideeën zijn er genoeg' zei Colins. 'Misschien wordt het een ander decennium, of misschien verdiepen we ons wel in een bepaalde categorie, kleur of textuur. De mogelijkheden zijn oneindig en aan coole ideeën is er geen tekort.'
Generations of Beauty
En mocht het nou zo zijn dat de musea in New York toch weer hun deuren moeten sluiten door COVID-19 overheidsmaatregelen, dan heeft het Makeup Museum al in ieder geval ervaring opgedaan met digitale initiatieven. Bekijk hieronder hun Generations of Beauty Instagram campagne die als doel had jongere en oudere generaties samen te brengen door een gedeelde interesse in de geschiedenis van make-up.