Elk jaar produceert de beauty-industrie meer dan 120 miljard verpakkingsunits. Ook belandt er 8 miljoen ton plastic in onze oceanen met vergaande gevolgen voor de leefomgeving van zeedieren. Kortom, de cosmetische wereld moet veranderen en L'Oréal draagt daar een flinke steen aan bij.
Met het L’Oréal for the Future-programma wil de Franse cosmeticagigant ervoor zorgen dat ze vóór 2030 een duurzaam assortiment aanbieden. Dit programma wordt ook doorgevoerd bij alle dochterbedrijven van L'Oréal, waaronder Lancôme, Armani en Garnier. Naast dat L'Oréal z'n eigen verspilling gaat aanpakken, willen ze ook hun leveranciers en consumenten helpen om te verduurzamen. L'Oréal heeft in het verleden al verschillende initiatieven gelanceerd om verspilling en uitstoot te verminderen, maar dit keer gaan ze nog een stap verder. Bekijk hieronder de zes belangrijkste voornemens
van L'Oréal om hun voetafdruk te verkleinen
1. Minder plastic
Het Franse bedrijf wil dat alle plastic verpakkingen uiterlijk in 2025 navulbaar, herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. Ook willen ze de hoeveelheid verpakkingen uiterlijk in 2030 met twintig procent verlagen.
2. Nieuwe labels
Om duurzaam shoppen makkelijker te maken, lanceert L’Oréal een wetenschappelijk onderbouwd labelsysteem wat alle producten zal ranken op hun duurzaamheid. Denk hierbij aan een soort Nutriscore die laat zien hoeveel afval en uitstoot er is geproduceerd voor een product. Zo hoef je niet meer thuis eindeloos websites af te speuren naar de meest milieuvriendelijke shampoos of serums.
3. Zuiniger omgaan met water
L'Oréal wil uiterlijk in 2030 het waterverbruik bij hun cosmetica productie met een kwart verminderen. Bovendien willen ze ook hun leveranciers helpen om hun waterverspilling terug te dringen.
4. Uitstoot verlagen
Een belangrijke oorzaak van klimaatverandering is natuurlijk het broeikaseffect. L'Oréal wil daarom dat in de komende vijf jaar al hun locaties koolstofneutraal worden door over te stappen op groene energiebronnen. Bovendien willen ze dat hun uitstoot van broeikasgassen in 2030 minstens gehalveerd is.
5. Steun voor goede doelen
Het Franse bedrijf heeft bovendien een fonds opgericht met een pot van 150 miljoen euro(!). Dit fonds is deels bedoelt ter ondersteuning van kwetsbare vrouwen en wordt daarnaast gebruikt om urgente milieuproblemen aan te pakken.
6. Transparantie
L'Oréal weet dat ze niet in hun eentje de voetafdruk van de beauty-industrie kunnen verkleinen. Om die reden is het belangrijk dat hun reis naar duurzaamheid zo transparant mogelijk is. Op deze manier inspireren ze andere beautymerken om ook een strategisch plan op te stellen. Zo gaan we hopelijk stap voor stap steeds beter voor onze planeet zorgen.
Shop Vogue's Favoriete Duurzame Garnier Producten