Sleeping beauty: zo train je jezelf op je rug te slapen voor je houding én huid

Op je rug slapen onmogelijk? Zo train je jezelf.

image
Vogue Nederland​​

Train jezelf op je rug te slapen en, echt, je wordt er letterlijk een schone slaapster van. Misschien heb je er nooit zo bij stil gestaan, maar met je gezicht vol in je kussen slapen is verre van gunstig voor je huid. De kreukels die je 's ochtends in je gezicht hebt staan, kun je dat op moment misschien weglachen, maar om je gelaat 's nachts (als het ook in 'herstellende staat' is beland) vrij te laten werkt ook anti-verouderend. Anders krijg je op de lange termijn dus echt 'slaaprimpels' door de herhaaldelijke, langdurige druk op je huid. Door te slapen op je rug wordt je bovendien minder puffy wakker (dankjewel zwaartekracht) en je gezicht komt niet in aanrakingen met bacteriën op je kussen waardoor je huid onberispelijk blijft. Nu kun je voor een zijden kussensloop gaan waar je huid (en je haar) zeker baat bij hebben, maar nog slimmer is om jezelf te trainen op je rug te slapen. Dit is uiteindelijk ook beter voor je lichaam en gewrichten. Je hoofd, nek en ruggenwervel blijven namelijk op één lijn. Terwijl je jezelf in de kou van de winter misschien maar al te graag oprolt in een bolletje, lijkt dit misschien een onmogelijke opgave. Toch is 'slapen als een mummy' mogelijk als je deze paar simpele tips stelselmatig opvolgt. Je rimpelvrije gezicht zal je er dankbaar voor zijn.

Advertentie - Lees hieronder verder

Kussens als hulpmiddelen
Als je net begint kunnen strategisch geplaatste kussens je op je plek houden. Zo raak je gewend aan de nieuwe positie en het voelt comfortabeler aan. Zie het als bumpers. Probeer eens een kussen onder beide armen te plaatsen, eentje onder je knieën om je onderrug te steunen en eentje aan elke kant van je torso. Wissel er ook mee, want voor iedereen werkt weer iets anders.

Matras check
Zie je een afdruk van je figuur in het matras staan de volgende dag? Geen goed teken. Om goed op je rug te kunnen slapen heb je een stevig matras nodig. Dat betekent niet hard, maar wel stevig genoeg. Als je nu even geen nieuw matras kunt kopen is een topmatras een slimme optie, die je erbovenop ligt. Voordeliger en het helpt zeker als je de juiste erbij pakt.

Kussen check
Je nek heeft ook voldoende ondersteuning nodig wil je goed op je rug kunnen slapen. Zorg dat je nek niet achterover valt in het kussen of er teveel door wordt uitgerekt, zodat je ruggengraat recht blijft. Het is belangrijk dat er geen druk op je nek ontstaat. Een slecht kussen is een van de grootste obstakels bij deze uitdaging van in een nieuwe positie leren slapen. Neem dit dus niet voor lief.

Terry Richardson, Vogue Japan, juni 2011

Zware maaltijden voor het slapen gaan zijn een no-go
Streef ernaar je laatste maaltijd of snack minimaal twee uur voor bedtijd te nuttigen. Ook vettige maaltijden, zoals pizza of pasta met een vullende rode tomatensaus en meatballs, zijn de vijand van vredig op je rug slapen.

Advertentie - Lees hieronder verder

Geduld is een schone zaak
Als je al je hele leven op je zij of op je buik slaapt, is het zeker lastig om jezelf aan te leren totaal anders te slapen. Draai jezelf terug zodra je in de verkeerde positie rolt. Houd vol en je hebt er een leven lang profijt van. Ze zeggen dat een nieuwe gewoonte 30 dagen kost om het je eigen te maken.

JuveRest's Sleep Wrinkle Pillow
Wil het allemaal echt niet lukken? Misschien helpt JuveRest's Sleep Wrinkle Pillow je dan. Dit is een speciaal kussen dat door een gecertificeerd plastisch chirurg zo is ontworpen dat je gezicht zo min mogelijk contact heeft met de oppervlakte van het kussen, waardoor rimpels ontstaan. Je kunt er een vinden op eBay.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness