VOGUE Health Initiative Lunch

Fashion's finest kwam samen om een gezonder lichaamsbeeld in de industrie te promoten.

image
Reinier RVDA

Gistermiddag kwam de redactie van VOGUE samen om met diverse vooraanstaande Nederlandse ontwerpers en modellenbureaus te spreken over het Health Initiative. Dit pact van zes punten werd recent ondertekend door alle VOGUE-hoofdredacteuren wereldwijd, om een gezonder lichaamsbeeld voor zowel binnen als buiten de mode-industrie aan te moedigen.Een van de punten is dat er niet langer zal worden gewerkt met modellen onder de 16, of een ongezonde levensstijl. Verder streeft de verklaring naar voldoende privacy en gezond eten voor modellen op de set. De lunch van gisteren diende om samen te bespreken hoe zowel modellenboekers als ontwerpers dit samen met VOGUE kunnen bereiken.

Advertentie - Lees hieronder verder
Reinier RVDA

Hoofdredacteur Karin Swerink benadrukt dat ze wil kijken naar de toekomst: "Wij zijn met z’n allen verantwoordelijk voor een gezond vrouwbeeld omdat wij een voorbeeldfunctie hebben. Het beeld van een meisje in haar moeders kleding, zoals Anna Wintour verwoordde, is niet het beeld wat ik in VOGUE wil. Dit is het begin van een nieuw vrouwbeeld wereldwijd."Eenmaal aan tafel ontstaat een levendige conversatie tussen de ontwerpers en boekers. Michael de Bree, senior boeker van Ulla Models: “Ik ben heel blij dat VOGUE dit doet, jullie hebben zo’n enorme stem. Wij als modellenbureau hebben niet heel veel macht in deze kwestie. Ik wil het liefst terug naar de jaren ‘90, de tijd van Claudia Schiffer. Ik denk echter dat dit initiatief pas gaat werken als VOGUE geen advertenties plaatst van merken die wel met te jonge en ongezonde modellen werken."

Reinier RVDA

Dat Nederland maar een kleine spil is in het grote modewiel wordt duidelijk aan het eind van de middag. Radouane el Ouardi, oprichter van A Models Amsterdam, wijst op de macht van het buitenland: "Het begint bij de designers in New York, zij maken te kleine sample sizes. Het is een domino-effect. De ontwerper bepaalt de maat van de modellen. Als magazines modellen kiezen die een gezonde maat hebben, dan zorgen de grote merken wel dat hun kleding past. Als ze dat niet doen staat het niet in VOGUE en worden er 20.000 stuks minder verkocht."Ontwerper Anne de Grijff stemt met hem in, maar: "Ik hoop dat iedereen zijn creativiteit inzet om dit probleem op te lossen. We moeten een toonaangevend land zijn en niet een volgend land."Veel van de aanwezige ontwerpers zijn eigenlijk niet eens bezig met maten en leeftijd. De Grijff kiest zelfs vaak wat oudere modellen: "Ik kijk naar het innerlijk en het karakter van de meisjes die mijn kleding showen."

Advertentie - Lees hieronder verder
Reinier RVDA

Maar waar begint het probleem? Modellenbureaus beweren dat het komt door de kleine sample sizes die ontwerpers leveren. Deze zeggen op hun beurt dat de maat van de kleding mede afhankelijk is van de modellen die bureaus sturen. Goed, een compromis dan: iedereen heeft verantwoordelijkheid en alleen samen lukt het om veranderingen door te voeren.

Nederland past overigens al veel van de punten van het initiatief toe: "Wij van Avelon richten ons niet eens op te jonge, dunne modellen. Daarnaast is de gezondheidstrend in volle gang. Veel mensen eten biologisch en zijn bezig met verantwoorde voeding. VOGUE kan daar in bijdragen en de trend zelfs versnellen om zo de droom van een gezond, mooi lijf te realiseren", aldus ontwerper Erik Frenken.

Reinier RVDA

Claes Iversen vindt de bespreking geslaagd: "Het is goed om het met de verschillende takken van de branch over dit onderwerp te hebben." De volgende stap is volgens hem om het bij grote merken en magazines wereldwijd op de kaart te zetten: "Zij zetten de toon en moeten de cirkel doorbreken."
Hoofdredacteur Karin Swerink is blij met de uitkomst van de middag: "Iedereen is betrokken en praat vanuit zijn hart. Het is een kwestie met veel haken en ogen, maar dit is een mooi begin."

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Vogue The Agency