Snapchat dysmorphia: selfies doen onze kijk op beauty veranderen, met grote psychische gevolgen

Door overmatig gebruik van filters op social media veranderen onze beauty-standaarden.

Marc Jacobs & Benedikt Taschen Celebrate NAOMI At The Diamond Horseshoe
Getty ImagesDimitrios Kambouris

Is er door Instagram een nieuw schoonheidsideaal ontstaan? Ja, zeggen plastisch chirurgen en onderzoekers. Volgens plastisch chirurgen worden de cliënten steeds jonger, mede door de opkomst van social media. Door bewerkingsapps en filters op applicaties als Instagram en Snapchat ontstaat een onrealistisch beeld van schoonheid. Influencers, modellen en beroemdheden (denk aan Kylie Jenner en Kim Kardashian) ontkennen niet eens dat ze graag filters gebruiken voor het perfecte plaatje. Sterker nog, ze verdienen er geld aan. Zo lanceerde Kylie Jenner onlangs een aantal Snapchat-filters, waardoor je een speciale 'Kylie-look' aan kan meten. Uit nieuw onderzoek blijkt nu dat het maken van selfies een negatief effect heeft op het zelfbeeld van met name jonge vrouwen, met grote psychologische gevolgen.

Advertentie - Lees hieronder verder

'Fembots'

The New York Times noemden de nieuwe generatie vrouwen 'Fembots': vrouwen die foto's zo vervormen en bewerken dat het bijna surrealistisch is. Het Engelse blad Independent deed onderzoek naar het effect dat in het specifiek Snapchat-filters hebben op ons zelfbeeld. Daaruit blijkt dat onze schoonheidsnormen verstoord raken door het veelvuldig maken van selfies, met filters. Onderzoekers hebben de aandoening zelfs een naam gegeven, namelijk 'Snapchat dysmorphia'.

'Snapchat dysmorphia'

De wetenschappers omschrijven 'Snapchat dysmorphia' als een psychologische aandoening waarbij mensen streven naar de bewerkte versie van henzelf. Door het herhaaldelijk maken van selfies met filters krijgen mensen een negatief zelfbeeld wanneer ze in de spiegel kijken. Ze vergelijken hun echte zelf met de gefilterde versie van henzelf. Het gevolg is dat ze streven naar deze 'betere versie'. Filters die oneffenheden wegpoetsen zijn volgens de onderzoekers het gevaarlijkst. Cosmetisch artsen zeggen in het interview met Independent de aandoening te zien als een vorm van dysmorfofobie, ofwel ingebeelde lelijkheid.

Gefilterde versie

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam bleek eerder al dat hoe vaker jongeren social media gebruiken, hoe meer belang ze hechten aan hun uiterlijk en hoe meer ze geneigd zijn cosmetische chirurgie te ondergaan. Ook het onderzoek van de Independent bevestigt deze tendens. 'Voorheen kwamen mensen met beelden van celebrities of modellen die ze bewonderden en er goed vonden uitzien. Maar met de introductie van social media en filters, komen meer patiënten met beelden van gefilterde versies van henzelf', vertelt een plastische chirurg in het interview. 'Dit is als een alarmerende trend omdat die gefilterde selfies vaak een onbereikbaar uiterlijk voorschotelen en de grens van realiteit en fantasie vervagen,' aldus dermatoloog Neelam Vashi.

Advertentie - Lees hieronder verder

Social media opvoeding

Klinisch psycholoog Karen North is van mening dat een van de grootste problemen van social media is dat het makkelijker is voor mensen om zichzelf te vergelijken met anderen. 'Het is belangrijk dat we mensen leren hoe met social media om te gaan, en duidelijk maken dat de beelden die op het medium worden geplaatst niet altijd authentieke beelden van deze mensen zijn. Je moet niet je dagelijkse leven vergelijken met beelden van anderen die zijn aangepast voor social media.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness