Zoveel minuten per dag moet je volgens dit onderzoek sporten om fit te blijven

Je zou vooral goed doen aan een korte power workout.

 
Getty Images

Spendeer jij normaal gesproken het liefst uren in de gym? Volgens onderzoek van Medicine & Science in Sports & Exercise hoef je in principe helemaal niet zoveel tijd kwijt te zijn aan sporten: volgens de wetenschappers zou je namelijk maar 13 (!) minuten per keer hoeven te bewegen om de gewenste resultaten te behalen. Geen slecht nieuws, nu we helaas even niet naar de sportschool kunnen.

Power workout

Deze zogenaamde power workouts, waarbij je in lessen van twintig tot dertig minuten het maximale uit je workout haalt, zijn de laatste jaren enorm in opkomst. Ook in Hollywood zijn ze groot fan: zo zouden Halle Berry en Kate Hudson een intense training volgen van maximaal dertig minuten per keer, voor een fit en strak lijf. Maar volgens nieuw onderzoek kan het dus nóg korter.

Zien: probeer Cato van Ee's yogaroutine thuis

Wetenschappers deelden een groep van 34 mannen op in drie verschillende sportroutines. Iedereen deed drie keer per week acht weken lang dezelfde zeven oefeningen, met gewichten die zwaar genoeg waren om de spieren van de deelnemers uit te putten. De eerste groep deed de hele set per bezoek aan de sportschool maar één keer, de tweede groep drie keer en de derde groep vijf keer. De eerste groep was maar 13 minuten bezig, terwijl de tweede groep zo'n 40 minuten aan het sporten was en de derde groep zelfs 70 minuten.

Resultaat

Toen de periode van acht weken eenmaal was verstreken, werden de onderzoekers aangenaam verrast door de resultaten. De eerste groep, die elke training maar 13 minuten bewoog, haalde evenveel voordelen uit de workout als de andere twee groepen, die zich veel langer in het zweet werkten in de sportschool. Het enige verschil tussen de groepen had te maken met de spiermassa van de deelnemers. Hoewel alle participanten meer spiermassa hadden opgebouwd, waren die resultaten aanzienlijk hoger bij de groepen die 40 of 70 minuten hadden gesport.

Sportregime

Om nu direct heel je sportregime om te gooien is wat voorbarig. Het ligt aan jouw doel. Wil je enkel sterker en fitter worden? Dan zou drie maal per week 13 minuten trainen voldoende moeten zijn. Wil je ook spieren kweken? Dan moet je vaker per week trainen en een intensievere training volgen. Wat we wel uit dit onderzoek kunnen concluderen is dat power workouts een heel goede manier zijn om in shape te komen!

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness