Zoveel minuten per dag moet je volgens nieuw onderzoek sporten om fit te blijven

Volgens nieuw onderzoek doe je goed aan een korte power workout.

 
Getty Images

Er is een opmerkelijk nieuw onderzoek verschenen, dat we toch even wilden bespreken. Volgens een nieuw onderzoek, gepubliceerd in Medicine & Science in Sports & Exercise, hoef je niet veel tijd kwijt te zijn aan sporten. Volgens de wetenschappers zou je namelijk maar 13 (!) minuten per keer hoeven te bewegen om de gewenste resultaten te behalen.

Advertentie - Lees hieronder verder

Power workout

Omdat onze levens steeds drukker lijken te worden, en onze agenda's vol staan met afspraken, zijn sportscholen de laatste jaren begonnen met zogenaamde 'power workouts', waarbij je in lessen van twintig tot dertig minuten het maximale uit je workout haalt. Ook in Hollywood zijn ze fan van de power workout. Zo zouden Halle Berry en Kate Hudson een intense training volgen van maximaal dertig minuten per keer, voor een fit en strak lijf. Maar volgens nieuw onderzoek kan het nog korter. Wetenschappers deelden een groep van 34 mannen op in drie verschillende sportroutines. Iedereen deed drie keer per week acht weken lang dezelfde zeven oefeningen, met gewichten die zwaar genoeg waren om de spieren van de deelnemers uit te putten. De eerste groep deed de hele set per bezoek aan de sportschool maar één keer, de tweede groep drie keer en de derde groep vijf keer. De eerste groep was maar 13 minuten bezig, terwijl de tweede groep zo'n 40 minuten aan het sporten was en de derde groep zelfs 70 minuten.

Resultaat

Toen eenmaal de periode van acht weken was verstreken, werden de onderzoekers aangenaam verrast door de resultaten. De eerste groep, die elke training maar 13 minuten bewoog, haalde evenveel voordelen uit de work-out als de andere twee groepen, die zich veel langer in het zweet werkten in de sportschool. Het enige verschil tussen de groepen had te maken met de spiermassa van de deelnemers. Hoewel alle participanten meer spiermassa hadden opgebouwd, waren die resultaten aanzienlijk hoger bij de groepen die 40 of 70 minuten sportten.

Sportregime

Om nu direct heel je sportregime om te gooien is wat voorbarig. Het ligt aan jouw doel. Wil je enkel sterker en fitter worden? Dan zou drie maal per week 13 minuten trainen voldoende moeten zijn. Wil je ook spieren kweken? Dan moet je vaker per week trainen en een intensievere training volgen. Wat we wel uit dit onderzoek kunnen concluderen is dat power workouts een heel goede manier zijn om in shape te komen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness