Deze workout van 2 minuten blijkt net zo effectief als 30 minuten spinnen

Wederom hét bewijs dat een high intensity workout veel goeds doet voor je lichaam.

work-out-2-minuten-sporten
Duy Vo, Vogue Nederland, mei 2014

Niet iedereen is ervoor gemaakt urenlang zich in het zweet te werken in de sportschool. Goed nieuws voor iedereen die zich tot die groep rekent: een nieuw onderzoek, gepubliceerd in American Journal of Physiology, wijst uit dat een kortere, high intensity training van maar 2 (!) minuten net zo goed voor je is als een spinning klasje van 30 minuten.

Advertentie - Lees hieronder verder

High intensity

Nog niet zo lang geleden schreven we over een power workout van 13 minuten, waaruit je evenveel voordeel zou halen dan een workout van een half uur of langer. Dit nieuwe onderzoek van Victoria University in Australië weet dat te overtreffen en stelt dat je maar slechts 2 minuten nodig hebt. Onderzoekers vroegen aan deelnemers om drie workouts te beoefenen die verschilden in intensiteit. Ze moesten dit doen in een bepaalde periode, en tussen iedere sessie zaten minstens zeven rustdagen. Tijdens de eerste sessie moesten deelnemers 30 minuten aan één stuk door fietsen, waarbij ze zich maar voor 50 procent inspanden. Binnen de tweede sessie fietsten mensen vijf keer vier minuten op 75 procent van hun krachten, waartussen de deelnemers telkens 1 minuut pauze hadden. In de laatste sessie werden deelnemers gevraagd vier keer 30 seconden te sprinten op de fiets, waarbij ze een volle honderd procent moesten geven. Tussen de sprints zat telkens 4,5 minuut om te rusten.

Energieverbruik

Na iedere sessie werd er gekeken hoeveel energie deelnemers hadden verbruikt, gebaseerd op de spiermassa rondom de dijen van de proefpersonen. De onderzoekers konden hieruit concluderen dat de verbruikte energie van zowel de laatste high intensity training en de langste rit bijna compleet gelijk was. Ofwel: je kunt evenveel voordelen halen uit een 2 minuten durende power workout als uit een langere training van 30 minuten. Dit betekent niet dat je nooit meer langer dan 2 minuten hoeft te trainen (helaas). De wetenschappers geven zelf aan dat er meer onderzoek verricht moet worden binnen het veld, maar dat de resultaten 'belangrijke complicaties hebben voor onderzoek naar sport'. Dit onderzoek bewijst maar weer eens dat high intensity trainingen heel effectief zijn om in shape te komen, en je dus echt niet urenlang bezig hoeft te zijn. Scheelt ook weer tijd.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness