Deze arts predikt een ‘plant-based keto’ dieet voor optimale gezondheid

In bestseller Ketotarian komt keto en vegan eten samen.

image
Ketotarian, van dr. Will Cole

Wie streeft er anno 2018 niet naar een optimale gezondheid? De weg ernaartoe lijkt vaak weliswaar onduidelijk, want er zijn zoveel verschillende meningen. De een zweert bij vegan food (want: goed voor de dieren en het milieu, maar volgens voorstanders ook voor je lijf) terwijl anderen juist weer waarschuwen voor een tekort aan bepaalde voedingsstoffen als je voor veganistisch kiest. Het 'keto dieet', waarbij je drastisch de inname van koolhydraten beperkt, is enorm populair omdat het je lichaam zou veranderen in een 'fat burning machine'. Al ligt het bord van deze 'volgelingen' vaak vol met vlees en andere dierlijke producten. Dat kan toch ook niet het antwoord zijn? Wie weet biedt de nieuwe eetfilosofie 'ketotarian' van dr. Will Cole wel soelaas, die er een boek over schreef dat net is uitgekomen en lyrisch wordt ontvangen door artsen, sterren en schrijvers zoals die van Gwyneth Paltrows goop. Jarenlang was hij overtuigd veganist, maar toch bracht het hem niet de gezondheid waar hij altijd naar verlangde. Dr. Will Cole is gespecialiseerd in functionele medicijnen, met een graad aan de Southern California University of Health Sciences, en begeleidt al zeven jaar patiënten. Zijn bestseller Ketotarian beschrijft een levenswijze (compleet met receptenbundel) die geschikt is voor veganisten, maar ook als je pescetarian bent en de voordelen van keto wil ervaren. Zijn devies is als die van Michael Pollan: 'Eat food. Not too much. Mostly plants.' Alleen is Cole's aanpak er een waardoor je lichaam het meest efficiënt gaat werken: als een ware vetverbrander, anti-aging en zelfs bevorderlijk voor de gezondheid van je brein. Vogue sprak hem.

Advertentie - Lees hieronder verder

'Ik was jarenlang vegan, maar ik kreeg problemen met mijn spijsvertering, energie en huid'

Hoe ben je na jarenlange ervaring en research op het idee voor Ketotarian gekomen?
‘Bijna tien jaar lang had ik een conventioneel vegan eetpatroon. Ik at echt voedsel, whole foods, maar mijn dieet bestond met name uit gekiemde granen en peulvruchten als brandstof voor mijn dag. Ik dacht dat dit de gezondste manier was om te eten, maar ik kreeg langzaam, naarmate de tijd verstreek, spijsverterings-, huid- en energieproblemen. Pas toen ik functionele medicijnen ging studeren, kwam ik tot het besef dat een conventioneel veganistisch dieet – een gevuld met meer glutenvrije granen en peulvruchten – bijdroeg aan een minder goede gezondheid. Ketotarian is alchemie; het beste van twee werelden uit zowel het plant-based als ketogenic eetpatroon. Het concept van de keto manier van eten, waarbij planten centraal staan, vloeide voort uit het eigen pad dat ik heb gevolgd naar een optimale gezondheid en tien jaar van klinische ervaringen – zien wat wel en niet werkt en wat dit deed voor mijn patiënten. Door de vaak inflammatory voeding, die je terugvindt in beide manieren van eten (supermarktvlees en zuivel in het mainstream keto dieet en granen en suiker die terugkomen in traditionele vegan en vegetarische diëten) kun je eindelijk het beste van twee manieren van eten voor een optimale gezondheid samenbrengen.’

'Ketotarian is alchemie; het beste uit zowel het plant-based als ketogenic eetpatroon'

Advertentie - Lees hieronder verder

Wat wil je graag delen met veganisten die daarvoor kiezen wegens hun gezondheid, dierenwelzijn en het milieu?

Plant-based diëten worden almaar populairder. Sterker nog, vegan diëten zijn met maar liefst 500 procent gestegen in de afgelopen jaren van zes procent Amerikanen die zichzelf aanmerken als vegan (in vergelijking tot één procent een paar jaar daarvoor). Meerdere studies hebben aangetoond hoezeer onze gezondheid erop vooruit zou gaan als we meer plant-based zouden gaan eten. Er wordt geschat dat er op jaarbasis één triljoen dollar in kosten aan gezondheidszorg (in Amerika) zou kunnen worden bespaard als we minder dierlijk voedsel zouden eten. Vanuit een milieuperspectief zullen meer dan 63 procent van schadelijke uitlaatgassen verminderd worden als we over zouden stappen op een vegetarisch dieet. Daar is veel voor te zeggen, want planten maken op de lange termijn een groot verschil in je dieet en dus algehele gezondheid.'

Wat wil je kwijt aan mensen die alles over wellness Googlen?
‘Dr. Google is een heel wispelturige man. Je kunt alles online vinden om je grootste angsten aan te wakkeren of je eigen agenda en geloof te onderbouwen. Uiteindelijk gaat het om wat voor jou als individu werkt. Elke persoon heeft namelijk een totaal andere biochemie, dus wat werkt voor de een hoeft niet perse te werken voor de ander – zelfs voor personen met dezelfde diagnose. Daarom is het belangrijk om in je gezondheid te investeren en een professional in functionele medicijnen in te schakelen die jou persoonlijk kan helpen. Luisteren naar je lichaam – in plaats van naar alles wat je ziet online – is ook van belang.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

Zou je meer kunnen vertellen over de filosofie achter ketotarian? En waarom het zo baanbrekend is?
‘Ketotarian is plant-based alchemie. Het beste van keto en plant-based voedingspatronen om een duurzaam, gemakkelijk te volgen, echt voedingsplan te maken voor optimale gezondheid. Het ketogenic principe is dat als je veel goede vetten, voldoende proteïne en weinig koolhydraten eet, waarbij je vooral ontstekingsremmende, voedzame voeding uit planten haalt, je je lichaam kunt laten switchen van het verbranden van koolhydraten naar het verbranden van suiker (ofwel lichaamsvet). Hiermee ga je terug naar hoe je lichaam metabolisch gezien zou moeten werken. Als je gewend raakt aan vet (ofwel keto) eten, waarbij de focus ligt op planten, zoals beschreven in Ketotarian, zul je sneller gewicht verliezen, meer energie krijgen, cravings zien verdwijnen en ontstekingen in je lichaam kalmeren op een natuurlijke en duurzame manier.’

Recept uit Ketotarian
Ketotarian, dr. Will Cole

Waarom zou je zo graag willen veranderen van ‘fat burning’ naar ‘sugar burning’?
‘In onze moderne wereld eten we zo 765 gram suiker per vijf dagen, in vergelijking tot 45 gram suiker per persoon in 1822 in dezelfde tijdsduur. Die schrikbarende stijging komt niet alleen van de bekende bronnen zoals snoep en dessert, maar zit verborgen in al onze alledaagse voedingsmiddelen zoals soep, specerijen maar ook granen die in ons lichaam worden omgezet in suikers. Hoewel onze lichamen glucose kunnen gebruiken als brandstof, verbranden onze lichamen dit ook razendsnel waardoor je in een bloedsuiker “roller coaster” beland. Vet, aan de andere kant, verbrand veel langzamer, als een langzaam en langdurig brandend vuurtje.’

Advertentie - Lees hieronder verder

Wat is goed om altijd in je keukenkastjes te hebben als je aan een ketotarian lifestyle begint?
‘Je kunt nooit de mist ingaan met avocado’s, noten en zaden, olijven, kokos en een grote variatie aan donkergroene bladgroenten. Avocado, olijf- en kokosolie kunnen overal aan worden toegevoegd en avocado’s en noten en zaden zorgen voor geweldige toevoegingen aan maaltijden als ook snacks.’

Hoe ziet jouw ‘day on a plate’ eruit?
‘Ik begin mijn dat het liefst met intermittent fasten tot lunchtijd. Hier wijd ik meer over uit in mijn boek, maar het helpt bij het verhogen van ketjes in het lichaam als ook het regulieren van ontstekingen en het verhogen van cel-vernieuwing. Als ik mijn vasten beëindig tijdens de lunch neem ik graag een grote salade of zoodles (zucchini noodles) afgetopt met avocado, getoaste noten en zaden en soms olijven, plus een huisgemaakte avocado-olie en limoendressing. Voor diner kies ik op de meeste avonden voor "taco’s" gemaakt van slabladeren, gevuld met bloemkool, extra guacamole en ontgiftende koriander.’

'Mijn kokos-chiapudding voor ontbijt zit bomvol goede vetten die goed zijn voor je brein'

In het boek staan veel ontbijtopties met eieren, maar wat als je voor ketotarian wil kiezen maar alsnog geen dierlijke producten wil consumeren. Wat zijn dan goede ontbijtjes?
‘Ik ben gek op ketotarian smoothies voor ontbijt. Ze zijn snel en gemakkelijk te maken en je kunt er veel voedzame ingrediënten in stoppen. De groene smoothies uit het boek zijn laag in suikers en kunnen creamy worden gemaakt met kokos- of amandelmelk en avocado. Een andere optie is mijn kokos-chiapudding, een goede vegan-vriendelijke optie die bomvol met gezonde vetten zit die bovendien goed zijn voor je brein.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

Waarom moet je onder de 20 net carbs blijven om in ‘ketose’ te geraken, de gewenste staat die ervoor zorgt dat je lichaam je lichaamsvet gaat verbranden?
‘In Ketotarian raad ik aan om met 25 gram net carbs per dag te beginnen, gedurende een week. Dit kun je gemakkelijk bijhouden door wat je eet in een digitale voedselmeter te zetten, zoals Cronomoter. Na die week kunnen mensen 55 gram net carbs of minder nemen. Als je begint met minder koolhydraten kom je sneller in voedingskundige ketose terecht en word je sneller een vetverbrander. Vanaf dat punt kun je, als je deze eetstijl volgt, meer koolhydraten nemen om je carb tolerance te vinden. De een kan namelijk meer koolhydraten eten dan de ander om in ketose te blijven.’

Waarom leg je zo de nadruk op ‘vet’ in elke maaltijd?
‘Vet is je beste brandstof en door iets ervan toe te voegen bij elke maaltijd houd je jezelf energiek. Gezonde plant-based bronnen van vet zijn avocado, avocado olie, olijven, olijfolie, kokosvlees, kokosolie, noten, zaden, ghee (grass-fed), eieren en wild gevangen vis.’

'10% van hoe je veroudert komt door je DNA, 90% door je lifestyle'

Maar laatst beweerde een Harvard professor nog dat kokosolie ‘puur vergif’ is?
‘De negatieve indruk van kokosolie is door velen gebaseerd op het feit dat het cholesterolniveaus kan verhogen, wat een risicofactor is bij hart- en vaatziekten. Daarentegen hebben vele onderzoeken geen link gevonden tussen verhoogde cholesterol en hartkwalen. Om dit te begrijpen moeten we kijken naar de verschillende varianten van cholesterol. Je hebt kleine dichte LDL, gelinkt aan verhoogde ontstekingen en hartkwalen, en voordeligE grote LDL. Kokosolie kan LDL doen stijgen, maar dat is de goede soort. Het doet niks met de kleine dichte LDL. In de conventionele medicijnen wordt er vaak gekeken naar LDL als geheel, in plaats van daarbij rekening te houden wat voor LDL precies wordt verhoogd als ook naar andere lifestyle-factoren. We hebben echt minder overmatig gegeneraliseerde statements nodig in de wereld.’

Advertentie - Lees hieronder verder

In je boek claim je dat 90% van hoe iemand veroudert komt door lifestyle en maar 10% door DNA. Hoe zit dat?
‘Hoewel je blootgesteld kan zijn aan bepaalde genetische gezondheidsproblemen of nu te kampen kunt hebben met een gezondheidsprobleem, zijn voeding en lifestyle echt de sleutel om je algehele wellness te verbeteren. Dat gaat niet over één nacht ijs, maar veel van mijn patiënten hebben hun symptomen zien verbeteren. Plus hebben hiernaast een heldere, meer jeugdige huid en voorkomen gekregen wegens de toegenomen autofagie (celvernieuwing) en gekalmeerde ontstekingen in het lichaam, die ze hierdoor ervaren.’

Volg dr. Will Cole ook op Instagram, waar hij van tijd tot tijd eveneens Instagram Lives doet en je al je extra, prangende vragen kunt stellen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness