Last van een middagdip? Zo voorkom je dat je naar suikers grijpt

Zo voorkom je de welbekende middagdip.

image
Philippe Vogelenzang, Vogue Nederland, april 2016.

Het is 15:00 uur 's middags, je hebt net geluncht en probeert je weer volledig te focussen op je werk. Wat niet goed lukt: je bent moe, voelt je duf en je kunt wel even een oppepper gebruiken. Al gauw wordt de keuze gemaakt voor een snack of blikje frisdrank met een hoog suikergehalte. Helpt tijdelijk voor je middagdip, niet zo voor je gezondheid. Maar hoe kun je zo'n middagdip voorkomen, en het volhouden tot je avondmaaltijd zonder in slaap te vallen of toe te geven aan je cravings? Vogue zocht het voor je uit.

Energiedip

Het krijgen van een middagdip heeft te maken met je bloedsuikerspiegel en komt het vaakst voor net na de lunch, weet Mens en Gezondheid. Nadat je hebt gegeten, heeft je lichaam energie nodig om het eten te verteren en de verhoogde bloedsuikerspiegel te herstellen. Hierdoor kun je een dip ervaren. Het is voor veel mensen daarom lastiger om bijvoorbeeld na de lunch weer in het werkritme te komen. Het kan helpen om een korte powernap te doen, maar dat is op menig kantoor niet bepaald gewenst. Wat we dan wel vaak doen, is naar de suikers grijpen die ons helpen dat energieke gevoel van de ochtend terug te krijgen. Een bekende valkuil, want laten die suikers er net voor zorgen dat je middagdip alleen maar kan toenemen.

Vezels en proteïnen

Hoewel dat zakje M&M's of blikje cola geen oplossing biedt voor je middagdip, ligt de oplossing toch bij voeding. Het belangrijkste is om suikers te vermijden. 'Wanneer je de dag begint met de juiste voeding, zul je niet naar suiker verlangen,' zegt voedingsdeskundige Tanya Zuckerbrot tegen Vogue US. Zuckerbrot is een groot voorstander van ontbijten, maar de belangrijkste maaltijd van de dag is volgens haar de lunch, want die bepaalt hoe de rest van je middag eruit gaat zien. 'Een lunch met veel vezels en proteïnen zorgt ervoor dat je je vol en energiek blijft voelen gedurende de hele middag,' aldus Zuckerbrot. Wat je het beste kunt eten als lunch? Een salade met broccoli, avocado en een portie proteïnen, zoals zalm, kip of tofu. Ook volkoren crackers of een wrap met groenten en proteïnen voldoen. Probeer snelle koolhydraten te vermijden, zoals een groen sapje (ja, daar zitten groenten in, maar ook veel suikers) of gerechten met bijvoorbeeld witte rijst.

Bewuste snacks

Maar wat nu als je eenmaal in een middagdip zit? Het beste is om toegevoegde suikers te vermijden (die je in koekjes en sapjes vindt), en te kiezen voor een bewuste snack: iets kleins dat meteen een mix is tussen vezels en proteïnen. Zo kan een sneetje bruin brood of volkoren cracker met hummus of een stuk fruit (zoals een appel met een beetje amandelboter) je helpen je middagdip boven te komen. Inspiratie nodig? Vogue sprak onlangs met foodie Rens Kroes over een gezonde lifestyle en welke snacks ideaal zijn om die levensstijl in stand te houden. Vergeet ook niet om genoeg water te drinken gedurende de hele dag. Het gevoel van uitdroging lijkt heel erg op trek, dus het kan zijn dat je gewoon dorst hebt. 'En eet geen kauwgom,' voegt Zuckerbrot nog toe. 'In tegenstelling tot wat veel mensen denken, maakt kauwgom je alleen maar hongeriger. Ook maakt je lichaam hierdoor meer insuline aan waardoor je zin krijgt in calorieën en suikers.' Duly noted.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness