Vogue's ultieme yoga & pilates guide

Dit is alles wat je moet weten over yoga en pilates.

image
Anne Menke voor Vogue Wellness, 2018.

De lijst modellen en sterren die erbij zweren is te lang om op te noemen. 'So let’s just skip it.' Of je je nu wil voorbereiden op een yoga retreat op Bali, overweegt om je HIIT in te ruilen voor pilates op de Reformer of het maximale wil halen uit je One Fit-abonnement – dit is alles wat je moet weten over yoga en pilates.

‘Gewoon’ een yoga- of pilatesles volstaat allang niet meer om je fitnessroutine te beschrijven. Eén blik op het gemiddelde lesrooster van een studio of het dagaanbod in One Fit vereist al bijna een diploma in yoga/pilates. Want ga je naar mat-pilates, of kies je voor een Reformer-machine? Rol je je matje uit in een vinyasa flow, hot core of yin-yang les en bestaat er nog zoiets als hathayoga?

Of je nu een complete leek bent of weleens iets anders wil proberen, dit is alles wat je moet weten over de twee populairste trainingsmethodes onder vrouwen.

Kracht of contact met het hogere?

Yoga is een 5000 jaar oude Indiase levensfilosofie die bestaat uit een systeem van verschillende takken. Een van die takken is hathayoga, de fysieke beoefening van yogahoudingen waarmee je aandacht besteedt aan je lichamelijke, emotionele en spirituele gezondheid. Pilates is een veel jongere trainingsmethode, in 1920 bedacht door Joseph Pilates als fitnesssysteem voor de revalidatie van oorlogsveteranen. Zijn focus lag op balans en de spieren rondom de wervelkolom. Pilates ontwikkelde een serie oefeningen voor op de mat naast de oefeningen die je op Pilates-apparaten doet. Bij yoga gebruik je alleen je eigen lichaam met verschillende houdingen. Bij Pilates doe je oefeningen die je, net als bij fitness, een aantal keer herhaalt.

image
Petrovsky & Ramone voor Vogue Wellness, 2018.

Concentratie, beheersing, nauwkeurigheid en ademhaling afstemmen op de beweging zijn belangrijke kenmerken van zowel yoga als Pilates. Het is niet voor niets dat beide trainingsmethoden onder de noemer ‘body en mind’ vallen. Wie aan yoga of Pilates doet, weet dat je je aandacht erbij moet houden om in balans te blijven, welke spieren je moet aanspannen of juist ontspannen en hoe belangrijk ademhaling is. Met Pilates ontwikkel je sterke spieren rondom de wervelkolom, maar bij yoga ook. Van yoga word je sterk en flexibel. Van Pilates ook. En bij beide ontwikkel je een beter lichaamsbewustzijn en een mooie, rechte lichaamshouding. Misschien is het grootste verschil tussen beiden dat yoga onderdeel is van een levensfilosofie, waarin meditatie, het vinden van rust en contact met het hogere een grote rol spelen. Bij Pilates gaat het er meer om dat je via heel specifieke, nauwkeurige bewegingen een sterk lichaam ontwikkelt. Billie Savage is al jaren Pilates-trainer en sinds kort fulltime yoga teacher en vat het verschil als volgt samen: ‘Pilates is een fysiek trainingsprotocol, yoga een pad naar verlichting, naar het evolueren van ons bewustzijn. Naar mijn mening is Pilates zoals onderwezen door gecertificeerde en ervaren trainers, de ultieme work-out. De reden dat ik persoonlijk nu voor yoga kies, is dat ik denk dat heel veel mensen juist in deze tijd behoefte hebben aan de effecten van yoga die voorbij het fysieke gaan. Een ‘back bend’ in Pilates heet een ‘heart opener’ in yoga en dat zegt eigenlijk alles. Pilates is een work-out, yoga een work-in.’

Deep dive

Je eerste les yoga of Pilates was misschien niet helemaal wat je ervan had verwacht. Maar er zijn zoveel verschillende vormen van beide methodes en nog veel meer verschillende leraren. Daarom een deep dive in de meest voorkomende.

Yoga

Hathayoga: leer de basis kennen

Hatha is de beoefening van yogahoudingen zoals wij ze in de westerse wereld kennen en de basis van waaruit andere yogastijlen zijn ontstaan. Deze stroming kent geen duidelijke oprichter of goeroe en is daardoor de meest neutrale yogavorm. Hatha is een goede manier om kennis te maken met yoga.

Ashtanga yoga, vinyasa flow: de yogawork-out

In de jaren veertig van de vorige eeuw ontwikkelde de Indiase Pattabhi Jois de yogastijl ashtanga yoga. Kenmerkend is de flow. In een flink tempo beweeg je vloeiend van de ene naar de andere yogapose. Amerikaan Bryan Kest studeerde in de jaren tachtig bij Jois en bedacht een voor de westerse wereld toegankelijkere versie van ashtanga yoga. Hij noemde het Power Yoga en het werd een doorslaand succes. De naam Power Yoga wordt nu niet meer zoveel gebruikt. De meeste yogastudio’s gebruiken nu de term ‘vinyasa’ of ‘vinyasa flow’ voor de moderne variant van ashtanga yoga. Hoewel bij ashtanga yoga de serie oefeningen vaststaat, zijn yogaleraren bij Vinyasa vrij om zelf invulling te geven aan de les.

Yin yoga: oefening in geduld met je lichaam

De grote tegenhanger van actieve yogastijlen als hot yoga en vinyasa flow, is yin yoga. Bij Yin yoga doe je namelijk zittende en liggende houdingen die je minutenlang vasthoudt. Niet alleen een oefening in kalmte en geduld, maar ook bijzonder efficiënt om je spieren soepel te maken. Het lang vasthouden van de houdingen stimuleert het bindweefsel rond je heupen, bekken, knieën, enkels en wervelkolom. Je bindweefsel wordt vochtig en soepel en dat betekent herstel van je mobiliteit en flexibiliteit. Ook interessant: volgens de yogatraditie hebben we energiebanen en die zouden precies door de vochtbanen van het bindweefsel lopen. Het idee achter yin yoga is, hoe vochtiger het bindweefsel des te beter de energie kan stromen.

Bikram yoga en hot yoga: fitness in de sauna

Dit is de yogastijl die het meest lijkt op een work-out. De yogastudio wordt tot ongeveer 40 graden verwarmd, dus het is gegarandeerd zweten. Doe je Bikram yoga, dan volg je een serie van 26 houdingen. Bij hot yoga is de vorm wat vrijer. Sommige studio’s doen ook een serie van 26 houdingen, andere studio’s doen een vinyasa-les. Mannen in zwembroek of surfshorts en vrouwen in bikinitop zijn heel gewoon hier.

Kundalini yoga: een hogere staat van bewustzijn

Kundalini-yogi’s herken je aan hun witte kleding en tulband. De oefeningen die je tijdens een Kundalini-les doet, zijn totaal anders dan je bij andere vormen van yoga gewend bent. Draaien met het bekken, snelle armbewegingen en ademhalingsoefeningen zoals de vuurademhaling waarbij je steeds je navel krachtig naar binnen trekt. Het doel is om de Kundalini-energie aan te wakkeren, die ligt opgeslagen in de eerste chakra. Eenmaal aangewakkerd zou de energie via de andere chakra’s naar boven kunnen bewegen om je in een hogere staat van bewustzijn te brengen.

Meditatie: innerlijke rust

Hoewel je lang niet altijd een meditatie aan het begin of einde van een yogales doet, is het beoefenen van yogahoudingen en meditatie wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beiden zijn onderdeel van de yogafilosofie. Zodra je je meer gaat verdiepen in yoga, krijg je ook meer te maken met meditatie. Wat je bij mediteren eigenlijk doet, is innerlijke rust vinden. Je leert gedachtes en emoties te zien zoals ze zijn, zonder je daarmee te identificeren.

image
MARC DE GROOT, VOGUE LIVING NEDERLAND, NAJAAR 2018

Pilates

Mat-pilates

Dit is het systeem zoals Joseph Pilates bedacht toen hij les ging geven in de door hem bedachte oefeningen. Bij mat-pilates doe je een reeks oefeningen op de mat met voornamelijk je eigen lichaam.

Reformer pilates

Bij deze les staat de Reformer centraal. Deze pilates-machine is de laatste jaren populair geworden dankzij de boetiekfitness-studio’s die groepslessen met de Reformer aanbieden. En natuurlijk dankzij Victoria’s Secret-modellen Georgia Fowler, Irina Shayk, Lily Aldridge en Romee Strijd, die zweren bij Reformer pilates.

Klassieke Pilates

De oorspronkelijke methode van Joseph Pilates is overgedragen door studenten die rechtstreeks door hem getraind werden. Wereldwijd zijn er pilates-studio’s uitgerust met alle pilates-machines die zoveel mogelijk vasthouden aan de methode zoals Pilates het bedacht had. In deze studio’s vind je leraren die jarenlang intensief de methode bestudeerd hebben.

Tips van de pro’s

Afke Reijenga: ‘Voor beginners is het allerbelangrijkste om jezelf niet te vergelijken met anderen. Dat de persoon naast je in de yogales heel ver komt in een complexe houding, wil niet zeggen dat jij dat ook moet. Leer luisteren naar je lichaam, leer voelen wat er gebeurt in je lichaam. Als je al een tijdje aan yoga doet en je wil naar een hoger niveau, dan raad ik je aan eerst je eigen practice te ontwikkelen. Doe bijvoorbeeld elke ochtend twintig minuten yoga, kies een leraar van wie je wil leren en ga daarbij een tijdje in training.’ Afke Reijenga, yogaleraar, afke.org

Barbara Peters: ‘Het mooiste van pilates is die samenwerking tussen hoofd en lichaam, het contact met jezelf, zonder dat het zweverig wordt. Ik geloof echt dat je door de sterke buikspieren die je van pilates krijgt, mentaal sterker wordt. En die rechte lichaamshouding, dat doet iets met je gevoel van eigenwaarde. Pilates dringt door tot in je diepste wezen.’ Barbara Peters, pilatesleraar, barbarapeters.nl

Natasha Martin: ‘Een van de grootste drempels die mensen ervan weerhoudt om met yoga te beginnen, is de vraag of ze het wel kunnen. Door het competitie-element eruit te halen, ontstaat er ruimte om te beginnen. En kijk naar je mat en niet te veel om je heen. Als je al wat verder bent met yoga, kun je je aandacht richten op wat we in yoga ‘drishti’ noemen. Het is een punt waar je tijdens de yoga je blik op richt. Daarmee til je je fysieke beoefening van de poses naar bewegende meditatie. Je bent geconcentreerder en daardoor bewuster van wat er op zintuiglijk niveau gebeurt tijdens de yogaposes.’
Natasha Martin, yogaleraar en oprichter van Studio 191 en The Cosmos, studio191.nl

Devon Ress: ‘Bij pilates valt alles op z’n plek. Je spieren rondom je wervelkolom worden sterk en je wordt sowieso sterker omdat je leert hoe alles in je lichaam efficiënt samenwerkt. Pilates is daarom ook voor iedereen. De methode wordt toegepast bij revalidatie, maar ook bij topsport.’
Devon Ress, pilatesleraar, bodyvita.nl

Mark Dowe: ‘Op welk niveau je ook bent met yoga, het is belangrijk om aannames los te laten en je eigen lichaam te leren begrijpen. Je leert een vaardigheid, niet een serie funky houdingen. De yogahoudingen zijn niet het doel van yoga. Het zijn instrumenten en technieken om bij je doel te komen. De term ‘yogi’ kun je vertalen naar ‘zoeker naar waarheid’. Zoek naar wat waar is voor jouw lichaam. Het is niet alleen toegestaan, maar het wordt ook aangemoedigd om kritisch te denken en niet blindelings te volgen.’
Mark Dowe, yogaleraar, markdowe.yoga

Jimmy Zeehandelaar: ‘Als je net begint met pilates en meedoet met een groepsles, kies dan voor een kleine klas. Je moet zoveel bewegingspatronen van je eigen lichaam herprogrammeren, dat het fijn is om daar extra aandacht en begeleiding bij te krijgen. Ben je al wat verder, probeer dan regelmaat in je training te krijgen. Ga elke week, verdiep je in de oefeningen en probeer jezelf constant te verbeteren. Bij pilates gaat het om focus, precisie en bewustzijn. Gebruik die principes om sterker en bewuster te worden.’
Jimmy Zeehandelaar, Pilatesleraar, themovementpractice.com

Billie Savage: ‘Dagelijkse yoga verandert je blik op het leven, waardoor je leven verandert en er uiteindelijk op een diep innerlijk niveau heling kan plaatsvinden.’
Billie Savage, Pilates- en yogaleraar


Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness