Is ademhalingstherapie dé oplossing voor een burnout?

Vogue's Kaira van Wijk ging op bezoek bij ademcoach Mr. Breath, om stress en een verdoofd gevoel tegen te gaan.

image
Annemarieke van Drimmelen voor Vogue Nederland

The power of breathing: verminder stress en kom dichterbij jezelf door (weer) te leren ademhalen. Niet oppervlakkig, maar diep, bewust, met aandacht en (ja, buzzwoord) zelfliefde. Vogue’s Kaira van Wijk ondervond het aan den lijve.

Vier uur ’s middags in Amsterdam. Liggend op een tatami-matje staar ik naar het houten balkenplafond, met in mijn ooghoek een kraakheldere hemel. Ik kan amper een vin verroeren en vreemde sensaties maken zich meester van mijn lichaam. Wat is hier gaande? Ik ben niet thuis, maar op bezoek bij ademcoach Mr. Breath – ofwel Rob Koning. Nadat hij jaren geleden zelf ten prooi viel aan een burn-out, helpt hij nu patiënten met ademhalingsklachten. Het leeuwendeel hiervan zijn zakenmensen met veel verantwoordelijkheid en een druk bestaan. Ademhalen, dat doen we toch zonder erbij na te denken? Ja, gelukkig wel, maar góed ademhalen blijkt nog een vak apart. Althans, door weggestopte emoties en stress kan dit systeem ontregeld raken. En zonder die natuurlijke flow verlies je energie en rust. Dat is wat mij overkwam.

'Adem je niet regelmatig door tot ín je buik dan gaat die buik als ware op slot – en daarmee ook je diepste emoties'

Vicieuze cirkel

Niet met een burn-out, maar wel met het akelige gevoel dat ik mijn longen soms niet goed gevuld kreeg met lucht. Niet goed kon doorademen. Vooral aan het einde van een drukke werkdag, even uitpuffend op de bank. Of in bed als ik zo zó graag wilde slapen. Alleen al het idee aan weer die korte, stotende ademhaling deed me panieken en uiteindelijk… hyperventileren. Het werd een vicieuze cirkel. Terwijl ademen volgens Mr. Breath een van de krachtigste tools is om weer bij jezelf te komen. Adem je niet regelmatig door tot ín je buik dan gaat die buik als ware op slot. En daarmee ook je gevoel, je diepste emoties. Het is een gemakkelijk ‘beschermingsmechanisme’ voor de hardwerkende moderne mens. Die emoties zijn weliswaar niet zomaar weg, maar slaan zich op in je lichaam. Mr. Breath is een expert op het gebied, die er zelfs een boek over heeft geschreven, genaamd Ontdek de Kracht van Ademen, dat net is verschenen.

'Je ademhaling laat eigenlijk zien hoe je leeft'

Bewegingsenergie

Na een introductiegesprekje, vind ik mijzelf dus plat op de vloer. Daar gaan we: ademhalen. Ik begin met twee oefeningen die veelvuldig terugkomen in zijn praktijk, maar hij maakt gebruik van wel meer technieken. Eentje om bij mijn ‘gevoel’ te komen, de ander om me te laten ontspannen. Eerst als in ‘rondjes’ rap en diep doorademen. Nog eens, nog eens. Ik krijg het gevoel dat ik mijzelf niet meer kan bewegen. Het voelt een beetje alsof iemand mij onzichtbaar heeft opgeblazen in een soort Michelin-pakje, waardoor ik omgeven ben door een dik pak dons en mijn ledematen stijf staan. Vooral mijn kaak. Ik realiseer me dat mijn mondhoeken zich naar beneden hebben gekruld en dat het me niet lukt om mijn kaak te ontspannen. ‘Je houdt heel veel spanning vast in je kaak’, vertelt hij: ‘Je ademhaling laat eigenlijk zien hoe je leeft. De stress bij het ademen toont aan waar je de spanning vasthoudt. Zie de adem als een bewegingsenergie die in een zacht en ontspannen lichaam zijn ruimte zoekt. Is dat lichaam gespannen, dan kan de adem niet goed door en word je beperkt. Elke inademing zorgt ervoor dat de spanning loskomt. Waar een masseur het aan de buitenkant losmaakt, kun je dat zelf met iets simpels als je eigen ademhaling doen.’

'Je kunt wel aan symptoombestrijding doen, maar wat ligt eronder?'

Naar binnen toe

Na deel één van de sessie ben ik er een beetje confuus van, maar tegelijkertijd brengt het me in een soort meditatieve staat. Voordat ik er te veel over kan nadenken gaan we naar een ontspannende oefening. Zeven tellen in, buik opblazen, zeven tellen vasthouden, en uit… Na een tijdje val ik half in slaap. Zo’n gelukzalig gevoel als wanneer je bij een hele goede massage even wegdoezelt. Even later schrik ik op. Mr. Breath geeft me een glas water en ik kom weer rechtop zitten. Ik krabbel mijn eerste gedachten op een papiertje, we bespreken het. ‘Neem een paar uur de tijd voor wat reflectie, even geen werk, geen telefoons en televisie’, luidt het devies. Ik wandel rustig naar huis. ’s Avonds herhaal ik de oefeningen, de avond erna weer. Mijn dromen worden meer helder. Weggestopte gedachten komen terug. Soms eng, maar ik laat ze er zijn. Dit klusje is natuurlijk niet na één sessie gepiept. Je kunt wel aan symptoombestrijding doen, maar wat ligt eronder? Een bewuste ademhaling zorgt voor meer vitaliteit, ontspanning. Of zoals een patiënt van Mr. Breath het verwoordde: 'Ademen haalde me uit mijn hoofd, het bracht mij dichterbij mijn hart en ik heb mezelf (weer) ontmoet.'

Bestel de eerste druk (aanbod is beperkt) van De Kracht van Ademen en je ontvangt korting op een ademsessie bij Mr. Breath.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness