De kans dat je dit artikel zonet geopend hebt op je smartphone is groot. Zonder als een oude zeur over te komen; een tijdperk met zulke snelle digitale evoluties zoals we nu ervaren kan niet anders dan gepaard gaan met (negatieve) gevolgen. En dan vooral als het neerkomt op het effect dat dat heeft op onze mentale gezondheid. Het is tijd dat we de relatie met onze smartphone herzien. I hate to break it to you; we zijn verslaafd en nog geen klein beetje. Komen de woorden 'Ik ben niet verslaafd, ik heb het wel nodig' vaker uit je mond dan je zou willen en begint jouw weerspiegeling er steeds meer als een Miguel Porlan-kunstwerk uit te zien? Hear me out. In Catherine Price's boek How To Break Up With Your Phone vertelt de wetenschapsjournalist en speaker, die al meerdere awards in handen mocht nemen, over hoe je een gezondere relatie met je smartphone kan opbouwen in dertig dagen.

Ook auteur James Wallman richt zich al een paar jaar op deze materie. Met zijn wereldbekende boek Ontspullen: Meer Leven Met Minder en zijn nieuwe boek Tijd, en Hoe Die Te Besteden dat in juni dit jaar uitkomt, heeft hij zeven regels klaar die rijkere en gelukkigere dagen beloven. Gemiddeld spenderen mensen dagelijks namelijk vier uur aan hun telefoon en dan zijn we verwonderd waarom we geen hobby's meer uitoefenen. Is het niet voortdurend refreshen van je Instagram-feed, dan worden er wel eindeloze video's op YouTube bekeken, of raak je in een black hole op het wereldwijde web vol onbegrensde informatie terecht. Meer dan de helft van de Vogue-lezers leest onze artikels via hun mobiel, dus wellicht komt deze reminder ook voor jou op een juist moment in mei, de maand waarop wereldwijd gefocust wordt op mentale gezondheid.

'Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om mijn mobiel uit te zetten'

Nomofobie

Tijdens The Next Web Conference (TNW) die vorig weekend plaatsvond op de NDSM-werf in Amsterdam was Catherine Price een van de sprekers die de gevolgen van het 'onderdompelen in een digitale omgeving' aan de kaak stelde. Ze begon haar talk met de goedbedoelde vraag of het publiek hun telefoon wilde uitzetten tijdens haar twintig minuten-durende voordracht. 'Uit? Je bedoelt op flight mode zeker?' Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om mijn mobiel uit te zetten en ik was niet alleen merkte ik op in de zaal. Het leek wel alsof Price dacht dat ze voor het publiek van het Happinez Festival 2019 stond. Kan gebeuren; dezelfde data, andere crowd. Ik moet toegeven dat ik zelfs een honderdste van een seconde moest nadenken over hoe ik mijn mobiel überhaupt moest uitschakelen. Toen ik naar mijn telefoonscherm keek en toch de beslissing maakte om dat verdomde ding eens uit te zetten, for health's sake, kreeg ik het het Spaans benauwd. Price's boodschap was duidelijk. Nomofobie, de overmatige angst voor het niet continu bereikbaar zijn via een mobiele telefoon, bestaat echt.

'De tijd waarin ik een onschuldig spelletje 'Snake' op mijn Nokia 3310 speel is voorbij'

Praten in hashtags

Zonder dit alles te verbloemen; mijn telefoon is het eerste wat ik oppak als ik wakker word en het laatste wat ik neerleg voor ik naar dromenland vertrek. En terwijl ik dit typ, merk hoe erg het is gesteld en ik naar mijn onschuldige opponeerbare duim die weer lustig over een of andere feed aan het scrollen is. Een eigenschap die ik deel met de meeste van mijn collega-primaten en dat lokt wat problemen uit. Wat begon als een belofte van efficiëntie en tijdsbesparing, blijkt nu dat onze smartphone ons geheugen, onze focus en ons denkvermogen aantast. Wist je dat je 23 minuten de tijd nodig had om weer te focussen na een break op je mobiel? 23 minuten is veel. In alle eerlijkheid; de tijd waarin ik een onschuldig spelletje Snake op mijn Nokia 3310 speelde - voor diegene die dit spel niet kent is wellicht niet uit de jaren '90 of ouder - is voorbij. Vandaag de dag heb ik één van de laatste iPhone's die op de markt is, ik begin in hashtags te praten, mensen aan te spreken met hun Instagram-handle en mijn interesse in beautyproducten die de effecten van het blauwe licht van je scherm op je huid tegengaan, groeit. Wij, jij en vooral ook zeker ik, hebben nog nooit zoveel tijd gespendeerd op onze mobiel dan ooit tevoren en dat is te merken.

image
Antoine Harinthe voor Vogue Nederland 2018.

Dopamine hit

Tijdens Catherine Price's talk slingerde ze zonder twijfelen schokkende cijfers naar het hoofd van het de aanwezigen. En het teken dat elk zitje van de zaal gevuld was, betekent dat we toch bewust zijn van ons overmatig gebruik. Gelukkig is deze verslaving makkelijker dan elke andere verslaving op te lossen, dat vertelt Price wanneer ze een telefoon met een gokmachine vergelijkt. Maar de dopamine die elke keer vrijkomt in ons lichaam bij het appje dat binnenkomt, de Instagram-reactie op je recent geplaatste strandfoto of een vriendschapsverzoek op Facebook is toch oh-zo lekker, niet? En dan hebben we het nog niet over de andere afleidingen die je telefoon veroorzaakt. Een mail van je collega, een nieuwsmelding van de krant die je online volgt - en zoals ook Price duidelijk maakte; wanneer was een "Breaking News"-pop up nog eens echt om vrolijk van te worden? Exact.

Deze apps zijn ontworpen om onze hersenchemie te manipuleren en om ons zo lang mogelijk op hun platform te houden met psychologische trucjes. Want ja, dat komt hun winst ten goede. Alles wat je in een app ziet, is zorgvuldig ontworpen om je urenlang te vermaken. Price: 'Denk er bijvoorbeeld eens over na waarom het notificatie-icoontje een heel specifieke tint rood heeft. Het is een alarmkleur, het is de kleur van bloed, van een giftige bes. Het is heel bewust gekozen', zegt Price. 'Deze kleine icoontjes bepalen hoe we ons leven leiden. Maar hoe meer we te weten over die manipulatieve technieken, hoe meer we zullen kunnen bepalen hoe we ons eigenlijk willen gedragen en hoeveel controle we krijgen, waardoor we een gezondere relatie met je telefoon kunnen creëren.' Beschouw je mobiel als die bad guy in je telefoonlijst die telkens voor maar een kort vreugdemoment zorgt.

10 handige tips van Price

1. identificeer je doel en zoek uit welke onderdelen je leuk vindt aan je telefoon en de dingen die je niet helemaal leuk vindt.

2. zet al je push-meldingen van je apps uit. Geen geluidjes, pop-ups of flikkerende iconen van verschillende soorten social media. Niks meer. Nada.

3. probeer de zogenaamde screen time trackers Moment, Forest en BreakFree en zie hoe vaak en hoe lang je elke dag je apps gebruikt. Nog een app erbij? Ja sorry, maar deze is wel echt essentieel.

4. laat je telefoon buiten de slaapkamer liggen en kies voor een authentieke wekker die je 's morgens wakker maakt. Dat staat nog mooi in je interieur ook.

5. verwijder je social media buttons van je telefoon en las twee momenten per dag in om je sociale media te bekijken; bijvoorbeeld om 10 uur 's ochtends en acht uur 's avonds.

6. neem de beslissing samen met je omgeving om telefoonloze afspraken te maken. Tijdens een diner, borrel of gewoon een avond thuis op de bank. Laat je telefoon in je handtas.

7. begin meer aandacht te besteden aan hoe en wanneer je je telefoon gebruikt. Probeer jezelf te betrappen wanneer je naar je telefoon reikt. Een goede oplossing is om een rubberen bandje rond je scherm te hangen met een opschrift op naar keuze. Een "Back Off"-bandje hangt nu rond mijn scherm.

8. stel je beginscherm op je telefoon in op zwart/wit. Saaier dan dit wordt het niet waardoor de aantrekkingskracht om op je telefoon te zitten, verminderd.

9. communiceer met je vrienden, familie of collega's wanneer je hebt beslist om je telefoon minder te gebruiken. Zo zijn zij ook op de hoogte en kunnen ze je gewoon bellen als het dringend is in plaats van te appen of te mailen.

10. schrijf je in voor een schilder cursus à la Bob Ross, ga meer sporten of lees eens een boek. Hoelang is dat weeral geleden naast dat ene uurtje op strand omdat de wifi niet werkte tijdens je vorige zonvakantie.

7 Day Phone Breakup Challenge

Of deze tips ontwenningsverschijnselen zullen teweegbrengen? 100 procent. Maar bekijk het als een investering van je mentale gezondheid op lange termijn. En vergeet niet; je hoeft je telefoon niet voor eeuwig op te bergen, het gaat vooral om een stap terug te nemen om en een duidelijk beeld te scheppen van hoe een gezonde relatie eruit ziet en jezelf te behoeden van een toxische band met je telefoon. Herken je je hier zelf in? Ik raad je de gratis 7 Day Phone Breakup Challenge aan; een reeks effectieve oefeningen die door Catherine Price zijn ontworpen om je te helpen een nieuwe relatie met je telefoon op te starten.

Bekijk één van de vele inspirerende talks van Catherine Price hier: