Waarom bevroren fruit vaak net zo goed of soms zelfs beter is dan vers fruit

Bevroren fruit is vaak niet alleen goedkoper, maar ook gezonder, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Yasmin Wijnaldum in Vogue Nederland juni 2019
Vogue Nederland, juni 2019, Tung Walsh

's Ochtends als ontbijt, in een smoothie of juice als tussendoortje of door een frisse (en het liefst vegan) salade als lunch: vooral nu de zomer zich weer aandient, is fruit niet aan te slepen. En dat is zonder twijfel te merken in je portemonnee. Ja, er bestaat een goedkoper alternatief: bevroren fruit – uit van die doosjes in het vriesvak, je kent ze wel – maar daar zitten minder voedingsstoffen in, werd al die tijd gedacht. Tot nu, want een onderzoek heeft aangetoond dat juist het tegenovergestelde waar is.

Ingevroren fruit is beter

Uit nieuw onderzoek, dat gepubliceerd is door het National Center for Biotechnology Information, is gebleken dat ingevroren fruit en groenten net zo goed en soms zelfs beter zijn dan verse. Ali Bouzari, culinair wetenschapper en auteur van het boek Ingredient: Unveiling the Essential Elements of Food licht aan CNN toe: "Als je kijkt naar de manieren waarop je voeding kunt conserveren is bevriezen een van de beste manieren om voedingsstoffen te bewaren." Ook sprak CNN plantenfysioloog Gene Lester, die aan de Amerikaanse nieuwssite uitlegt dat bevroren fruit en groenten vooral een goede keuze zijn wanneer je het niet binnen twee dagen opeet. "Ingevroren fruit wordt geplukt als de rijpheid piekt, waarna het snel wordt ingevroren onder een stikstofatmosfeer en verpakt wordt." Op deze manier verliezen bevroren fruit en groenten dus geen voedingsstoffen.

Ingevroren versus vers

Vers fruit en verse groenten verliezen daarentegen wél voedingsstoffen, doordat ze nadat ze geplukt zijn blootgesteld blijven aan zuurstof. Zuurstof breekt deze voedingsstoffen af, zo legt Lester uit. Daar komt dan ook nog eens bij dat verse producten vaak worden geplukt als ze nog niet helemaal rijp zijn. Zo kunnen ze langer mee tijdens het transport, legt Lester uit, maar daardoor bevatten ze dus op het moment van plukken al minder voedingsstoffen dan fruit dat geplukt wordt om in te vriezen. Met andere woorden: ingevroren producten worden niet alleen geplukt wanneer ze meer voedingsstoffen bevatten, ze verliezen vervolgens tijdens het transportproces ook nog eens minder voedingsstoffen dan vers fruit en verse groenten. Daardoor hebben ingevroren producten vaak een 10 tot 50 procent hogere voedingswaarde dan verse producten.

Klein nadeel

Het enige nadeel aan ingevroren groenten – en dan ook echt alleen aan groenten – is dat ze, voordat ze worden ingevroren, geblancheerd (oftewel: gekookt en vervolgens weer afgekoeld) worden in water tussen de 32 en 35 °C. "Blancheren zorgt ervoor dat de kleur van groenten wordt behouden wanneer ze eenmaal zijn ingevroren. Als die stap wordt overgeslagen, worden ingevroren groenten vaak een beetje bruinig." Dat blancheren zorgt er helaas niet alleen voor dat groenten hun kleur behouden; de groenten worden er ook minder crunchy door en het verlaagt de hoeveelheid vitamine C in de producten, soms wel tot 50 procent.

Eén uitzondering

Ondanks deze techniek zijn ingevroren groenten – en fruit dus sowieso, want dat wordt niet geblancheerd – toch beter dan verse producten, stelt Lester. Er is slechts één uitzondering waarbij verse producten tóch beter zijn dan bevroren producten, en dat is wanneer het fruit en groenten rechtstreeks van de boer komt. "Maar dan echt alleen als ze binnen een dag worden opgegeten."

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness