Wat is seed cycling? Deze zadenmixen nemen, om je menstruatie te verlichten

Het zou menstruatieklachten, zoals een opgeblazen gevoel en stemmingswisselingen, verminderen.

image
Vogue Nederland, fotografie Jonas Unger

Van PMS, premenstrueel syndroom, heeft ongeveer 5% van de vrouwen in Nederland last in hun vruchtbare jaren. Tegelijkertijd kan menstrueren, en de aanloop ernaartoe, voor elke vrouw wel een uitdaging zijn. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal gaan je hormonen met je haal. Zie daar een geheel natuurlijke remedie die terrein wint: seed cycling. In New York is het al immens populair, waarbij zelfs food-accounts zoals Minimalist Baker in receptenvideo's (zie hieronder) laten zien hoe je seed cycling toepast in je dagelijkse gerechten. Het effect van seed cycling is nog niet wetenschappelijk bewezen, dus bij ernstige klachten is het belangrijk om eerst je huisarts of gynaecoloog om advies te vragen. In haar nieuwe boek Beyond the Pill schrijft Dr. Jolene Brighten uitgebreid over seed cycling. Zij adviseert het allereerst aan vrouwen die net zijn gestopt met de pil en hun natuurlijke cyclus weer op gang willen brengen. Aanhangers stellen dat het je cyclus soepeler doet verlopen, je hormonen uitbalanceert en daarmee alle lichamelijke en emotionele klachten die je kunt ervaren rondom je menstruatie doet verdwijnen. Waar te beginnen? Zie hieronder een stappenplan, met het hoe en waarom.

Twee fases

Begin met seed cycling op de eerste dag van je menstruatie, ofwel op dag één van je cyclus. Je cyclus duurt gemiddeld 28 dagen, maar iets korter of langer kan ook. Hierbij neem je verschillende zaden (pompoen versus zonnebloem bijvoorbeeld), afhankelijk van in welk deel van je cyclus je zit. Deze bestaat uit twee fases. Allereerst, de folliculaire fase waarin het oestrogeen in je lichaam toeneemt en een eitje rijpt ter voorbereiding op de ovulatie. De ovulatie, die doorgaans begint op dag 14 wanneer een eitje wordt vrijgegeven, markeert het einde van die folliculaire fase. In de tweede fase, de luteale fase, wordt de nu lege follikel verandert in een structuur genaamd corpus luteum, die progesteron produceert en het baarmoederslijmvlies helpt verdikken om je voor te bereiden op de zwangerschap. Wordt het eitje niet bevrucht, tada, daar is je menstruatie. En daarmee, helaas voor veel vrouwen, een minder aangename periode van hun maand.

Stap 1: Eet pompoen- en lijnzaad tijdens de folliculaire fase, van dag 1 t/m 14

Doe bijvoorbeeld 1 of 2 schepjes vers gemalen lijnzaad en pure pompoenzaadjes in je yoghurt. Deze zaden zijn rijk aan vezels en ze kunnen op natuurlijk wijze je oestrogeen verhogen, volgens onderzoek. Zonder dat deze te veel stijgt, net in balans. Hiernaast zitten er in zaden veel essentiële vetzuren en voedingsstoffen, zoals zink en selenium. Deze zouden een positief effect hebben op je hormonen. Volgens onderzoek brengt het nemen van lijnzaad onder vrouwen met PCOS (Poly Cysteus Ovarium Syndroom) een shift in androgenen teweeg, waardoor acne en haarverlies (wat vaak voorkomt bij dit syndroom) verminderen. Een ander onderzoek wijst uit dat het consumeren van lijnzaad pijnlijke borsten vlak voor de menstruatie kan helpen tegengaan.

Stap 2: Eet sesam- en zonnebloemzaden tijdens de luteale fase, van dag 14 t/m 28

Doe bijvoorbeeld 1 of 2 eetlepels versgemalen zonnebloem- en sesamzaden in je smoothie of havermout. (Waar je het doorheen mixt maakt overigens voor het effect niks uit) Tijdens deze tweede fase, de luteale fase, kunnen je progesteron-spiegels stijgen en pieken. Laat progesteron nu het hormoon zijn dat verantwoordelijk is voor ongewenste PMS-symptomen zoals een opgeblazen gevoel, stemmingswisselingen en insomnia. Volgens onderzoek komen sesamzaden de hormonen ten goede – met name ook voor vrouwen in de overgang. In sesam- en zonnebloemzaden zitten vetzuren en zogenaamde lignanen, die de hormonen ondersteunen. Wie weet de moeite van het proberen eens waard.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness