Deze Vogue-editors testen vijf nieuwe work-outs die jij ook wil uitproberen

Van bilspieren kweken tot vliegen aan een bungeekoord.

nieuwe-work-outs-amsterdam
ALEX WALTL, VOGUE NEDERLAND, MAART 2019.

Om nu te zeggen dat Vogue-editors idolaat van sporten zijn? Neuh. Maar dingen uitproberen: yes please! Dus testten ze vijf nieuwe work-outs en stonden bilspieren kweken, een drill-sessie en vliegen op het menu. En vooruit, ook een uurtje ontspannen.

Work-out 1: Cardio op de minuut

Vogue's Zoe Rosielle probeert EMOM, waarbij je in een korte tijd explosief beweegt.

‘Getipt door verschillende vrienden als de, ik citeer, “meest zware work-out in het OneFit aanbod” wordt mijn ietwat masochistische interesse in EMOM bij The Workout Studio in Amsterdam gewekt. Every Minute On the Minute is een high intensity cardio work-out waarbij je sets van oefeningen (bijvoorbeeld 10 kettlebell swings, 10 squats, 6 burpees) of een herhaling (rep) van een reeks oefeningen doet die je telkens op de minuut begint. Doe je minder dan zestig seconden over 10 kettlebell swings, dan heb je de rest van de minuut om uit te rusten voor je begint aan 10 squats op de volgende minuut, enzovoort.

'Een week later loop ik nog met spierpijn'

Het idee hierachter is dat je in heel korte tijd explosief beweegt, om vervolgens te genieten van een rustmomentje. Zo had ik me althans ingelezen voordat ik de les boekte, niet wetende dat bij de WOD (Work-out Of the Day) training van The Workout Studio en EMOM vaak gecombineerd wordt met andere high intensity trainingen, zoals AMRAP (As Many Repetitions As Possible). Inderdaad, een training waarbij je juist zovéél mogelijk herhalingen van (sets van) oefeningen doet in een vooraf afgesproken tijd. De instructeur houdt je score keurig bij op een board, net als die van de rest. Niet om de onderlinge competitie te verhogen maar meer ter motivatie om bij elke ‘rep’ dezelfde score te behalen, en je vooruitgang (of in mijn geval, verval) makkelijk te kunnen volgen. Wat dit betekent in de praktijk? Je put jezelf een uur uit (understatement) en loopt een week later nog met spierpijn. Maar dan heb je ook wat. Namelijk “de meest zware work-out in het OneFit aanbod” overleeft. Applaus voor jezelf!’

image
The Workout Studio

Work-out 2: Beautiful butt

Fashion producer Georgina Schrama zag wel wat in een les Shape That Ass waarbij, het kan niet anders, je bilspieren traint.

‘De naam van deze training trok mijn aandacht, want wie wil er nu geen butt die in shape is? De afgelopen tien jaar kon je in elke sportschool een benen-billen-buik-work-out volgen, nu zijn er steeds meer klasjes die volledig op de billen focussen. Dat kan geen toeval zijn, want verschillende fitbloggers hebben 2019 al uitgeroepen tot het jaar van de billen (thanks, Kim Kardashian!).

Als ik de Personal Gym Albert Cuyp in Amsterdam binnenkom, is de vorige les nog in volle gang. Een groepje slooft zich uit met jumping jacks. Even overweeg ik om me om te draaien en de studio te verlaten, want van excessief bewegen op de zondagochtend raak ik niet heel enthousiast. Het probleem is dat deze gym nogal klein en intiem is. Iedereen heeft me al gezien en ik kan nu niet meer onopgemerkt vertrekken. Geen weg terug.

'Ben ik de enige die aan eten denkt? Ik wil croissantjes'

De Shape That Ass-les bestaat uit een warming-up, een circuitje en stretchen, waarbij je 60 minuten lang je bilspieren traint. Het voordeel is dat je bij de meeste oefeningen ook je benen drilt. Win-win. Eenmaal met de les begonnen, voel ik mijn bilspieren in de eerste 10 minuten al branden, een goed teken. Het circuitje bestaat uit twaalf oefeningen, waaronder de kettlebell swing, lunges, sumo squat, wall-sit en split squat.

Tijdens de wall-sit trillen mijn benen als rietjes en gaan mijn gedachten alle kanten op. Ik kan dit. Ik zit prima. Ik hou dit makkelijk vol. Shit. Toch wel zwaar. Ik kan niet meer. Ik ga dood. Doe normaal. Volhouden. Ik ben megasterk. Denk aan zomer 2020. Straks op de terugweg naar huis even croissantjes halen. Focus. Denk aan je billen. Nog een halve minuut. Ben ik de enige die tijdens het sporten aan eten denkt? Gelukkig sleept de playlist met Dirrty van Christina Aguilera en Bootylicious van Destiny’s Child me door deze les heen.

We eindigen met burpees en jumping jacks, net zoals de klas voor ons. Nog even stretchen, en het zit erop. Yes. I did it! Nu snel croissantjes halen.

Work-out 3: Slaapverwekkende yoga

Fashion Associate Sofie van der Velden probeert zich diep te ontspannen tijdens een les yoga nidra.

‘Bij binnenkomst in een donkere studio van Hot Flow Yoga in Amsterdam, word ik welkom geheten door een fluisterende instructrice. Zachtjes zeg ik goedemiddag terug. Ik heb me aangemeld voor een 60 minuten durende Yoga Nidra-les, ook wel bekend als ‘de slaap van de yogi’. De angst om in te dutten tijdens dit uur, en mijn lesgenoten al snurkend uit hun meditatie te halen, is dan ook groot. Gelukkig stelt de instructrice mij direct gerust (wederom fluisterend). Ze geeft aan dat het heel normaal is, mocht dat gebeuren.

image
Hot Flow Yoga

Na een korte zitmeditatie gaan we op onze rug liggen. Eigenlijk liggen we de hele les in Savasana (wat je normaal gesproken op het einde van een yogales doet). De rustige stem en kalme muziek moeten mij langzaam naar de beloofde ‘onderbewuste’ staat brengen. Waarbij je tussen slaap en wakker zijn zweeft en ultieme ontspanning zal ervaren. De instructrice begeleidt ons door een bodyscan-meditatie. Fluisterend zegt ze dat ik mijn tenen moet ontspannen, daarna mijn enkels en even later mijn knie. Ik denk nu alleen nog maar: hoe dan? Dit kan niet de bedoeling zijn en dus zeg ik tegen mezelf dat ik het los moet laten.

'Even zweef ik. Dan klinkt dat irritante stemmetje weer in mijn hoofd'

Na een paar minuten (dit kan ook een half uur zijn) lukt me dat en ineens lijkt het of ik zweef. Heerlijk! Dan hoor ik dat stemmetje in mijn hoofd weer: ik denk nu niks, toch? En ik ben er weer uit, helaas. Mijn mede-yogi lijken hier geen last van te hebben, want hier en daar hoor ik een tevreden knorretje.

De les is afgelopen, ik voel me slaperig en wil het liefst meteen naar bed. Dit was het meest relaxte yogaklasje dat ik ooit heb gevolgd en aan te raden voor als je niet van intens bewegen houdt, maar juist een break kan gebruiken in je drukke agenda. Namasté.

Work-out 4: Roeien met die riemen

Deputy Editor Nathalie Wouters wilde een sport waarbij ze in ieder geval kon zítten. Dat werd de roeimachine.

‘In New York bestaan dit soort roeischolen al jaren, maar in Nederland is RowStudio in Amsterdam — afgelopen september geopend — de allereerste gym waar uitsluitend roeiapparaten te vinden zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral besloot naar RowStudio te gaan omdat ik dan tenminste nog kon zítten tijdens het sporten. Fysieke beweging is namelijk niet per se mijn favoriete hobby. Spoiler alert: het werd een zware zit.

Wat de les zo heftig (maar ook effectief) maakt, is dat het al je lichaamsdelen in één keer aanpakt. Mijn benen, billen, core, schouders, armen en rug — ze krijgen er stuk voor stuk van langs. Volgens de instructrice gebruik je bij elke ‘haal’ 85 procent van je spieren. En daar schijn je dan weer een whopping 600 tot 1000 calorieën per 45 minuten durende les mee te verbranden. Het roeien wordt overigens ook nog afgewisseld door twee intermezzo’s op een matje: opdrukken, planken, burpees en meer afschuwelijks.

De studio aan de Stadhouderskade is behoorlijk comfortabel. Het is er squeaky clean, de douches staan vol Aesop-producten, er is een kolossaal bioscoopscherm dat je op overzichtelijke wijze door de work-out loodst en de twintig roeimachines zijn allemaal uitgerust met schermen waarop je naam prijkt als je binnenkomt. Op die schermen verschijnt tijdens het roeien ook de hoeveelheid energie die je opwekt per beweging. In een dusdanig groot font dat ik ook de scores van mijn buren kon aflezen. En dat wakkerde onverwacht iets ongelooflijk competitiefs in me aan. De ijdele drang om vooral niet het laagste en idealiter het hoogste getal op m’n scherm te toveren, zorgde ervoor dat dit een van de effectiefste work-outs uit mijn hele sportgeschiedenis werd.

Maar wat dit klasje vooral tot een naar herhaling riekend succes maakt: het was geen seconde saai. De oefeningen zijn zo afwisselend en intensief dat ik geen moment de tijd had om na te denken over hoe ontzettend graag ik op de bank wilde liggen met een boek. Een sentiment waar ik bij vrijwel elke andere sport wél door geteisterd word. Dit alles zorgde ervoor dat een wonder is geschied: ik ben inmiddels geheel vrijwillig een tweede keer gegaan.’

image
RowStudio

Work-out 5: In de touwen

Editorial Assistant Pim Spoor gaat vliegen aan een bungeekoord en voelt zich als Superman in de lucht.

‘Ik kijk op YouTube naar acht mensen die met een vuurrood hoofd en de grootste glimlach denkbaar door een studio vliegen. Niet echt, want ze zijn ieder aan een bungeetouw bevestigd. Schaterlachend springen ze op upbeat muziek, laten ze zich naar achter vallen of zweven ze kaarsrecht boven de grond. ‘Bungee Super Fly’ heet deze training en ik móet die uitproberen.

Via OneFit kun je een les reserveren bij Super Fly Studios in Landsmeer – iets te ver voor deze in Amsterdam wonende sportfanaat – of bij Sportcentrum Universum op Science Park. Perfect! In de sportzaal zie ik de bungeetouwen al aan het plafond bungelen. Ik krijg een tuigje aangereikt, zo een die ik nog ken van het tokkelen in een Frans bos op vakanties met mijn ouders. Deze zit helaas een stuk strakker dan ik me kan herinneren, geeft mijn billen een onaangename butt lift en ik voorspel – terecht – dat mijn liezen hier ook niet zo blij mee zullen zijn. Er wordt gevraagd naar mijn gewicht, aan de hand daarvan bepaalt de instructeur hoeveel bungeetouwen aan je tuigje worden vastgemaakt. Eén touw voor elke tien kilo die de weegschaal aangeeft.

'Ik kijk in de spiegel en zie een lachend gezicht'

Eenmaal in de touwen begint de opgewekte instructeur met een warming-up waarna we squats afwisselen met pliés en vlug variërend voetenwerk. Ik kom er al snel achter dat deze les geen Bungee work-out maar een Bungee dance is. Dat deert niet, zwaar is het evengoed en de Afrikaanse uptempo muziek werkt heerlijk. De instructeur laat ons naar voren leunen – ik voel me net een smooth criminal – en naar achteren. Maar dan begint het: dat hellevuur bij de liezen. Al dat hangen, springen en je gewicht ‘overlaten’ aan de zwaartekracht is namelijk niet zo bevorderlijk voor het bekkengebied. We gaan over op de choreografie. Thank God, even rechtop staan. Maar al snel moet ik me met gestrekte armen naar voren laten vallen, omhoog rollen, de lucht induiken en me weer naar achteren laten vallen. Ik zet een aanloop in en ja hoor, ik vlieg. “Je bent Superman!”, roept de instructeur. Ik kijk opzij in de spiegel en zie een lachend gezicht. De pijn van het martelharnas ben ik even vergeten. De pasjes worden herhaald en afgewisseld met gestrekte sprongen en zelfs een pirouette. Bij de cooldown voel ik de liespijn weer. Maar het is het waard. De vrijheid in de lucht geeft je zo’n endorfine dat je de rest van de dag een goed humeur hebt. En vergeet niet de hoeveelheid verbrande calorieën. De volgende keer neem ik alleen wel een extra compressiebroek mee.’

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in Vogue's januari/februari 2020 nummer, dat nu in de winkels ligt en hier online te bestellen is.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness