Dit is het geheim achter Gwyneth Paltrows geroemde én verguisde platform 'Goop'

We doken in het succes achter Gwyneth Paltrows platform 'Goop' voor het aprilnummer van Vogue Nederland. Lees hier de preview van het interview.

Gwyneth Paltrow op de foto voor haar succesvolle platform 'Goop'
Goop

Vegetariër is ze niet meer. En detoxen met vloeistoffen? Da's ook out of the question: 'Ik heb eten nodig.' Goop goddess Gwyneth Paltrow strooit sinds de start van haar geroemde en verguisde platform kwistig met tips en adviezen. En dat doet ze goed: haar bedrijf is 250 miljoen dollar waard. Vogue ontrafelt haar succes in deze preview uit het Vogue Nederland aprilnummer, dat hier online te bestellen is.

Ik ben een Goopie. Ik weet nog precies hoe ik twaalf jaar geleden de nieuwsbrief van Gwyneth Paltrow ontdekte: ik zat op kantoor, omringd door luidruchtige mannen, en opeens was daar die vriendelijke, witte startpagina met tekeningetjes boven zes simpele geboden: Make – Go – Get – Do – Be – See. Paltrow kende ik van filmrollen en Vogue-covers, maar ik was geen superfan. De kracht van haar met Wordpress in elkaar geknutselde website was juist de aardse, laagdrempelige uitstraling. Goop bood tips voor een gezonde levenstijl waar ik zo bij kon aansluiten. Goed en gezond koken. Yoga oefenen. Afkicken van slechte gewoontes. Zelfzorg dus, en, hoewel dat onbenoemd bleef, zelfzorg voor vrouwen.

'Ze zocht een nieuw beroep, een nieuwe identiteit'

Nu is wellness overal, maar toen was het een niche, en Paltrow liep voorop. Haar vader en grote held, tv-producent Bruce Paltrow, kreeg kanker toen ze in de twintig was – hij overleed in 2002 na een slopend traject van behandelingen. Veel van haar vriendinnen kampten met vruchtbaarheidsproblemen en auto-immuunziekten. Waarom, vroeg ze zich met haar aangeboren nieuwsgierigheid af, worden we ziek? Wat zit er in ons eten, hoe worden schoonheidsproducten precies gemaakt?

Shit storms

Haar eigen gezondheid had ze ook jarenlang verwaarloosd, als magere kettingroker met de nodige stress. Ze maakte tot vijf films per jaar onder supervisie van de beruchte producent Harvey Weinstein – nu Mr. MeToo, toen een toxisch soort vaderfiguur die ook Paltrow op een haar na aanrandde. Haar relaties met beroemde collega’s als Brad Pitt en Ben Affleck strandden. Op zoek naar een beter soort leven ging Paltrow aan het werk. Therapie, yoga, acupunctuur, cupping, detoxen, veganistisch en glutenvrij eten: ze probeerde ze allemaal uit en vertelde er enthousiast over in interviews. Overal waar ze kwam verzamelde ze tips: voor de beste restaurants, de nieuwste schoonheidsbehandelingen en de leukste boetieks. Goop was de verzamelplaats voor al die persoonlijke interesses, vanuit de gedachte dat haar vrienden er dan misschien ook iets aan konden hebben. Dat bleek te kloppen: het werden er steeds meer.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

‘Ik heb een goed leven omdat ik niet passief ben,’ schreef Paltrow in 2008 als motto bij die eerste, simpele nieuwsbrieven die ze vanaf haar Londense keukentafel de wereld instuurde. Op haar 36ste had ze haar acteercarrière bewust op een lager pitje gezet. Met Coldplay-zanger Chris Martin had ze twee kleine kinderen: dochter Apple (2004) en zoon Moses (2006), bij wie ze net zo liefdevol betrokken wilde zijn als haar eigen moeder, actrice Blythe Danner, dat was geweest bij haar en haar broer Jake. Ze wilde meer thuis zijn, in plaats van steeds maanden achtereen op locatie te moeten filmen. Ze zocht een nieuw beroep, een nieuwe identiteit.

Opstartfase

‘Ik droomde er altijd al van om een bedrijf te starten,’ zei ze in oktober vorig jaar tijdens een interview op de Vanity Fair Establishment Summit. ‘Ik las er boeken over, maar dacht: ik heb geen enkel gezag, niemand gaat me serieus nemen. Ik was gek op het koppelen van mensen aan dingen die hun leven konden verbeteren, maar had geen idee hoe ik dat in een zakelijk model kon gieten. Dus begon ik heel naïef tips rond te sturen.’ De naam Goop was een mix van haar initialen en de dubbele ‘o’ die volgens een adviseur zakelijk succes zou brengen. Dat duurde even: de eerste vijf jaar verdiende Paltrow niets met Goop. Daarna was het tijd om stapsgewijs winst te gaan maken, zonder de vertrouwensband met haar volgers te geweld aan te doen.

'Eerst kwam woede, daarna acceptatie en zelfs navolging'

Vanaf dag één oogstte Goop ook kritische, spottende of ronduit hatelijke reacties. Kort samengevat: om als blond, wit, rijk Hollywood-mens in kwakzalverij te geloven is tot daaraan toe, maar val ons er niet mee lastig. Dokters traden naar voren om het medische fundament onder verschillende behandelingen die Goop propageerde onderuit te halen. Er kwamen rechtszaken van. Maar ook, of juist, in tijden van controverse groeide Paltrows aanhang gestaag verder. Ze leerde ‘patronen herkennen’: eerst kwam woede, daarna acceptatie en zelfs navolging. Op de vraag hoe ze met al die shit storms heeft leren omgaan, zegt Paltrow nu dat ze negatieve berichten zo min mogelijk leest, en de kritiek opvat als een bevestiging van haar eigen intuïtie. Wie de cultuur probeert te veranderen, stuit nu eenmaal op weerstand. Bij de lancering van The Goop Lab, haar eigen Netflix-show, poseerde ze breed glimlachend voor een bloemenmuur in vaginapatroon.

Lees het hele artikel over Gwyneth Paltrows 'Goop' in het Vogue Nederland aprilnummer, dat hier online te bestellen is.


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness