Alle tips die je nodig hebt om vanuit huis te werken

Vogue sprak met twee life coaches zodat jij zonder concentratieproblemen je werk vanuit huis kunt doen.

tung walsh, vogue nederland, december 2018
Tung Walsh, Vogue Nederland, december 2018

Dit artikel volgt de meest recente maatregelen zoals gepubliceerd door de Rijksoverheid en het RIVM. Bekijk de meest actuele maatregelen op de website van de Rijksoverheid.

Het coronavirus heeft wereldwijd iedereen in de ban. Om verspreiding van het virus te voorkomen, wordt men in Nederland gevraagd om thuis te werken. Nu is dat niet voor iedereen een straf: veel mensen hebben via hun werk al de mogelijkheid een aantal dagen per week vanuit thuis te werken en zweren erbij thuis veel productiever te zijn.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Mocht thuiswerken nu nog altijd nieuw voor je aanvoelen, of raak jij als doorgewinterde thuiswerker constant afgeleid, dan komt Vogue met wat handige tips. We spraken met twee ervaren life coaches, Milind Jadhav en Shalini Verma, die ons de beste tips gaven voor vanuit huis werken.

Simpele, praktische tips voor thuiswerken

Jadhav geeft ons simpele tips met de kennis die hij heeft opgedaan door al elf jaar vanuit huis te werken.

1. Opgeruimd staat netjes

Onthoud, mess creates stress. Zo liet tennisicoon Andre Agassi niemand zijn tennistas aanraken, want die moest georganiseerd blijven zodat hij niet afgeleid raakte. Zorg dus voor een opgeruimde en georganiseerde home office.

    2. Mail komt later

    Check je email pas in de namiddag, zodat je je peak energy uren in de ochtend kunt gebruiken om je beste werk te produceren.

    3. Early bird

    Als het kan, begin je dag dan vroeg. Het grootste voordeel van vanuit huis werken is dat je geen reistijd hebt. Je kan om 05.00 uur opstaan en vervolgens om 5.30 uur aan het werk zijn, terwijl de rest van de wereld nog slaapt. Gebruik dit in je voordeel.

    4. Vaker 'nee' zeggen

    Zeg niet 'ja' tegen ieder verzoek. Je kan niet voor alles beschikbaar zijn tijdens werktijd, alleen maar omdat je vanuit huis werkt. Leren vaker 'nee' te zeggen zorgt ervoor dat je productiever bent.

    5. Effectieve pauzes

    Gebruik je flexibele werkschema om fitnesspauzes te nemen. Maak een wandeling om vijf uur 's avonds (of in quarantaine: op je balkon/in je tuin). Dat is niet alleen goed voor je gezondheid, maar zorgt er ook voor dat je nieuwe energie hebt. Nog belangrijker: doe een power nap van twintig minuten. Zo'n dutje zorgt voor een energy boost en waardoor het voelt alsof je dag in tweeën wordt gedeeld.

    6. Werk in blokken

    Werk in blokken van negentig minuten, met breaks van tien minuten om je concentratie op peil te houden – en drink meer water. Het klinkt misschien als iets kleins, maar als je te weinig drinkt, heb je minder energie en krijg je minder gedaan.

    7. Houd je dag bij

    Tot slot is het van wezenlijk belang dat je bijhoudt hoe je jouw werkdag thuis doorbrengt. Wees je bewust en houdt het aantal uren die je werkt en die je verspilt bij.

    Het artikel gaat verder onder de video

    Bekijk ook: tips voor het inrichten van je home office

      Tips om in een goede flow te komen

      De simpele en praktische tips van Jadhav zijn gefocust op functioneren. Het advies wat Verma met ons deelde, richt zich meer op in een goede 'flow' raken, zodat je nóg productiever wordt.

      1. Luister naar je ritme

      Observeer en gebruik je lichaamsritme als een gids. Als je voorkeur hebt om heel vroeg te beginnen als het nog stil is thuis, of juist 's avonds laat te werken, luister daar dan naar. Als je je lichaamsritme volgt, kom je eerder in een goede flow.

      2. Comfort is key

      Makkelijk én effectief: investeer in een comfortabele stoel.

      3. Plannen

      Plan vooruit om afleiding te voorkomen. Zorg bijvoorbeeld dat je je eten vooraf bereidt en dat je gezonde snacks en fruit binnen handbereik hebt. Plan de tijd die je aan je huishouden wil besteden vooraf in, zodat dit je niet afleidt van je werk.

      4. Dress up

      Kleed je aan. Het is goed om je netjes (of in ieder geval semi-netjes) aan te kleden als je aan het werk gaat. Mocht je daar geen zin in hebben en liever in je pyjama werken, dan is het aan te raden in ieder geval aan een tafel of bureau te zitten (en dus niet in bed!). Dit zorgt ervoor dat je de scheiding tussen werk en ontspanning duidelijk houdt voor jezelf.

      5. Beloon jezelf

      Een ander belangrijk ding is om jezelf regelmatig te belonen. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een pedicure, een mini spa of een koffietje met je favoriete boek – iedere keer als je een project afmaakt of doel bereikt. Maak een lijstje van beloningen voor jezelf (dingen die je gelukkig maken) en maak er gebruik van wanneer je je doelen behaalt.

        Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Vogue India.

        This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
        Advertentie - Lees hieronder verder
        Meer van Coronavirus