Alle tips die je nodig hebt om vanuit huis te werken

Vogue sprak met twee life coaches zodat jij zonder concentratieproblemen je werk vanuit huis kunt doen.

Tung Walsh, Vogue Nederland, december 2018
Tung Walsh, Vogue Nederland, december 2018

Het coronavirus heeft wereldwijd iedereen in de ban. Op donderdag 12 maart maakte premier Rutte en een woordvoerder van het RIVM middels een persconferentie bekend dat om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, men in Nederland wordt geadviseerd indien mogelijk thuis te werken. Nu is dat niet voor iedereen een straf – veel mensen hebben via hun werk al de mogelijkheid een aantal dagen per week vanuit thuis te werken en zweren erbij thuis veel productiever te zijn.

Mocht thuiswerken nu helemaal nieuw zijn voor je, of raak jij als doorgewinterde thuiswerker constant afgeleid, dan komt Vogue met wat handige tips. We spraken met twee ervaren life coaches, Milind Jadhav en Shalini Verma, die ons de beste tips gaven voor vanuit huis werken.

Simpele, praktische tips voor thuiswerken

Jadhav geeft ons simpele tips met de kennis die hij heeft opgedaan door al elf jaar vanuit huis te werken.

1. Onthoud, mess creates stress. Tennisicoon Andre Agassi liet niemand zijn tennistas aanraken, want die moest georganiseerd blijven zodat hij niet afgeleid raakte.

2. Check je email pas in de namiddag, zodat je je peak energy uren in de ochtend kunt gebruiken om je beste werk te produceren.

3. Als het kan, begin je dag dan vroeg. Het grootste voordeel van vanuit huis werken is dat je geen reistijd hebt. Je kan om 05.00 uur opstaan en vervolgens om 5.30 uur aan het werk zijn, terwijl de rest van de wereld nog slaapt. Gebruik dit in je voordeel.

4. Zeg niet 'ja' tegen ieder verzoek. Je kan niet voor alles beschikbaar zijn tijdens werktijd, alleen maar omdat je vanuit huis werkt. Leren vaker 'nee' te zeggen zorgt ervoor dat je productiever bent.

5. Gebruik je flexibele werkschema om fitnesspauzes te nemen. Maak een wandeling om vijf uur 's avonds (of in quarantaine: op je balkon/in je tuin). Dat is niet alleen goed voor je gezondheid, maar zorgt er ook voor dat je nieuwe energie hebt. Nog belangrijker: doe een power nap van twintig minuten. Zo'n dutje zorgt voor een energy boost en waardoor het voelt alsof je dag in tweeën wordt gedeeld.

6. Werk in blokken van negentig minuten, met breaks van tien minuten om je concentratie op peil te houden – en drink meer water. Het klinkt misschien als iets kleins, maar als je te weinig drinkt, heb je minder energie en krijg je minder gedaan.

7. Tot slot is het van wezenlijk belang dat je bijhoudt hoe je jouw werkdag thuis doorbrengt. Wees je bewust en houdt het aantal uren die je werkt en die je verspilt bij.

    Tips om in een goede flow te komen

    De simpele en praktische tips van Jadhav zijn gefocust op functioneren. Het advies wat Verma met ons deelde, richt zich meer op in een goede 'flow' raken, zodat je nóg productiever wordt.

    1. Observeer en gebruik je lichaamsritme als een gids. Als je voorkeur hebt om heel vroeg te beginnen als het nog stil is thuis, of juist 's avonds laat te werken, luister daar dan naar. Als je je lichaamsritme volgt, kom je eerder in een goede flow.

    2. Makkelijk én effectief: investeer in een comfortabele stoel.

    3. Plan vooruit om afleiding te voorkomen. Zorg bijvoorbeeld dat je je eten vooraf bereidt en dat je gezonde snacks en fruit binnen handbereik hebt. Plan de tijd die je aan je huishouden wil besteden vooraf in, zodat dit je niet afleidt van je werk.

    4. Kleed je aan. Het is goed om je netjes (of in ieder geval semi-netjes) aan te kleden als je aan het werk gaat. Mocht je daar geen zin in hebben en liever in je pyjama werken, dan is het aan te raden in ieder geval aan een tafel of bureau te zitten (en dus niet in bed!). Dit zorgt ervoor dat je de scheiding tussen werk en ontspanning duidelijk houdt voor jezelf.

    5. Een ander belangrijk ding is om jezelf regelmatig te belonen. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een pedicure, een mini spa of een koffietje met je favoriete boek – iedere keer als je een project afmaakt of doel bereikt. Maak een lijstje van beloningen voor jezelf (dingen die je gelukkig maken) en maak er gebruik van wanneer je je doelen behaalt.

      Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Vogue India.

      Bestel Vogue Nederland en Vogue Living nu online zonder verzendkosten en ontvang de nieuwste issues binnen twee werkdagen.

      VOGUE NEDERLAND

      VOGUE LIVING

      Advertentie - Lees hieronder verder
      Meer van Coronavirus