De beste manieren om je immuunsysteem een boost te geven

Niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor je omgeving.

Birgit Kos en Luna Bijl voor Vogue Nederland, september 2019.
Carlijn Jacobs, Vogue Nederland, september 2019

In deze tijden van zelfisolatie kunnen we allemaal wel een oppepper gebruiken. Niet omdat we niets te doen hebben – zo zijn er genoeg opties om jezelf bezig te houden, van Netflix en Marie Kondo-sessies tot het vinden van nieuwe hobby's – maar omdat al dat binnen zitten niet per se energie oplevert. Je immuunsysteem en algemene wellbeing kan dus wel een boost gebruiken. Hoe je dat doet? We vroegen het aan orthomoleculair voedingsdeskundige Stefanie Klaver, eigenaresse van gezondheidsinstituut Klaever Health.

Wat doet je immuunsysteem?

Om te beginnen: wat is je immuunsysteem en wat doet het? 'Ons immuunsysteem is een van de grote cadeaus van moeder natuur,' vertelt Stefanie. 'Het is een ingenieus systeem dat ons dagelijks probeert te beschermen tegen indringers zoals virussen, bacteriën en schimmels. De "kwaliteit" van je immuunsysteem wordt grotendeels bepaald door de conditie van je darmen, maar uiteraard zijn er nog veel meer factoren die bepalen hoe goed het immuunsysteem werkt.'

Volgens Stefanie zijn er verschillende "verdedigingslinies": een soort leger waarbij 'elke linie een ander verdedigingsmechanisme heeft.' Die linies bestaan uit het algemene afweersysteem (de barrières van je huid en slijmvliezen), het aangeboren immuunsysteem (wat te maken heeft met je genen) en het zogeheten verworven immuunsysteem, dat je hebt verkregen door eerst ziek te worden zodat je de volgende keer beschermd bent. Hoe sterker ieder systeem, hoe beter je complete immuunsysteem werkt.

Hoe kun je het immuunsysteem "boosten"?

    'Je immuunsysteem boosten is eigenlijk niets meer en niets minder dan het creëren van zo gunstig mogelijke omstandigheden waardoor jouw immuunsysteem zo goed mogelijk werkt. Die omstandigheden hebben onder meer te maken met je voeding, beweging, ontspanning en bioritme.' Als je – juist in tijden als deze – je immuunsysteem net dat beetje extra wil geven, is het volgens Stefanie belangrijk om op de volgende dingen te letten.

    1. Varieer

    'Eén van mijn gouden tips is: varieer. Op deze manier krijg je niet alleen de nodige vitamines, mineralen en antioxidanten binnen, maar kun je ook voorkomen dat je te veel eet van een product waar je misschien (onbewust) niet zo goed tegen kunt. Probeer te kiezen voor (gezonde) producten die je normaal misschien laat liggen als je in de supermarkt bent.'

    2. Drink voldoende

    'Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water en toch vergeten we soms voldoende te drinken. Vocht is enorm belangrijk om toxines af te voeren, je lichaamstemperatuur te reguleren en voedingsstoffen goed op te kunnen nemen. Wil je beter voor jezelf zorgen maar weet je niet waar te beginnen? Begin dan eens met meer water te drinken! Hoeveel vocht je gemiddeld per dag nodig hebt, kun je berekenen met de formule 0,03 x jouw lichaamsgewicht.'

    Zien: dit is waarom je iedere ochtend water met citroen zou moeten drinken

    3. Omega 3-vetzuren

    'Wil je jouw immuunsysteem boosten? Kies dan voor producten die veel omega 3-vetzuren bevatten. Die werken ontstekingsremmend, maar krijgen we over het algemeen onvoldoende binnen. Goede bronnen zijn (zuivere) vette vis, hennepzaadolie en lijnzaadolie.'

    4. Eet niet te veel rauw

    'Rauwe voeding is minder goed verteerbaar. Verwarmd voedsel met verwarmende kruiden (zoals peper, gember, kaneel en kruidnagel) zijn lichter te verteren. Zo houdt je systeem energie over voor andere dingen.'

    5. Geef aandacht aan je gebit

    'Het gebit is de basis voor de rest van je immuunsysteem. Als je geen goede mondflora hebt (als je bijvoorbeeld vaak last hebt van ontstekingen), kan de rest van het systeem niet goed functioneren. Dus: poetsen, flossen, spoelen, you name it.'

    6. Kies voor kwalitatieve supplementen

    'Supplementen kunnen een goede aanvulling zijn op je voeding. Denk aan vitamine C (die de aanmaak van witte bloedcellen ondersteunt), zink, vitamine D en selenium. Laat je bij voorkeur adviseren door een deskundige zodat je niet alleen de juiste kwaliteit aanschaft, maar ook voor de supplementen kiest die op jouw behoeftes inspelen.'

    7. Fresh air

    'Zorg voor genoeg schone lucht in huis – zeker als je gevoelig bent voor bijvoorbeeld huisstof. Muffe, droge of stoffige lucht zet je slijmvliezen (de eerste barrière van je afweersysteem) onder druk en dat wil je juist zo min mogelijk. Zet dus je ramen open of kies eventueel voor een luchtreiniger.'

    8. Zorg voor een gezond bioritme

    'Dit gaat veel verder dan de dagelijkse acht uur slaap (wat de meesten van ons niet eens halen). In het beste geval zouden onze aantal slaapuren min of meer gelijk moeten zijn aan de uren dat we wakker zijn – met een minimum van veertien uur per dag en tien uur per nacht. Dit betekent niet dat je per se tien uur zou moeten slapen (who's got the time?), maar wél dat je in de slaapmodus bent: je eet en beweegt niet en wordt niet belast met (kunst)licht. Op die manier heeft je immuunsysteem voldoende tijd om zijn werk te doen. Ook is het aan te raden altijd op eenzelfde tijdstip op te staan en overdag niet te slapen. Minimaliseer tevens kunstlicht, dit is echt een killer voor je bioritme.'

    9. Kom in beweging

    'Probeer dagelijks 30 minuten licht intensief en twee tot drie keer per week 30 tot 45 minuten krachtig te bewegen. Beweging stimuleert je doorbloeding en zorgt ervoor dat endorfines vrijkomen, wat weer gunstig is voor het immuunsysteem.' Hulp nodig om thuis fit te blijven? Probeer dan een van deze home work-outs.

    10. Stilte

    Nee, je hoeft niet op een twaalfdaagse stilte retraite in de woestijn te gaan à la Jared Leto, maar probeer in je dagelijks leven momenten te pakken waarop je volledig stil bent. Stefanie: 'Probeer ontspanning in te bouwen in de vorm van echte stilte, bijvoorbeeld door te wandelen, mediteren of aan yoga te doen. Dat gaat stress tegen, waardoor je lichaam de prioriteit geeft aan je immuunsysteem en niet in de zogenaamde 'overlevingsstand' gaat.'

    11. Koud douchen

    'Neem eens vaker een koude douche. Het is aan te raden om tijdens het douchen steeds iets kouder te gaan. Zorg ervoor dat je niet in de spanning schiet, maar blijf doorademen. Begin eventueel eerst met je onderlichaam. Koud douchen activeert onder andere het sympathische zenuwstelsel, bevordert de aanmaakt van endorfinen en verhoogt het aantal witte bloedcellen. Deze effecten zouden al na 30 seconden plaatsvinden (bij dagelijks koud afdouchen).'

    12. Ademhalingstherapie

    'Dat je ademhaling je immuunsysteem positief kan beïnvloeden, heeft Wim Hof "The Iceman" inmiddels dubbel en dwars bewezen (net als de positieve effecten van kou op je immuunsysteem). Het ondersteunt onder andere de bloedcirculatie en kan stress verminderen. Vind je het lastig om aan ademhalingstherapie te beginnen? Het kan dan helpen om aan yoga te doen, waarin ademhalingsoefeningen geïntegreerd zijn.'

    13. Think positive

        'Tot slot: alles is energie! Je gedachtes kunnen jouw immuunsysteem positief, maar zeker ook negatief beïnvloeden. Vind je het lastig positief te denken? Begin en eindig je dag met een positieve affirmatie. Affirmaties zijn korte positief geformuleerde zinnetjes die je hardop of in gedachten dagelijkse meerdere keren uitspreekt. Het doel van deze positieve boodschap aan jezelf? Op die manier buig je een negatief denkpatroon om naar een positieve overtuiging.'

        This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
        Advertentie - Lees hieronder verder
        Meer van Coronavirus