Zo pak je jouw stress en angst het beste aan

Focus op de dingen die jij in de hand hebt en laat de dingen waar je geen controle over hebt achterwege met deze wetenschappelijk onderbouwde technieken om je mentale gezondheid te waarborgen.

paul phung
Paul Phung

We leven in roerige tijden en natuurlijk ervaren velen van ons hierdoor stress – je weet wel, dat pulserende gevoel in je buik en die oncomfortabele, piekerende gedachtes. Angst verstoort je dagelijks leven: ’s nachts val je er moeilijker door in slaap en overdag ben je geprikkeld. Zo schrik je misschien wat sneller van de voetstappen van je bovenbuurman of jaagt een onverwacht geluid je de stuipen op het lijf.

Dit zouden allemaal symptomen kunnen zijn van een angststoornis en het is belangrijk om ze te kunnen identificeren, want alleen zo krijg je grip op je mentale gezondheid en kun je je psychologisch welzijn verbeteren. Angst slaat vaak het hardst toe als we stress ervaren. Gelukkig zijn er strategieën die je kunnen helpen bij het verwerken van stress en angst en het goede nieuws is dat je ze jezelf kan aanleren.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De wetenschap kan ons helpen

Universiteiten van over heel de wereld hebben zich over het probleem gebogen met als resultaat vele verschillende technieken die ons kunnen helpen met het verminderen van onze angst en het terugkrijgen van controle in stressvolle situaties. Zo hebben we aan de Universiteit van Cambridge onderzoek gedaan naar mensen die hele stressvolle periodes moesten doorstaan, terwijl ze in behoeftige toestanden leefden. Sommige van deze mensen belandden in een neerwaartse spiraal en ervaarden veel angst, terwijl anderen in precies dezelfde situatie geen last ondervonden van hun mentale gezondheid.

Als we dan specifiek kijken naar crisissituaties en wereldwijde catastrofes, dan zijn er mensen die de harde realiteit onder ogen kunnen zien met een kalme en vastberaden mindset, terwijl andere veel meer moeite hebben met hun verwerking van de situatie. Het verschil zit hem hier in de strategieën die de twee groepen gebruiken om met stress om te gaan; hoe goed kan je zwemmen als je in het diepe wordt gegooid. Gelukkig zijn er wetenschappelijk onderbouwde technieken die je kunnen helpen om weer controle te krijgen over je gemoedstoestand – die kunnen we onszelf aanleren en in ons voordeel gebruiken.

ian m
Ian M

Krijg de controle over je leven weer terug

De eerste stap is om de dingen waar je geen controle over hebt los te laten en je alleen te richten op de dingen die je wel in de hand hebt. Vaak worden we gefrustreerd omdat we de uitkomsten van bepaalde situaties niet kunnen beïnvloeden. Zo kun je je dagenlang zorgen maken over hoe goed je het deed tijdens een sollicitatiegesprek, of kan je uren naar je telefoon blijven staren totdat die éne persoon je eindelijk terug appt, maar het zijn juist zulke situaties van onzekerheid die je mentale gezondheid kwetsbaarder kunnen maken.

Zo ga je misschien rituelen inbouwen in je dagelijks leven om je stress te verlichten, zoals bijvoorbeeld alleen tien slokjes water per keer drinken of herhaaldelijk je slaapkamerdeur openen en sluiten. Anders komt je wens misschien niet meer uit. Dit is de respons van een heel angstige geest die op een proactieve wijze grip probeert te krijgen op een situatie vol onzekerheid. Misschien merk je dat je bijgelovig begint te worden, en denk je ‘als ik anderen vertel hoe gelukkig ik ben dat mijn baas verder wilt bouwen op mijn ideeën, dan gebeurt het straks niet meer’. Als we ons aan dit soort gedachtes gaan toegeven en ons laten leiden door ons eigen bijgeloof, dan is dat een goede voedingsbodem voor een obsessieve-compulsieve stoornis (OCD).

Het artikel gaat verder onder de video.

#StayatHomewithVogue: probeer Cato van Ee's yogaroutine thuis


Pak slechte gewoontes direct aan

Zodra je merkt dat een OCD-achtige gedachte in je opkomt en je de neiging krijgt om een ritueel te gaan verrichten, onthoud dit dan: het is veel makkelijker om een slechte gewoonte meteen aan te pakken. Als je jezelf te veel ruimte geeft, dan raak je uiteindelijk toch makkelijker verstrengeld in een OCD-patroon. Dus laat die bijgelovige gedachtes achterwege en als je de volgende keer weer de neiging hebt om tien slokken water te drinken of om de deur weer meerdere keren open en dicht te gooien, onderdruk dat impuls dan.

Door geen rituelen meer te verrichten ondervind je misschien een tijdelijke angst piek, omdat je misschien denkt dat al je worst-case scenario’s gaan plaatsvinden als je niet toegeeft aan het compulsieve gedrag. Maar als je een aantal keer de neiging onderdrukt, zal uiteindelijk de grip van die vervelende gedachtes op jouw geest afzwakken. Het gevolg is dat je angst zal verminderen.

Doe iets wat je opvrolijkt

Wanneer we piekeren over bepaalde situaties die ons angstig of gestrest maken, leidt onze mentale gezondheid eronder. Doe daarom iets waar je vrolijk van wordt in plaats van al je aandacht te vestigen op de negatieve gedachtes. Dat geeft onze geest een nieuwe focus en kalmeert ons.

Heb je altijd al een kortverhaal willen schrijven, of is er een zelfverbeteringscursus die je graag zou willen volgen? Nu is het moment om dat te doen. Mensen zijn tegenwoordig heel druk met het combineren en balanceren van hun carrières en families. Ergens de tijd vandaan halen om voor onszelf iets leuks te doen zien we vaak als een guilty pleasure. Laat dat schuldgevoel los. Het is juist heel erg belangrijk om lief voor jezelf te zijn, want alleen zo neemt je zelfcompassie toe en neemt je angst af.

small empty planner with coffee espresso and flowering cherry branches on white table in sunlight spring morning how to start and planning perfect day time, management concept
Anastasiia Krivenok

De zoektocht naar betekenis

Soms denken we misschien dat het fantastisch zou zijn om geen verantwoordelijkheden, uitdagingen of werk te hebben in het leven, maar zou dat ons leven echt beter maken? Het antwoord hierop is nee. De bekende neuroloog en schrijver van het boek ‘Man’s Search for Meaning’, dr. Viktor Frankl zei: ‘Wat de mensheid eigenlijk nodig heeft is niet een leven zonder enige vorm van druk of spanning, maar een leven waarbij hij of zij een doel heeft om naar te streven. Het draait niet om de ontlading van stress, maar om een roeping die degene in staat kan stellen om een betekenisvolle rol te vervullen.’

Dus vraag jezelf of er een constructief doel is waar je naartoe kunt werken. Het maakt niet uit of je er alleen een half uur per dag aan kan besteden, zo lang het maar consistent is. Dit voornemen helpt je er niet alleen bij om meer gedaan te krijgen, maar je gaat er ook iets heel belangrijks door voelen: zelfvoldoening. Als je je voldaan voelt, voel je je meteen ook gelukkiger en krijg je het idee dat jouw handelingen een verschil kunnen maken in je leven.

Creëer een oase van rust

Soms kunnen we het gevoel hebben alsof we de controle over een situatie verliezen en kunnen we zo 1-2-3 geen oplossing vinden. Misschien bezwijk je onder de taken die je moet verrichten of maak je je zorgen om de hoeveelheid geld op je bankrekening. Op zulke momenten van chaos en stress helpt het om een plek te hebben waar je naartoe kunt gaan om tot rust te komen, een oase van vrede waar je mindful kunt mediteren.

Er zijn genoeg online middelen zoals de Headspace en de Stop, Breathe & Think app om je hierin te begeleiden. Zodra je gedachtes kalmer worden zul je het gevoel beginnen te krijgen dat je meer controle hebt en ook meer uitdagingen aankan. Mijn onderzoek wijst erop dat dit gevoel gelinkt is met minder angst en, zonder twijfel, een verbeterde mentale gezondheid.

Dr. Olivia Remes is een onderzoeker aan het Cambridge Instituut voor Publieke Gezondheid, aan de Universiteit van Cambridge, waar ze zich richt op angststoornissen en depressie. Twitter: @OliviaRoxann

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness