De wereldwijde protestacties en de intensieve nieuwsberichtgeving die volgden op de dood van de 46-jarige George Floyd in Minneapolis door politieagenten in de Verenigde Staten is voor de zwarte gemeenschap een constante herinnering aan de trauma die ze decennia lang hebben meegemaakt en tot op de dag van vandaag moeten doorstaan. De schuld ligt niet alleen bij wereldwijde politietroepen, maar ook bij andere vormen van systematische racisme wat verschillende onderdelen van de samenleving beïnvloedt. Als we daar ook nog eens bovenop gooien dat blijkbaar zwarte gemeenschappen disproportioneel veel coronadoden hebben in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, dan is het begrijpelijk dat de druk op de mentale gezondheid van deze gemeenschap tegen crisisniveau aan begint te liggen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Een duurzame beweging

Heel veel zwarte mensen ervaren angst, boosheid, vermoeidheid en machteloosheid als gevolg van raciale ongelijkheden. Zoals Star Wars acteur John Boyega recentelijk al verkondigde in een gepassioneerde speech voor tienduizenden vreedzame demonstranten in London draait Black Lives Matter om het aanzetten tot verandering, het belichten van onderdrukte stemmen en de instandhouding op de lange termijn van de BLM idealen. Om daarin te slagen moet supporters van de beweging, die in 2013 is opgericht nadat de 17-jarige Trayvon Martin op weg naar huis met zijn boodschappen is neergeschoten, ook een moment van verademing kunnen krijgen. Je kunt beginnen met het nemen van wat extra stappen om je eigen welzijn te waarborgen.

Hier zijn zeven essentiële self-care tips die je in je dagelijkse leven kunt inbouwen om de druk van deze tijden iets te verlichten.

1.Beperk je tijd op social media

    Of je nou een verslaggever bent die moet schrijven over het huidige politieke klimaat, een proactieve vreedzame demonstrant aan de frontlinie of gewoon een zwart persoon die vermoeid en overweldigd is door de overvloed aan nieuwsverhalen, het is voor iedereen verstandig om je social media gebruik te beperken. Start bijvoorbeeld met het downloaden van de Moment app, die je hierin kan ondersteunen. Ook is het belangrijk om je niet verplicht te voelen om altijd te reageren op vragen van je niet-zwarte vrienden en andere medesupporters over hoe zij het beste kunnen bijdragen. Naast het feit dat het internet vol staat met informatie over dit onderwerp (van boeken tot aan podcasts), is het niet jouw taak om iemands schuldgevoel te verlichten of antwoorden te geven.

    We raden je ook aan om racial gaslighting te voorkomen, wat inhoudt dat de zwarte gemeenschap zich misschien verplicht voelt om de overvloed aan DMs te beantwoorden. Als dit iets is wat jou vaak overkomt, dan heeft wellness expert en onderzoeker Ogorchukwuu een handige guide voor je klaarstaan. De belangrijkste les? Put jezelf niet uit door steeds in te gaan op de opmerkingen van iemand voor wie het vooral belangrijk is dat ze geen racist worden genoemd, in plaats van dat ze zich druk maken om hoe ze zich antiracistisch kunnen gedragen.

    Het artikel gaat verder onder de video.

    The Power of Youth: de leerlingen van de OSB in Amsterdam Zuid-Oost nemen je behind-the-scenes bij hun covershoot

    2. Plan een meditatieve time-out in

    Het is ontzettend belangrijk om jouw mentale gezondheid te waarborgen, zelfs als je van buiten geen tekenen van een angststoornis lijkt te vertonen (lees hier hoe je het kan herkennen). Even de ‘herrie’ van het nieuws uitzetten kan soms helpen. Leg dus al je elektronica weg en ga even lekker zitten met een boek van je favoriete zwarte schrijver of lees een inspirerende speech door, zoals bijvoorbeeld de Harvard Universiteit presentatie van Audre Lorde uit 1982 getiteld Learning from the 60s. Ook zijn er mediteer apps die je meteen naar een plek van rust kunnen transporteren. Liberation Meditation is alleen één van de vele tools die beheerd worden door zwarte ondernemers die dezelfde kennis hebben als vele zwarte wellness professionals.

    3. Creëer, deel en download kalmerende playlists

    Muziek is de meest eenvoudige manier om een kalmere omgeving voor jezelf te creëren en het proces van een playlist samenstellen vol rustgevende, vrolijke of inspirerende liedjes kan op zichzelf al een belangrijke time-out zijn (plus wellicht een hele noodzakelijke dopamine boost).

    Dit is ook je kans om met zwarte vrienden samen een muziekbibliotheek in elkaar te zetten waar jullie allemaal je eigen aanraders aan toe kunnen voegen. Luister ook naar de baanbrekende zwarte tunes op bijvoorbeeld de door Jay-Z gefinancierde streaming service, Tidal. Probeer vervolgens Jojo Sonubi’s No Signal Radio, het lockdown luisterplatform dat nu een hele culturele beweging aan het creëren is met hun sound clashes waar bijvoorbeeld Vybz Kartel tegenover Wizkid wordt gezet.

    4. Zorg ervoor dat je feed vol staat met zwarte creatievelingen en organisaties die je kunnen inspireren

    Wanneer het weer tijd wordt voor een korte social-media binge, is het wel fijn als je een feed hebt om naar uit te kijken. In een poging om een toch ietwat heldere geest te houden kun je het overwegen om je follow lijst te filteren, zodat je vooral opbeurende content tegenkomt. Verdiep je bijvoorbeeld in de woorden van de invloedrijke Black Lives Matter ambassadeur en activist Janaya Future Khan en zoek virtuele creatieve kringen op om je bij te voegen. Well-Read Black Girl en Black Girls Book Club zijn op dit moment onze go-to virtuele hotspots voor literair vermaak. Black Femmes Trans in the Arts biedt een platform voor zwarte transgender vrouwen en non-binaire femmes om met elkaar in contact te komen en gal-dem barst van de online en print content die je geheid zal opvrolijken.

    Houd Black Girl Fest (UK) ook in de gaten, zodra het weer veilig is om grootschalige art events te organiseren evenals Afrotectopia (US), een platform die zwarte artiesten ondersteunt in de wereld van tech, media en kunst. Voor de kunstenaars of kunstliefhebbers is het aan te raden om een kijkje te nemen op de Art Hoe Collective. Dit is een online organisatie die is opgericht door QPOC, waar je je eigen kunst kunt aanleveren of gewoon kracht kunt putten uit de creatieve sfeer.

    london, england   june 03 actor john boyega speaks to the crowd during a black lives matter protest in hyde park on june 3, 2020 in london, united kingdom the death of an african american man, george floyd, while in the custody of minneapolis police has sparked protests across the united states, as well as demonstrations of solidarity in many countries around the world photo by dan kitwoodgetty images
    Dan Kitwood

    5. Creëer een black-only virtuele groep – het is jouw emotionele vangnet

    Onderschat nooit de steun die je kunt halen uit een intieme groepschat. Door zo een gesprek te organiseren kan je wellicht de druk die jij voelt verlichten en het trauma dat nu opborrelt voor de hele zwarte gemeenschap verwerken. De weg die we als gemeenschap samen moeten afleggen is nog lang, maar we zetten in ieder geval een belangrijke stap vooruit als we een plek creëren waar we onze frustraties kunnen uiten, onze middelen kunnen delen, onze achtbaan van emoties kwijt kunnen en elkaar kunnen steunen.

    6. Rust

    Een goede nachtrust is cruciaal om je emotionele welzijn te waarborgen – het is daarnaast ook gewoon gratis. We raden je daarom aan om een organisatie uit Atlanta (VS) op te zoeken genaamd The Nap Ministry (opgericht door activist Tricia Hersey), die pleit voor rust als een vorm van verzet. Ze organiseren rondom dit thema dan ook workshops en ‘collectieve rust’ ervaringen met installaties waar je makkelijk in weg kunt dommelen.

    7. Vind gratis of goedkope therapiesessies bij jou in de buurt

    Als je het idee hebt dat je lijdt aan een angststoornis of als je gewoon graag met een gekwalificeerde zorgprofessional wilt spreken, dan zijn er vele organisaties die dat beschikbaar maken voor degene bij wie dat het meest nodig is. Black Minds Matter is een succesvol goed doel dat door crowdfunding gefinancierde professionele therapie cursussen aanbiedt. Black LGBTQIA+ geeft bovendien toegang tot prepaid sessies en Sista Afya, een bedrijf uit Chicago, biedt goedkope virtuele begeleiding. Daarnaast hebben organisaties zoals Baatn en Therapy for Black Girls vele zwarte en POC adviseurs, die zeker een belletje waard zijn als je van plan bent om van therapeut te wisselen of juist met therapie wilt beginnen.