Dit zijn de ultieme ademhalingstechnieken die zorgen voor diepe ontspanning

Deze breathwork apps, ademhalingstechnieken en meditatie tips zorgen ervoor dat jij al je 2020 zorgen loslaat.

jesse john jenkins voor vogue nederland november 2020
Jesse John Jenkins voor Vogue Nederland november 2020

Met de pandemie en alle bijgaande maatregelen was het nog nooit zo belangrijk om genoeg aandacht te hebben voor je fysieke en mentale gezondheid zorgen. Voor Vogue’s juninummer deed Angélique Heijligers onderzoek naar ademhalingstechnieken die zorgen de ultieme zen ervaring. Gelukkig kun je met deze selfcaretrend gemakkelijk en veilig de rust in huis halen.

Ademen. Nog geen tien seconden na je geboorte doe je het. En zolang je leeft, blijf je het doen. Ook als je slaapt of niet bij bewustzijn bent. Ademen doen we volledig vanzelf. Als volwassene zit je, in rust, op ongeveer zestien ademhalingen per minuut, wat per dag neerkomt op zo’n 23.000 ademhalingen. Ademhalen is zo natuurlijk en zo vanzelfsprekend dat we er eigenlijk niet al te veel over nadenken. Maar precies in die vanzelfsprekendheid schuilt de kern van de nieuwe selfcaretrend breathwork.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Adempatronen manipuleren

Workshops in breathwork vind je bij yogastudio’s of worden door ademcoaches georganiseerd, soms met muziek om de ervaring dieper te beleven. Steeds meer bedrijven staan open voor begeleide ademsessies om de stresslevels van werknemers te laten dalen en er zijn verschillende apps waarmee je ademhalingsoefeningen kunt doen.

Want hoe natuurlijk ademen ook is, we realiseren ons steeds meer dat ons adempatroon effect heeft op elk proces in ons lichaam. Als je snel en oppervlakkig ademhaalt word je sneller moe of licht in je hoofd. Haal een paar keer diep adem op een stressvol moment en je voelt meteen dat je kalmer wordt. Breathwork gaat over bewust je adempatroon manipuleren, zodat je meer in het moment bent, meer in contact met je emoties komt en meer rust ervaart.

Het artikel gaat verder onder de video.

#StayatHomewithVogue: probeer Cato van Ee's yogaroutine thuis

In contact met je emoties

Eigenlijk is het niet eens zo gek dat ademhalingstechnieken nu een moment beleven in de wereld van wellness en selfcare. Als je regelmatig yoga doet, leer je hoe je ademhaling én van de ene naar de andere yogahouding bewegen op elkaar afstemt. En als je weleens mediteert, focus je je ook op je ademhaling. Wim Hof, aka The Iceman, heeft ongetwijfeld een belangrijke rol gespeeld in het onderzoek naar het effect van ademhalingstechnieken. De afgelopen jaren waren workshops van de ‘Wim Hof Methode’ ongekend populair bij yogascholen en gyms, en leerden deelnemers hoe ze via ademhalingstechnieken extreme kou konden trotseren.

Breathwork

Zelfs Netflix-serie The Goop Lab van selfcarequeen Gwyneth Paltrow besteedde een complete aflevering aan Hof en diens ademhalingsoefeningen. Maar waar je bij meditatie vooral je ademhaling observeert en je bij Hof je adem gebruikt om uiteenlopende lichaamsprocessen te beheersen, is er bij breathwork iets anders aan de hand. Het draait vooral om het in contact komen met je allerdiepste emoties.

Happy Not Perfect

Britse entrepreneur Poppy Jamie (29) ontwikkelde de wellness-app Happy Not Perfect met verschillende mindfulnessoefeningen, waaronder breathwork. De oefeningen zijn gericht op de overbelaste en hyperconnected millennial, om te helpen ontspannen. In een interview met de The Guardian liet Jamie weten dat de ademhalingsoefeningen het meest populair zijn onder de app-gebruikers. ‘Mijn generatie vindt het lastig om aan ‘niets’ te denken of te mediteren. Maar breathwork is iets waarop ze zich kunnen focussen en ze voelen meteen het effect. Het verankert je in het nu.’

Diepe ontspanning

Spiritueel gebeurt er veel,’ zegt ademcoach Marloes Hovestad (35) over wat er met je gebeurt als je meedoet aan een breathwork-sessie. Hovestad biedt een-op-een-, duo- en groepssessies aan, de laatste in de vorm van een ademcirkel. ‘De eerste keer dat ik zelf meedeed aan een ademcirkel, voelde ik veel weerstand. Het is namelijk best intens. Iets wat je zo automatisch doet, moet je opeens volgens een bepaalde techniek doen. Maar ik voelde me wel meteen heel erg alive, en toen ik eenmaal door die weerstand heen was, kwam ik in een soort tijdloze ervaring terecht. Er volgde een diepe, diepe ontspanning. Nooit eerder had ik zo’n rust ervaren terwijl ik wakker was.’

Zenmoment

‘Ik heb een yoga-teachertraining gedaan en ben bekend met de ademhalingstechnieken uit de yogawereld, maar dit was toch anders. Breathwork is een tool om je bewustzijn te vergroten en je adem te gebruiken als brug tussen hoofd en lichaam. We zitten vaak in ons hoofd en kunnen moeilijk de verbinding met ons lichaam en ons gevoel maken. Bewust ademen ontstrest, en het doet nog veel meer dan dat. Een stressmoment kunnen ombuigen naar een zenmoment waarin je weer helder kunt denken, is een krachtige tool waarmee je de leiding over je leven kunt pakken. Ademhalingstechnieken worden niet voor niets toegepast in topsport, bij hoge functies in het bedrijfsleven en het leger. Maar het belangrijkste is dat breathwork je in verbinding brengt met jezelf.’

Ademhalingsoefeningen voor thuis

Breathwork onder leiding van een ademcoach is een bijzondere ervaring. Maar met deze eenvoudige oefeningen kun je ook zelf voelen wat het effect is van bewust ademen.

1. Wakker worden met bewust ademen
In plaats van meteen opstaan of naar je telefoon grijpen, begin het eerste moment na het ontwaken met even bewust ademen. Leg je handen op je buik, focus je drie minuten lang op je ademhaling en geef je geest en je lichaam de tijd om wakker te worden.

2. Box breathing
In vier fases ademen, ook wel bekend als ‘box breathing’, is een heel simpele techniek waarmee je jezelf kunt kalmeren. Hiermee help je je lichaam om stresslevels naar beneden te brengen:
- Adem vier tellen in door je neus.
- Hou je adem vier tellen vast.
- Adem vier tellen uit door je mond.
- Herhaal deze manier van ademen vier keer.

3. Wisselende neusgatademhaling
Deze ademhalingstechniek wordt in de yogawereld gebruikt om je hartslag te verlagen, geest te kalmeren en beide hersenhelften met elkaar in balans te brengen.
- Plaats je rechterwijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen.
- Je rechterduim en -ringvinger rusten ieder op een neusvleugel.
- Duw met je duim je rechterneusgat dicht en adem diep in door je linkerneusgat.
- Hou heel even je adem vast.
- Duw vervolgens met je ringvinger je linkerneusgat dicht en laat met je duim de druk op je rechterneusvleugel los om uit te ademen via je rechterneusgat.
- Adem dan in door je rechterneusgat, hou weer heel even je adem vast, duw met je duim je rechterneusgat dicht en laat met je ringvinger de druk op je linkerneusvleugel los om uit te ademen via je linkerneusgat.
- Volg dit adempatroon twee tot vier minuten.

Meer info: ademloes.nl

Shop Vogue's Home Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness