Met deze 9 wetenschappelijke tips versla je zelfs de ergste kater

Ontdek hoe je zonder hoofdpijn of misselijkheid kunt genieten van de eerste dagen van 2021.

Je hoort een vervelende pieptoon in je oren. Je mond voelt aan als een nagelvijl. Het licht dat door je ramen naar binnen valt verblindt je en met moeite probeer je de vorige avond weer voor de geest te halen. Ga je overgeven? Misschien. Maar eerst moet je wat water drinken.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Oorzaak van een kater

Er zijn weinig dingen erger dan wakker worden met een kater. We zijn er allemaal bekend mee, sommigen misschien iets meer dan anderen. We zitten volop in de feestdagen en dat betekent dat er elk moment weer een kater op de loer ligt.

Maar waarom voelen we ons de ochtend na een avondje drinken zo beroerd? Volgens dr. Anita Sturnham is alcohol een diureticum dat 'de aanmaak van hormonen stimuleert, waardoor je meer gaat plassen en dus meer water verliest'. Dat is ook meteen de reden waarom je je zo uitgedroogd voelt de volgende ochtend.

Giftig

'We weten ook dat alcohol in je lichaam wordt omgezet in acetaldehyde en acetaat,' vertelt ze. 'Deze metabolieten zijn giftig voor onze cellen, waardoor we ons misselijk worden, zweten, een versnelde hartslag hebben en hoofdpijn krijgen. Alsof dat niet genoeg is, remt alcohol ook nog eens ons cytokine systeem wat belangrijk is voor onze afweer. Een toename van cytokine IL-2 na het drinken van alcohol veroorzaakt ook hoofdpijn, vermoeidheid en zelfs geheugenverlies.'

Daarbij komt ook nog dat sommige dranken worden gemixt met andere ingrediënten die de smaak of de geur van het drankje verbeteren, maar ook zorgen voor een ergere kater. 'De ergste boosdoeners zijn rode wijn, brandy en whisky,' vertelt dr. Sturnham.

9 gouden anti-kater tips

Dus wat is dan het wondermiddel wat ons moet redden van een kater? We vroegen vier experts om hun anti-kater tips te delen. Vergeet ook niet dat het altijd goed is om met mate te drinken.

Kay Ali, voedingstherapeut

1. Boost je ontbijt met bladgroenten
Onze lichamen kunnen acetaldehyde omzetten in acetaat, maar dit is voor een groot deel afhankelijk van de hoeveelheid antioxidanten in ons lichaam. De meest essentiële antioxidant is glutathion. Deze stof wordt gemaakt uit het aminozuur cysteïne, dat je in hoge concentraties tegenkomt in eiwitrijke voedingsmiddelen. Rund, kip, eieren, havermout en linzen zijn je beste bronnen. Het is daarom ook niet verrassend dat mensen zich beter voelen na een gefrituurd ontbijt, waarin veel van deze ingrediënten voorkomen.

Toch is er nog steeds ruimte voor verbetering. De aanmaak van glutathion uit cysteïne is afhankelijk van verschillende cofactoren — magnesium, glycine, glutamaat en adenosine trifosfaat (ATP). Donkere bladgroenten zijn een fantastische bron voor magnesium. Combineer dus je worsten, bonen en een ei ontbijt met een geboterde snijbiet en wat spinazie voor een extra boost. Het is nog beter als je daar ook nog eens tomaten en champignons aan toevoegt. Deze ingrediënten zijn namelijk rijk aan glutamaat wat ook nodig is voor de glutathion productie.

2. Beweeg
Met een kater is het misschien verleidelijk om de hele dag in bed te blijven liggen, maar een beetje beweging is juist behulpzaam. Een snelle wandeling van een kwartiertje zorgt ervoor dat je lymfatisch systeem op gang komt, waardoor je sneller wordt gezuiverd. De frisse lucht is daarnaast ook gewoon goed voor je hersenen.

3. Vitamines, vitamines, vitamines
Als je alcohol te vaak of in te grote hoeveelheden nuttigt werkt het als een soort antivoedingsstof. Het verhoogt de vraag van je lichaam naar belangrijke vitamines en mineralen, waardoor je je misschien moe, lui en zwak voelt. Niet ideaal voor de feestdagen. Het is daarom nuttig om voedingssupplementen te nemen, zolang ze maar aanvullend zijn op een gezond en gevarieerd dieet en goed zijn onderzocht.

Dr. Anita Sturnham, huisarts met een specialisatie in dermatologie en oprichter van Decree huidverzorging

4. Drink met mate
Beperk de hoeveelheid alcohol die je drinkt. Des te hoger het promillage, des te erger de kater.

5. Voeg antioxidanten toe aan je dieet
Probeer liposomaal glutathion, een antioxidant supplement waardoor je lichaam de giftige bijproducten van alcohol sneller afbreekt. Neem er een paar voordat je gaat slapen en een paar zodra je weer wakker wordt.

Carla Oates, oprichter van The Beauty Chef

6. Water is je vriend
Probeer als je alcohol drinkt ook constant water te drinken. Zie H2O als je drink partner — wissel elke alcoholische drank af met een glaasje water, drink ze dus steeds om en om. Je merkt de dag erna direct wat een verschil het maakt voor je hoofdpijn.

7. Vermijd vettig eten
Hoe verleidelijk een burger met frietjes ook mag zijn aan het einde van een avondje stappen, probeer ze te vermijden. Het vet en de suikers zorgen ervoor dat je bloedsuiker nog verder uit balans raakt en daarbij zorgen ze ook voor extra toxische stoffen in je lever. Dit alles bij elkaar maakt de kater nog erger.

Amelia Freer, voedingstherapeut

8. Vermijd whisky
Sulfieten (die vaak aan wijn worden toegevoegd als een conserveringsmiddel) en zogenaamde congeneren (gefermenteerde stoffen die je tegenkomt in donkere dranken zoals bourbon) dragen bij aan kater symptomen. Het is dus handig om deze te vermijden.

9. Neem even pauze
Drink even geen alcohol meer. Een extra glaasje de volgende ochtend helpt misschien tijdelijk tegen de symptomen, maar uiteindelijk verlengt het je kater.

En wat je ook doet, drink altijd met mate.

Shop Vogue's Beauty Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness