9 tips om de "verdrietigste dag van het jaar" te overleven

Van gezond eten tot meditatie, hier zijn negen makkelijke tips om jezelf op deze Blue Monday een opkikker te geven.

De derde maandag van januari, ook wel Blue Monday genoemd, staat bekend als de verdrietigste dag van het jaar. De feestdagen zijn voorbij, we hebben nog veel donkere winterdagen voor de boeg, en de meesten van ons worstelen al met onze nieuwjaarsvoornemens. Toch beweren ook veel mensen dat Blue Monday niet echt bestaat. Deze dag is namelijk in 2004 uitgekozen door een psycholoog in dienst van een reisbureau die meer wintervakanties verkopen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Of je nu in Blue Monday gelooft of niet, we zijn het er allemaal over eens dat afgelopen jaar een lastig jaar was. De pandemie heeft de wereld nog steeds in de greep en de hele wereld heeft zowat een knipperlicht relatie met lockdowns. Als jij je vandaag dus somber voelt, lees dan deze negen tips om je mentale gezondheid een boost te geven.

1. Investeer in een lichttherapielamp

Door regelmatig gebruik te maken van een lichttherapielamp kun je een zogenaamde 'winterdepressie' (seizoensafhankelijke depressie) verminderen. Symptomen zijn onder andere vermoeidheid, een neerslachtig gevoel, meer slaapbehoefte en moeite met uit bed komen. Het effect van een lichttherapielamp kan na slechts 20 minuten van gebruik al je stemming verbeteren.

2. Meditatie en beweging

We weten allemaal dat meditatie goed is voor onze mentale gezondheid en beweging goed voor onze fysieke gezondheid. Maar wist je ook dat die twee elkaars werking bevorderen? Rutgers University toont aan dat slechts een half uurtje meditatie en een half uurtje beweging per week depressieve symptomen met 40 procent verlagen. De wetenschappers zagen dit effect al na twee maanden in hun onderzoeksgroep ontstaan.

3. Duik je keuken in

Koken zorgt er niet alleen voor dat je maag goed gevuld blijft, het kan zelfs je mentale gezondheid beïnvloeden. Tijdens het koken ben je namelijk actief bezig en behaal je ook continu korte termijn doelen (lees: bereidingsstappen). Dit alles zorgt voor een positief gevoel. Bovendien kun je ook je creatieve hersenhelft prikkelen. Je experimenteert namelijk met recepten, ingrediënten en smaken en visuele presentatie. Hoogtijd dus om een keukenprins(es) te worden.

4. Haal een frisse neus

Zet je laptop even uit, leg je werk even opzij en ga de natuur verkennen. Het geeft je geest een kans om te ontspannen en even te 'ademen'. Bovendien zorgt een wandeling in het bos of in de weilanden er ook voor dat we ons meer gegrond voelen. Ga dus even naar buiten wanneer de stress van de dag even teveel wordt. Het werkt herstellend en kan zelfs je gevoelens van angst en depressie verlagen.

5. Stel je zorgen uit

Of je je nou zorgen maakt om de pandemie of je baan, piekeren verslechtert je stemming altijd. Een effectieve strategie om dit aan te pakken is uitstelgedrag. Geef jezelf later op de dag — half vier bijvoorbeeld — een kwartiertje om je over alles en niets zorgen te maken. Wanneer je je zorgen uitstelt tot een bepaald 'zorg tijdstip', zul je merken dat je je minder bekommert om de angsten van eerder op de dag.

6. Eet gezond

Ons eten beïnvloedt niet alleen onze fysieke gezondheid, maar ook onze mentale. Onderzoek toont aan dat het eten van bewerkt voedsel een negatief effect heeft op onze emoties. Eet dus zo gezond mogelijk en vul je koelkast met groentes en fruit. Probeer ook zo vaak mogelijk je eigen maaltijd te koken. Vaak is een simpel gerecht bomvol verse ingrediënten precies wat ons lichaam nodig heeft, vooral tijdens stressvolle periodes.

7. Lees ouderwets een boek

Technologie heeft in veel opzichten ons leven verbeterd, maar toch is belangrijk om soms een pauze te nemen van al je schermen. Leg je E-reader dus even aan de kant en lees lekker old-school een echt boek. Weet je nog hoe het als kind zo fantastisch was om een zachte bladzijde om te slaan of helemaal naar einde te bladeren om te zien hoeveel pagina’s je nog te gaan had? Vergeet ook niet de kenmerkende geur van vers papier wanneer je weer een nieuw boek openslaat. Neem je zintuigen dus mee naar je jeugd en ontsnap even in een leuk verhaal.

8. Wees lief voor jezelf

Heb je moeite om uit bed komt? Straf jezelf dan niet af, maar wees juist lief. Wanneer je andere mensen vriendelijk aanspreekt, reageren ze positief. Wanneer je iemand aanvalt of bekritiseert, trekken ze zich juist terug. Hetzelfde gebeurt met onszelf. Wanneer je empathie voor jezelf toont en die interne pestkop onderdrukt, zul je makkelijker herstellen.

9. Moeilijke tijden leiden tot groei

Onthoud, kennis is kracht. Wanneer we onszelf door moeilijke tijden slaan — een pandemie, een ziekte of een auto-ongeluk — dan worstelen we daar emotioneel mee. Tegelijkertijd leren we ook van zulke situaties. Post-traumatische groei zorgt ervoor dat je sterker wordt en een beter inzicht krijgt in het leven. Het is daarom belangrijk om vol te houden en de hoop niet te verliezen.

Shop Vogue's Beauty Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness