Zo houd je jezelf mentaal gezond ten tijde van een avondklok

Met de nieuwe regels is een nieuwe dagindeling vereist - om zowel jezelf als je sociale leven op de rit te houden.

Dachten we de sores van 2020 achter ons te hebben gelaten, is plotseling een avondklok onderdeel van 'het nieuwe normaal' - een term waarvan ik hoopte 'm nooit meer te horen. Wat mij betreft is het geen reden om bij de pakken neer te zitten, ook al is het helemaal terecht als je je even wat minder goed voelt. Laat onderstaande ideeën en bezigheden je inspireren om de komende weken zonder (mentale) kleerscheuren door te komen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Avondklok en mentale gezondheid

Waar de één helemaal goed gaat op zijn of haar eigen bubbel en het gebrek aan sociaal contact, zit de ander tegen een mental breakdown aan. Uit cijfers van het CBS blijkt dat meer en beter contact met anderen belangrijk is voor je geluk. Een avondklok kan ervoor zorgen dat je gedwongen veel tijd alleen doorbrengt en je daardoor sneller down voelt. Om deze gevoelens te voorkomen of te verminderen, doe je er goed aan om onderstaande activiteiten met je favoriete quarantaine buddy te plannen. Op deze manier is het leven zo slecht nog niet.

Buitenlucht

Niets is fijner dan frisse buitenlucht tijdens een lange thuiswerkdag. Eerder spraken we twee life coaches dit dit benadrukten: gebruik je flexibele werkschema om 'fitnesspauzes' in te lassen. Je hoeft niet direct aan de gewichten te hangen, een wandeling in de buitenlucht doet al wonderen. Het is niet alleen goed voor je gezondheid, maar geeft je ook nieuwe energie.

Sportbuddy

De verleiding is groot om lekker op de bank te blijven hangen - Netflix heeft niet voor niets zo'n groot aanbod, toch? Ondanks die bankhang-drang is het lekker om te bewegen. Indien je voldoende zelfdiscipline hebt, ga dan eens aan de slag met thuisworkouts. Voor #StayathomewithVogue strikten we onze favoriete topsporters, trainers en Vogue friends om workouts samen te stellen waar je je simpelweg fabulous van gaat voelen - om in de termen van Samantha Jones te spreken.

Heb je geen ijzeren discipline, dan is er geen nood aan de man - een workout buddy is immers snel gevonden. Spreek op vaste dagen af om het ritme erin te houden en verzekerd te zijn van een aantal keer sociaal contact én beweging per week.

Geen tijd om te sporten omdat je kinderen thuis hebt gaan inmiddels niet meer op, want OneFit komt met een passend initiatief: OneKids. OneKids bestaat uit workouts van dertig minuten voor ouders én kinds. Denk aan yoga, Zumba en full body workouts. Ideaal voor wanneer de kleintjes te veel energie hebben.

Nieuwe dagindeling

Als je werk het toelaat, neem dan je dagindeling eens kritisch onder de loep. Wellicht heb je de mogelijkheid om één à twee uur lunchpauze te nemen - kostbare tijd die je kan doorbrengen met een quarantaine buddy. Een goed moment om even wat werkstress te laten varen en te genieten van het samenzijn.

Wil je het wat rigoreuzer aanpakken, verdiep je dan eens in de OneDay-methode van Tabe Ydo. Op het moment dat de schrijver besefte dat hij geen balans kon vinden in zijn leven - het was vaak alles of niets - besloot hij het roer volledig om te gooien. Hij studeerde The Science of Wellbeing aan Yale University en stond vanaf dat moment elke dag om half vijf 's ochtends op. Zijn idee is dat je één dag zo optimaal mogelijk leeft en alles doet wat al die tijd al wilde doen - hierdoor ontstaat een kettingreactie aan geluksmomenten. Belangrijk is wel dat je van tevoren weet wat je doelen en dromen zijn en hoe uitvoerbaar ze zijn in de huidige situatie. Alsnog leuk om binnen de huidige maatregelen te kijken naar wat wél mogelijk is. Het verzet je focus po een positieve manier.

Zoom-hobby's

Zit je verplicht in quarantaine of zie je liever geen mensen? Dat betekent niet dat je hoeft te verstoffen achter de geraniums. De inspirerende online cursussen schieten als paddenstoelen uit de grond, dus tijd genoeg om jezelf nieuwe skills aan te leren of nieuwe hobby's te ontwikkelen. Heb je liever direct contact? Zoek dan een gezamenlijke hobby met een vriend(in), zoals boetseren, schilderen of haken (zei iemand daar Harry Styles en JW Anderson cardigan?). Zet Zoom/FaceTime/WhatsApp videobellen aan en ga samen aan de slag. Wie weet ontdekken jullie je inner Bob Ross.

Meditatie

Door te mediteren leer je jouw gedachten van een afstand te bekijken. En dat is heel fijn, want tijdens het thuiszitten kunnen je gedachten nog wel eens in een dark loophole terecht komen. Start en eindig je dag daarom zonder sociale media, mét meditatie. Het zorgt voor ruimte in je hoofd; je bent erdoor in staat je gedachten als voorbij drijvende wolkjes te zien, waardoor je je sneller realiseert dat alles relatief en tijdelijk is. Ook de nare momenten.

Flexwerkplek

Gaan bovenstaande ideeën niet werken of voel je je overdag écht heel alleen of verloren, boek dan eens een flexwerkplek. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit wonderen doet voor je gemoedstoestand, concentratie én motivatie. Een change of scenery geeft je energie en inspiratie. Bovendien ben je - op gepaste afstand - onder de mensen en drink je op de meeste flexwerkplekken ook nog eens heerlijke koffie. Double win.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus