Versla je lockdown dip met deze mental health tips van een expert

Van depressie en eenzaamheid tot angst en slapeloze nachten, dit zijn de vijf gouden tips voor elk soort corona blues.

Het is geen geheim dat de pandemie een aardige klap heeft uitgedeeld aan onze mentale gezondheid. We zijn ons ritme kwijt, moeten soms dagenlang binnenshuis blijven en worden 24/7 achtervolgd door nare corona nieuwsberichten. Niet gek dat één op de drie mensen angstgevoelens, depressieve klachten en slaapproblemen ervaart. Heb jij de afgelopen tijd meer last van je mentale gezondheid, lees hier dan wat jij kunt doen om je stemming te boosten. Vogue sprak psycholoog Denise Habets en zet de belangrijkste selfcare tips voor je op een rij.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Depressie en somberheid

‘Depressie heeft te maken met twee dingen,' legt Habets uit. 'Aan de ene kant heb je te maken met negatieve gedachtes die omhoogkomen, die je dan ook echt gelooft. Aan de andere kant onderneem je minder activiteiten, waardoor je minder voldoening hebt.’ Corona verergert natuurlijk beiden.

'Als je niet weet wat ontspanning is voor jezelf, ga dat dan eerst uitzoeken.'

Ontspanning is echt heel belangrijk,’ adviseert Habets. ‘Als je niet weet wat ontspanning is voor jezelf, ga dat dan eerst uitzoeken. Hier komt mindfulness om de hoek kijken. Ik vind het jammer dat het bij mensen geïntroduceerd is als meditatie en iets zweverigs. Het is een onderdeel ervan, maar mindfulness draait vooral om iets met volle aandacht doen. Dat kan koken zijn, een kopje koffie drinken of lekker in bad liggen. Zo geef je jezelf minder ruimte om af te dwalen naar negatieve pieker gedachtes.’

Angst

‘Angst is niet inherent slecht, het wordt pas een probleem als het irrationeel wordt,’ legt Habets uit. ‘Bij angst wordt de copingstijl vermijding vaak toegepast. Zodra je dingen vermijdt, zal de angst alleen groeien. Vermijd je zelf veel dingen? Zo ja, probeer dan daar iets in te doorbreken, binnen de maatregelen natuurlijk. Je gezonde verstand en het nieuws zijn daarbij belangrijk.’ Merk je dus dat je bang bent om naar buiten te gaan? Probeer dan toch ergens te gaan wandelen waar je gemakkelijk anderhalve meter afstand kunt houden.

'Behoud je connectie met de wereld, indien nodig virtueel.'

Eenzaamheid

Waar vroeger eenzaamheid vooral een probleem was onder ouderen, ziet Habets de klacht door corona ook toenemen bij jongeren. Ervaar jij meer eenzaamheid door de pandemie, dan heeft Habets één belangrijke tip: ‘Behoud je connectie met de wereld, indien nodig virtueel’. Van nieuwemensenlerenkennen.nl en vrijwilligerswerk tot Bumble en Facebook. Er zijn genoeg initiatieven om in contact te komen met nieuwe mensen. ‘Trek ook een keer de stoute schoenen aan en vraag eens aan iemand of zij er tegenaan lopen.’ Het lijkt misschien niet zo, maar heel veel anderen zitten in hetzelfde schuitje.

Burn-out

‘Bij een burn-out ben je eigenlijk te lang doorgegaan op een bepaalde manier die niet gezond is,’ vertelt Habets. ‘Dit kan op je werk zijn maar ook thuis met je familie. Alles wat je spanning geeft kan eraan bijdragen. Hier is coping heel belangrijk. Jij bent de enige die je grens kan aangeven.’

'Rustmomenten zijn belangrijk.'

Natuurlijk is het een hele kunst om vast te stellen wat je grens is. Gelukkig heeft Habets hier ook een tip voor. ‘Rustmomenten zijn belangrijk. Doe een reset, wees even ziek en bouw vervolgens beetje bij beetje op. Je lichaam is een soort alarm, dus luister ernaar. Bespreek het ook met je werkgever, vaak zijn er mogelijkheden, zeker in deze tijden.’

Slapeloosheid

Slapeloosheid is het gevolg van al het bovenstaande,' legt Habets uit. De eerste stap is dus altijd de onderliggende oorzaak aanpakken. Verder is het ook belangrijk om de structuur in je dag te behouden en je hersenen niet te veel te prikkelen voor het slapengaan. 'Loop een rondje voordat je start met thuiswerken. Zo creëer een ritme en heb je echt het idee dat je een werkdag begint. Ga ook op tijd naar bed, val niet in slaap met de tv aan en zit niet te lang op je mobiel. Lees in plaats daarvan een boek of luister naar ontspannende apps.’

Trek op tijd aan de bel

‘Alle mensen die ik zie hebben net te lang gewacht,’ vertelt Habets. Wees daarom laagdrempelig in het vragen om hulp. ‘Als je ergens last van hebt, is het al genoeg reden om aan de bel te trekken. Wacht je langer dan zit je ook langer in therapie.’

Denise Habets is een neuropsycholoog met veel ervaring op het gebied van somberheid, angst, slaapproblemen en stress. Op donderdagen maakt ze gebruik van de spreekkamers van STORIES aan de Herengracht. STORIES biedt stijlvolle co-working ruimtes voor therapeuten en coaches.

Shop Vogue's Beauty Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness