Geef je mentale gezondheid een boost met deze 5 creatieve bezigheden

Van creatief kokkerellen tot een therapeutische Just Dance-sessie, met deze creatieve uitlaatkleppen geef je je stemming een broodnodige opkikker.

Iedereen zit wel eens in een dipje, zeker in tijden als deze. Sommigen wat vaker of dieper dan anderen, maar we hebben allemaal baat bij aandacht voor onze mentale gezondheid. Net als dat we soms last hebben van een hoest of buikpijn, kunnen onze hersenen ook een off-day hebben. Op die dagen verdient je geest dan ook wat extra liefde en ontspanning. Alhoewel meditatie hiervoor ideaal is, snappen we dat deze bezigheid niet bij iedereen in de smaak valt. Vogue zet daarom vijf creatieve bezigheden op een rij die je hersenen even goed voorzien van de broodnodige TLC.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Muziek

Heb je ook 24/7 je oortjes in en schrik je aan het einde van het jaar ook zo van Spotify Wrapped? Dan is het duidelijk dat jij niet vies bent van een beetje muzikaal vermaak. Combineer je liefde voor ritmische sounds en mooie songteksten met je mental health uurtje door jezelf te wagen aan een beetje DIY-muziektherapie. Deze vorm van psychotherapie helpt volgens onderzoek bij een hele lijst aan psychologische klachten, van depressie en slapeloosheid tot woede en angst.

Neem dus even de tijd om een playlist voor elke stemming samen te stellen met tracks die ook echt emoties bij je losmaken. Zo heb je altijd een beetje selfcare bij de hand. Je kunt ook proberen om je favoriete liedjes na te spelen op je eigen instrument. Stap nog verder uit je comfortzone door je eigen muziek te maken à la Taylor Swift en Adele. Probeer in dat geval ook je gevoelens neer te pennen in de noten of de woorden van het nummer. Je productie hoeft niet op de hitlijsten te verschijnen, zolang jij er maar jouw ei in kwijt kunt.

'Probeer ook eens je gevoelens te uiten door een nummer erover te schrijven.'

Beeldende kunsten

Een andere creatieve uitlaatklep is beeldende kunst. Dit omvat alles van tekenen en schilderen tot kleien en naaien. Ook voor deze techniek zijn er boeken vol met wetenschappelijk bewijs dat het je mentale gezondheid verbetert. Dit is waarschijnlijk, omdat je met beeldende kunsten emoties uit die je anders moeilijk onder woorden brengt.

Verder is het ook nog eens een goede manier om je volle aandacht op iets te richten. Vergeet ook niet dat het natuurlijk veel voldoening geeft als je een project afmaakt (ook als het er een beetje misvormd uitziet). Schrijf je dus – wanneer het weer mogelijk is – in voor een pottenbak- of naaicursus. Klieder tot die tijd je kladblok helemaal vol met wat er ook in je opkomt.

anh kiet duong witman kleipool  vogue nederland september 2020
Anh Kiet Duong (Witman Kleipool) + Vogue Nederland September 2020

Dansen

Haalde je voor de lockdown veel rust uit je work-out routine? Laat je dan inspireren door de technieken van danstherapie. Ook deze creatieve bezigheid staat volgens onderzoek in verband met vermindering van angst en depressie. Danstherapie berust op het idee dat beweging en emotie met elkaar verbonden zijn. Door te bewegen kun je dus gevoelens verwerken die je misschien onbewust hebt opgekropt.

Door te dansen word je bovendien weer één met je lichaam, waardoor je je ook beter realiseert wanneer je gestrest bent. Zo kun je in het vervolg beter je grens aangeven en verminder je bijvoorbeeld de kans op een burn-out. Genoeg reden om het een keertje uit te proberen, toch? Of je nou losgaat op je favoriete playlist, een online tutorial volgt of Just Dance aanzet, er zijn genoeg manieren om je dansmoves te verbeteren.

'Dansen vermindert gevoelens van angst en depressie.'

Drama

Vind je het lastig om je eigen gevoelens te uiten? Dat is helemaal niet zo gek, het is namelijk best eng om jezelf kwetsbaar op te stellen. Probeer daarom eens een keer in de huid van iemand anders te kruipen tijdens een toneelspel. Zo kun je comfortabel worden met het uiten van andermans emoties. Wie weet wordt het uiteindelijk ook makkelijker om je eigen gevoelens te tonen. Dit is in ieder geval het idee achter dramatherapie.

Helaas is het iets moeilijker om deze techniek in je eentje thuis uit te proberen. Lijkt het toch iets voor jou? Zoek dan de dichtstbijzijnde dramatherapeut en plan een kennismakingsgesprek in.

Koken

Wist je dat creatief kokkerellen dus ook heel goed kan zijn voor je mentale gezondheid? Hoogtijd dus om weer een keukenprinsesje te worden. Of je nou bakt, braadt of sushi rolls maakt, het is belangrijk dat je het met je volle aandacht doet. Probeer dan ook optimaal te genieten van alle geuren, kleuren, texturen en smaken die voorbijkomen.

Experimenteer bovendien met recepten en verken exotische cuisines. Dit zorgt voor nog een extra beetje zelfvoldoening aan het einde van je keukenavontuur. Eigenlijk is koken niets minder dan een soort mindfulness training waar je ook nog eens een lekkere maaltijd aan overhoudt. Zorg er tot slot voor dat je veel verse ingrediënten gebruikt. Hierdoor trakteer je je hersenen namelijk meteen op brainboosting voedingsstoffen zoals B-vitamines, Omega 3-vetzuren en natuurlijk ook gezonde suikers.

Shop Vogue's Fashion Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness