Zo geef je je energie en gezondheid die post-corona boost die het nodig heeft

Voedingstherapeute Amelia Freer deelt zes manieren om je onmiddellijk beter te voelen nu we het einde van de lockdown naderen.

Grote kans dat je het afgelopen jaar vooral doorbracht via Zoom, met weinig real life interactie, je beautyroutines zijn gereduceerd tot DIY-methoden, je toewijding aan online sportlesjes is afgenomen en je beu raakt van het thuis koken. Je voelt je futloos en ongemotiveerd. Veel mensen zijn dan ook bang om weer terug te gaan naar 'het normaal'. Niet gek, want je lichaam is er gewoon nog niet klaar voor. Daarom deelt voedingstherapeute Amelia Freer zes manieren om je energiek te voelen terwijl we ons voorbereiden op het verlaten van de lockdown.

Versla je lockdown dip met deze mental health tips van een expert.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Voed jezelf voor die glow

Tijdens de lockdown was er een merkbare verschuiving naar het verzorgen van de huid. Veel mensen wendden zich tot beautyproducten om een gevoel van controle te behouden en om zich goed te voelen in zo'n periode. Of het nu ging om het volgen van beautyhacks op TikTok of het uitproberen van door supermodellen goedgekeurde kalmerende gezichtsmaskers om spanningen te verminderen (bijvoorbeeld het avocadomasker van Kendall Jenner), DIY-behandelingen waren razend populair.

Als je je zorgen maakt of je je routine wel kunt volhouden straks, stelt Freer voor om terug te gaan naar de basis om die glow op je gezicht te bewaren. 'Probeer zes tot acht glazen water per dag te drinken. En we hebben het misschien allemaal al eens eerder gehoord, maar de juiste hoeveelheid fruit en groenten eten is een must,' vervolgt ze, 'verse of bevroren bessen zijn een geweldige bron van gezonde micronutriënten voor je huid.'

Het introduceren van een dosis gezonde vetten in je dieet doet ook wonderen voor je huid. 'Probeer eens een scheutje extra vierge olijfolie over salade of groenten, een paar plakjes avocado, een beetje noten en zaden, of een beetje tahinidressing. Verse vis is geweldig voor omega-3 vetten.'

Onderschat nooit de kracht van slaap

Freer vindt dat slaap niet moet worden onderschat en dat een paar uurtjes slaap altijd goede resultaten oplevert. 'Het maakt direct verschil voor de glow van mijn huid,' legt ze uit. Beperk je cafeïne-inname en streef naar zo min mogelijk beeldschermtijd voor je naar bed gaat. 'Als ik me onrustig voel, neemt ik een half uur voor het slapengaan een magnesiumsupplement, wat mijn slaapkwaliteit merkbaar verbetert,' tipt Freer. Maar, benadrukt ze, je moet 'altijd een voedingsdeskundige of gezondheidsprofessional raadplegen voordat je met een supplement begint of het verandert.'

Vind een sportroutine die voor je werkt

Het is gemakkelijk om het aan je te laten ontsnappen - vooral tijdens de pandemie. De dagelijkse wandeling verandert al snel in een tweewekelijkse wandeling en wordt dan een snelle wandel naar de supermarkt. Vasthouden aan een trainingsroutine kan vermoeiend zijn, maar in plaats van jezelf te verwijten dat je je trainingsschema's mist, moet je jezelf belonen voor elke vorm van actieve beweging. Freer raadt 'mooie wandelingen in de natuur, het volgen van exciting spinlessen of sporten met vrienden' aan als een manier om opgekropte energie los te laten.

Bekijk Vogue's favoriete online work-outs en sportsessies voor thuis om je ook nu fit te blijven voelen.

Gun jezelf de tijd om op te laden

De behoefte naar quality time en uitgaan met vrienden is op dit moment bijna niet meer te bevatten. We kunnen bíj́na de WAP-track horen op de dansvloer, bíj́na proeven van alle wijn die we niet hebben gekocht en bíj́na paraderen in die torenhoge hakken die we al sinds vorig jaar hebben opgeborgen. Maar te midden van al dat plezier is het belangrijk om te pauzeren, te resetten en te rusten om je energieniveau op te krikken. Luisteren naar je lichaam is belangrijk, zegt Freer. 'Maak een paar keer per week een vroege nacht of neem elke ochtend een paar minuten de tijd om na te denken en jezelf de tijd, ruimte en toestemming te geven om uit te rusten.'

Geniet met mate

Je plaatselijke bar mag dan wel naar je lonken, maar het is van cruciaal belang om een paar alcoholvrije dagen per week te hebben. Het doet niet alleen wonderen voor je huid, maar je zal jezelf dankbaar zijn als je wakker wordt zonder altijd die kater. Idealiter zijn 'twee tot drie dagen' zonder alcohol genoeg, waarbij minder dan veertien eenheden per week de aanbevolen wekelijkse inname is. Wil je toch ten volle van alcohol genieten? Goed nieuws want Lot 42 is een van de alcoholische drankjes die je nu op je to-drink wishlist wil zetten. De suikervrije en caloriearme drankjes zijn namelijk veganistisch, koosjer, glutenvrij en geweldig smaakvol. Je kan toch dus nog genieten van alcohol zonder je schuldig te voelen. De Premium Hard Seltzer van Lot 42 brengt een ode aan de inheemse flora en de daarbij behorende vruchten die te vinden zijn op Prince Edward Island in Oost-Canada.

Leg een voorraadje granen en noten aan

Whole foods kunnen een wereld van verschil maken. Freer heeft ontdekt dat het 'het meest verbluffende verschil kan maken in hoe we ons voelen - het geeft energie, verbetert de gezondheid van het darmkanaal, voedt huid en haar en nog veel meer.' Peulvruchten, noten, volkoren granen en zaden dragen bij aan een gezonde darm. Bovendien noemt ze een dat citrusvruchten, groene thee en cacao ook geweldige gezondheidsvoordelen hebben.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Health & Fitness