Beste beauty-specialisten: wees alsjeblieft aardig!

Kunnen kappers, schoonheidsspecialisten en andere beauty-experts eindelijk eens stoppen met het onzeker maken van hun klanten?

beauty-experts-wees-aardig
Thomas Lagrange

'Helaas was dit bepaald niet de eerste keer dat een beauty-expert me een minderwaardigheidscomplex probeerde aan te praten in de hoop meer geld uit me te slaan.'

Onlangs besloot ik mezelf tijdens een vlaag van zelfmedelijden een veel te dure facial cadeau te doen. Dolenthousiast fietste ik richting de salon, klaar voor een uurtje puur plezier. ‘Goh, grote poriën zeg,’ was de openingszin van de specialist, nadat ik me in haar stoel gevleid had. ‘En wat een vochtarme huid!’ vervolgde ze. ‘Ik zie het al, jij gebruikt geen goede oogcrème.’ Toen ik aangaf dat ik anders wel flink geïnvesteerd had in een topnotch dagcrème begon ze te zuchten. ‘Tsja, zolang jij geen kwaliteitscleanser gebruikt is het alsof je een deur schildert zonder eerst te schuren.’ Haar toon suggereerde dat ik haar met mijn onkunde op het gebied van skincare persoonlijk beledigd had. Zonder ook maar een greintje eigenwaarde kroop ik een uur later uit de stoel.

Maar het ergste moest nog komen: het aansmeren van producten bij de kassa. Het zou namelijk ‘púre zelfverwaarlozing’ zijn als ik zonder die peperdure oogcrème naar buiten durfde te lopen (‘Met zulke rimpels bij je ogen!’). En er moest onmiddellijk een fruitzuurpeeling voor me ingepland worden om mijn uit de kluiten gewassen poriën nog een béétje te redden.

Stiekem had ik die verdomde peeling best willen proberen, maar ik gunde haar simpelweg haar gelijk (én commissie) niet. Het kostte al mijn overredingskracht maar het lukte: ik ging zonder armen vol producten de deur uit. Drie dagen later was ik eindelijk niet meer ziedend.

Een achterhaalde onzekerheidsstrategie

Helaas was dit bepaald niet de eerste keer dat een beauty-expert me een minderwaardigheidscomplex probeerde aan te praten in de hoop meer geld uit me te slaan. Laatst nog bij de kapper, die maar niet ophield over mijn ‘dunne, doffe en overduidelijk met een verkeerde conditioner behandelde’ haar. Hij bracht m’n zelfvertrouwen zó aan het wankelen, dat zelfs toen hij mijn haar eenmaal tot een achterhaald laagjeskapsel had verknipt, ik alleen nog ‘Heel mooi, dankjewel’ kon prevelen.
Is die onzekerheidsstrategie niet ontzettend achterhaald? Ik dacht dat marketingafdelingen wereldwijd allang besloten hadden dat het ‘empoweren' (zonder twijfel het meest gebezigde reclamewoord van de afgelopen jaren) van vrouwen en het vieren van schoonheid in al haar verschijningsvormen stukken lucratiever is. Kijk maar naar de succesverhalen van merken als Glossier en Fenty Beauty. Persoonlijk ben ik ook veel eerder geneigd geld over de balk te smijten als de verkoper me een goed gevoel over mezelf geeft, waardoor ik opeens geloof dat ik die lippenstift van € 44,95 met mijn sprankelende persoonlijkheid en dito uiterlijk gewoonweg verdiénd hebben. Omdat ik het immers waard ben (niet voor niets al sinds 1973 de slogan van L’Oréal). Dus, beste beautyspecialisten, zelfs al is het alleen maar om jullie eigen inkomsten op te vijzelen: wees alsjeblieft aardig!

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Huid