6 superfoods om nu te proberen voor een stralende zomerhuid

Van kurkuma tot aloë vera, dit zijn de eenvoudige superfoods voor een gezonde zomergloed die je aan je voeding en huidverzorgingsroutine kunt toevoegen.

sabine villiard  trunk archive
Sabine Villiard / Trunk Archive

Je zou kunnen denken dat je huidverzorgingsroutine begint met een eenvoudige reiniging, maar veel voedingsdeskundigen beweren dat het begint met wat je eet. ‘Wat je in je lichaam stopt, is letterlijk aan je huid te zien’, zegt holistische voedingsdeskundige Afya Ibomu. Als gevolg hiervan worden keukeningrediënten geleidelijk schoonheidsproducten, met een toenemende interesse in superfoods, in het bijzonder.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Bovendien, en dankzij de lockdown mentaliteit van do it yourself-schoonheid, is er ook een groeiende trend om bepaalde superfoods rechtstreeks op je huid aan te brengen (neem Kendall Jenner en haar quarantaine-avocadomasker). CB Insights verkondigd zelfs dat voedsel een trend is die het gezicht van de schoonheidsindustrie in 2020 verandert. Dit maakt deel uit van de algehele omschakeling in de industrie naar 'zuivere' schoonheidsproducten. Onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ontdekte dat 'zuivere etiketten' een verschuiving maken van de voedingsindustrie naar de cosmetische industrie. Termen als veganistisch, biologisch en glutenvrij zijn niet langer misplaatst wanneer er over schoonheid gesproken wordt.

Om deze trend in de praktijk te brengen, zowel in onze maaltijden als op ons gezicht, vroegen we experts welke superfoods we zouden kunnen toevoegen aan ons boodschappenlijstje, omwille van onze huidverzorging in de zomer.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

1. Aloë vera

Na haar aanbeveling om te veel witte suiker te vermijden, om ontstekingen te voorkomen die kunnen leiden tot acne, rosacea, eczeem en psoriasis, en het dumpen van verwerkt voedsel om een droge huid te voorkomen, is Ibomu's eerste aanbeveling aloë vera. Ze legt uit dat aloë antioxidanten, enzymen, vitamine A, B, C en E en foliumzuur bevat, met ontstekingsremmende effecten. 'Gebruik de gel van het blad. 100% aloë-sap kan je opdrinken', zegt ze. ‘Ik meng graag een derde van een kopje aloë-sap met twee derde van een kopje kokoswater voor extra hydratatie en een glanzende huid.’

Naast het drinken van aloë-sap, dat verkrijgbaar is in de meeste natuurvoedingswinkels, herinnert Ibomu ons eraan dat de plant ook al lang wordt gebruikt als een behandeling in de schoonheidsindustrie. 'Ik gebruik op een of andere manier bijna dagelijks aloë. Het is zo veelzijdig en kan zowel intern als extern worden gebruikt’, breidt ze uit. ‘Vanwege het kalium- en natriumgehalte van aloë is het zeer hydraterend voor de cellen, de organen en de huid’. Ze voegt eraan toe dat verse aloë het beste is voor direct gebruik, hoewel er een verscheidenheid aan producten op de markt is die het ingrediënt bevatten.

aloe vera
Thu Thai Thanh / EyeEm

2. Fruit

Marisa Moore, geregistreerd als diëtiste en voedingsdeskundige, is het ermee eens dat eten en drinken een grote impact kan hebben op onze gezondheid en op ons uiterlijk. 'De huid is ons grootste orgaan', zegt ze. Hoewel ze aanbeveelt dat iedereen die ernstige huidproblemen heeft, een dermatoloog raadpleegt, gelooft ze dat naast het krijgen van voldoende slaap en het beheersen van stress, het focussen op hydratatie en het volgen van een uitgebalanceerd dieet met veel groenten en fruit, een huidverzorgende en beschermende werking zal hebben.

Binnen deze algemene aanbeveling somt ze enkele specifieke vruchten op die gunstig kunnen zijn voor huidverzorging. 'Het zal je misschien verbazen dat alledaagse voedingsmiddelen ‘superfoods’ kunnen zijn als het gaat om de gezondheid van de huid', zegt ze. ‘Sinaasappels en ander citrusfruit zijn een heerlijke manier om een huidverzorgende boost van vitamine C en water te krijgen. Dit is belangrijk omdat vitamine C essentieel is voor de groei en het herstel van de huid’. Andere fruitaanbevelingen zijn bessen, die antioxidanten en veel vitamine C bevatten.

mos
Xuan Phong Du / EyeEmGetty Images

3. Zeemos

Ibomu zegt dat zeemos al generaties lang wordt gebruikt in landen als Ierland, Afrika en Jamaica. 'Intern helpt zeemos bij het opbouwen van cellen, bloed en weefsel', zegt ze. ‘De hele plant kan worden geweekt, schoongemaakt en tot een gel worden verwerkt en vervolgens worden toegevoegd aan smoothies, sappen of thee. Het kan direct worden gebruikt als gezichtsmasker om acnelittekens en verkleuring te genezen’. Ze legt ook uit dat het een van de weinige veganistische bronnen van EPA is, een omega-vetzuur dat je huid ten goede komt door de olieproductie te beheersen, en vroegtijdige veroudering en acne te verminderen. ‘Het bevat vitamines en mineralen zoals ijzer, magnesium, fosfor, zink, vitamine A, vitamine K en omega-3-vetzuren, die allemaal helpen de huidcelfunctie te hydrateren en te bevorderen’. Zeemos is in de meeste natuurvoedingswinkels verkrijgbaar in capsulevorm.

4. Moringa

Moringa oleifera is rijk aan vitamines en eiwitten. ‘Het heeft zeven keer meer vitamine C dan sinaasappels en helpt vrije radicalen te neutraliseren die leiden tot rimpels, vroegtijdige veroudering en een slappe huid’, zegt Ibomu. ‘Moringa's proteïne betekent ook dat het nuttig is bij het beschermen van huidcellen tegen schade’. Een onderzoek uit 2014 suggereerde ook dat lokale formulering van moringa-extract ‘in staat is om de huid te revitaliseren en tekenen van huidveroudering te verminderen’.

Bekend als de levensboom, komt hij oorspronkelijk uit India, maar groeit hij ook in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Ibomu zegt dat het in poedervorm kan worden ingenomen en dat je het in de meeste gezondheidswinkels kunt kopen, en aan smoothies kunt toevoegen, of vers kan bereiden zoals spinazie of boerenkool. Het zit misschien al in sommige van je anti-aging schoonheidsproducten zonder dat je het weet, zoals Estée Lauder's Revitalizing Supreme +.

moringasmoothie mit orangen  und zitronensaft, frisches moringapulver in holzschale, studio
Westend61Getty Images

5. Kurkuma

Als een natuurlijke antioxidant bleek uit een in 2001 gepubliceerd onderzoek dat kurkuma kan helpen bij huidregeneratie door de aanmaak van collageen te stimuleren. Andere studies hebben aangetoond dat curcumine, een chemische verbinding die voorkomt in kurkuma, UV-schade kan verminderen.

Het is duidelijk dat kurkuma een voordeel kan bieden voor je huid en algehele gezondheid, die de moeite waard kan zijn om aan je voeding toe te voegen. Van kurkuma-lattes en ongebakken kurkuma-energieballen tot curries. De New Yorkse make-upartieste Remi Odunsi beveelt het ook aan om het aan te brengen als een masker. ‘Bij make-up draait alles om huidverzorging en iedereen wil die natuurlijke glans. Als gekleurde vrouw gebruik ik kurkuma voor hyperpigmentatie', vertelt ze aan Vogue. 'Je kunt het mengen met je favoriete masker of met honing en suiker om een scrub te maken'.

6. Groene thee

Moore zegt dat onderzoek suggereert dat de polyfenolen in thee de talgproductie verminderen, wat kan helpen bij het voorkomen van acne. Groene thee zit al in producten als Youth to the People's Superfood Cleanser, wat betekent dat het misschien ook de moeite waard is om te drinken. Volgens een recensie uit 2017 heeft de EGCG in groene thee antioxiderende, ontstekingsremmende en antimicrobiële eigenschappen, die verbetering hebben laten zien bij de behandeling van acne en een vette huid.

Shop Vogue's beauty favorieten

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Huid