Overweeg je probiotica voor je huid? Lees dan eerst deze 5 aandachtspunten

Met deze bacteriën in je skincare routine zorg je voor een natuurlijke en moeiteloze glow.

Je huid heeft verschillende functies: het beschermt je tegen invloeden van buitenaf en is de leefomgeving van miljoenen bacteriën, virussen en schimmels. Dat klinkt misschien vreemd, maar dat is het zeker niet. Deze organismen kunnen namelijk heel nuttig zijn en je huid beschermen tegen ontstekingen en je afweersysteem een extra boost geven.

Om die reden is het belangrijk om je bewust te zijn van het verschil tussen de goede en de slechte bacteriën. Alleen op die manier ben je in staat om je eigen huidcellen en ook de beschermende bacteriën – die zorgen voor een extra stralende glow – in tact te houden. Vogue sprak met dermatoloog dr. Bing Thio over het belang van probiotica voor de huid. De belangrijkste punten vind je hieronder.

Het belang van probiotica

1. Zo dragen de goede bacteriën bij aan een gezonde huid
Goede bacteriën beschermen je huid op verschillende manieren. Ten eerste zorgen ze ervoor dat er op je huid weinig ruimte over is voor slechte bacteriën. Daarnaast scheiden ze stoffen uit die schadelijke bacteriën doden en ontstekingen in de huid verminderen. Het zijn die ontstekingen die oneffenheden en littekenvorming veroorzaken. Nu ligt het allemaal wel wat complexer en zijn er verschillende goede bacteriën die allemaal weer nét iets anders doen. Volgens dr. Thio zijn beautyproducten die de S. epidermidis bacterie stimuleren de juiste. ‘Het meeste onderzoek gaat daarnaar uit,’ vertelt hij. ‘Ook van L’Oréal, bijvoorbeeld.’

2. Het verschil tussen probiotica, prebiotica en postbiotica
Volgens dr. Thio zijn er drie manieren waarop je de goede bacteriën op je huid stimuleert. De eerste optie is het direct aanbrengen van de juiste bacteriën op je huid, dit zijn de bekende probiotica. Een tweede optie is om de goede bacteriën - die al op je huid leven - extra voedingsstoffen te geven zodat deze harder groeien. Dit zijn prebiotica. Ten slotte kun je de werking van de goede bacteriën nabootsen door de stofjes die ze maken, beter bekend als postbiotica, toe te voegen aan je huidverzorging. Die stofjes zorgen voor dezelfde werking op het afweersysteem van je huid en op de andere bacteriën in de omgeving.

3. Veel huidaandoeningen worden veroorzaakt door slechte bacteriën
Voordat je begint aan probiotica is het belangrijk om te weten welke problemen jouw huid heeft. De S. epidermidis bacterie vermindert bijvoorbeeld een droge huid en remt daarnaast ook een bacterie die acne kan veroorzaken. Als je daarentegen meer last hebt van irritatie in je t-zone, dan is de boosdoener vaak een schimmelsoort. In dat geval kun je beter kiezen voor producten die schimmels doden. Bij veel andere huidontstekingen en irritaties in de lichaamsplooien is vaak een andere bacterie betrokken die je uitschakelt met antibiotica.

‘Dat betekent dat voeding een rol speelt.’

Volgens Dr. Thio is je huidflora net een soort spelletje Risk. ‘Je kan elimineren, maar dan komen er weer andere bacteriën tevoorschijn,’ legt hij uit. Wanneer je dus een stap toevoegt aan je beautyroutine om slechte bacteriën te remmen is het ook verstandig om bij een andere stap juist de goede bacteriën te stimuleren. Zo creëer je een gezondere balans voor je huid.

4. De bacteriën in je darmen spelen een rol
Wat je ook doet met je huid, je moet ook rekening houden met de microbiota in je maag-darm stelsel,’ vertelt dr. Thio. ‘Dat betekent dat voeding een rol speelt.’ De bacteriën in je darmen kunnen een dempende werkingen hebben op je afweersysteem, wat heel handig is bij auto-immuun huidaandoeningen zoals eczeem of psoriasis. Daarnaast is een gunstig microbioom in je darmen niet alleen goed voor je huid en auto-immuunziekten, het kan eveneens de kans op hart- en vaatziekten verminderen en zélfs je mentale gezondheid verbeteren.

Volgens dr. Thio zijn de twee probiotica om te overwegen bij immuunziekten de F. prausnitzii en A. muciniphila. Bovendien hebben de L. casei bacteriën (die in bijvoorbeeld Yakult drankjes zitten) ook een bevorderend effect op de huid. Verder heeft het geen zin om alleen nog power foods te eten. ‘Bij acné zie je veel jonge vrouwen en mannen die denken: ik moet gezond eten, maar dat is goed voor je immuunsysteem en dan krijg je juist meer puistjes,’ vertelt de dermatoloog. 'Maar ook niet elke dag frikandellen; een balans is belangrijk.’

5. Dus welke probiotische stappen kun jij zetten?
Nu is de belangrijkste vraag natuurlijk wat jij zelf kunt doen om jouw huid- en darmflora te verzorgen. Naast bovenstaande probiotica, kan je kijken naar beautyproducten die butyraat - een postbioticum - of inuline - een prebioticum - bevatten. Gefermenteerde producten zoals kimchi en kombucha zouden ook goed kunnen zijn voor je huid doordat ze net als probiotica je afweer dempen. Het is volgens dr. Thio belangrijk dat je je verwachtingen hiervan niet te hoog stelt, want het zijn dure producten waar je veel van dient te consumeren voordat het een effect heeft.

'Een balans is belangrijk.’

Kortom: als je wil starten met probiotica, is het verstandig om voorbereid de winkel in te stappen. Het probiotische label wordt namelijk op etiketten geplaatst zonder bewezen werking. ‘Alles wat we weten over microbiota is kennis van de afgelopen paar jaar,’ vertelt dr. Thio. Hij verwacht daarom veel probiotische producten op de markt zonder goede werking en benadrukt het belang van de klassieke onderdelen van je skincare routine zoals hydratatie. Ook zegt de dermatoloog dat we nog veel kunnen verwachten van het onderzoek naar microbiota. Wie weet bestel je over tien jaar wel een gepersonaliseerde bacteriecocktail die perfect aansluit op jouw huid- of darmflora.

Shop Vogue's beauty favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Huid