Wijn kan een boosdoener zijn voor je huid, maar er is een alternatief

Nu de lockdown-verveling kritieke niveaus bereikt, biedt wijn vaak een goede uitkomst. Maar welk effect heeft dit op onze huid? En, nog belangrijker, bestaan er clean wijnalternatieven?

Als je huid een keer slecht reageerde op het drinken van wijn, ben je niet de enige. Maar naast een beetje rode vlekkerigheid zijn er tal van andere manieren waarop het drinken van wijn een negatieve invloed kan hebben op de gezondheid van je huid. Natuurgeneeskundig arts en beauty expert Isabel Sharkar legt uit dat huidreacties op het drinken van wijn kunnen variëren van een droge, uitgedroogde huid en roodheid tot ontstekingen, huiduitslag en verergering van acne.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Huidreacties

‘Wat we eten en drinken heeft een directe impact op ons gezicht, huid en lichaam,’ vertelt Isabel. ‘Sommige mensen hebben een overgevoeligheid voor druiven, waardoor je lichaam en huid ontstoken kunnen aanvoelen. Andere mensen kunnen gevoelig zijn voor suiker of alcohol. En met alle pesticiden, chemicaliën en additieven die aan de wijn zijn toegevoegd, is het moeilijk om precies te zeggen wat een reactie veroorzaakt.’ Maar voor degenen die slecht reageren op pesticiden, chemicaliën en additieven, is er een goede uitkomsst: clean wijn.

Wat is clean wijn?

Als gevolg van de steeds bewuster wordende consument en de steeds groter wordende wellnessmarkt, is er een grote interesse ontstaan in clean wijn. ‘Het was slechts een kwestie van tijd voordat de clean-beweging zich zou uitbreiden tot de wijnindustrie. Na eten en beauty, volgt wijn,’ vertelt Lan Vu, oprichter en CEO van Beautystreams, een bedrijf dat beautytrends voorspelt. Als iets clean is, bevat het geen conserveringsmiddelen, stabilisatoren, kleurstoffen, concentraten, tannines, smaakstoffen, dierlijke bijproducten, synthetische stoffen, meststoffen, pesticiden, additieven en bevat het geen toegevoegde sulfieten of suikers. Maar net als bij clean beautymerken heeft elk clean wijnbedrijf zijn eigen definitie van de term clean.

Avaline

Clean wijn kwam vooral in de belangstelling te staan met de lancering van Avaline, een clean wijnbedrijf opgericht door Cameron Diaz en Katherine Power. ‘Cameron en ik zijn net als veel anderen, gefocust op het vinden van schonere alternatieven voor alles, van onze beautyproducten tot onze boodschappen. Maar we dronken zoveel wijn, met weinig tot geen idee wat er in de fles zit of hoe het gemaakt is,’ vertelt Katherine aan Vogue. ‘Wijn is een van de weinige producten die geen ingrediëntenlijst toont.’ Katherine’s huid reageerde slecht op gewone wijn, waardoor ze de overstap wilde maken naar een goed alternatief. Om hun wijn clean te houden, gebruikt Avaline biologische druiven en bevat de wijn geen suiker, kleurstoffen of concentraat. Daarnaast is de wijn ook veganistisch.

Good Clean Wine

Een vergelijkbare situatie leidde tot de lancering van Good Clean Wine, nadat Courtney Dunlop en Michelle Feldman van beautymerk Good Skin Day zich realiseerden dat er een markt was voor clean alternatieven. Good Clean Wine wordt in Italië gemaakt via biodynamische en biologische procedures, met behulp van een gesloten ecosysteem. Courtney schrijft veel van de huidvoordelen van het merk toe aan het ontbreken van toegevoegde conserveermiddelen. ‘Men wil vers, biologisch voedsel eten dat zonder pesticiden is verbouwd, en zo moet je ook naar wijn kijken,’ zegt ze. ‘Daardoor ontstaan er minder ontstekingen, maar het is vooral goed voor de gezondheid van je huid en organen op de lange termijn.’

Het probleem met ‘clean

Maar net als bij de clean voedselbeweging, die in het verleden kritiek kreeg, zijn er zorgen over wat er precies wordt bedoeld met de term clean. Er zijn tenslotte geen regels over wie de term mag gebruiken en waarom. Het gebrek aan duidelijkheid rond de term is problematisch. De onduidelijkheid laat ruimte voor merken om te profiteren van een toename van gezondheidsbewustzijn bij consumenten en tegelijkertijd toch pesticiden in hun producten te gebruiken. Toch zijn er manieren om zeker te zijn. ‘Bij gebrek aan regelgeving zijn certificeringen zoals USDA Organic en Quality Assurance International goede kenmerken voor gezondheidsbewuste consumenten,’ zegt Lan Vu.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Huid