Hoe de pandemie onze blik op schoonheid wist te veranderen

Schoonheid heeft tegenwoordig alles met verzorgingen te maken, weinig met de perfecte look.

Zo ongeveer een jaar geleden werd het duidelijk dat we voor een langere tijd niet veel van het buitenleven zouden meekrijgen. Door de pandemie werken, sporten en leven we bijna volledig binnenshuis. Die grote verandering in ons dagelijks leven heeft nogal wat effect op ons denken en doen. En volgens onderzoek, al helemaal op de manier waarop we naar schoonheid kijken.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Geen behoefte aan een full-face

Net zoals de mode-industrie maakte ook de beauty-industrie het afgelopen jaar een grote veranderingen door. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de wereldwijde verkoop van make-up het afgelopen jaar flink is gedaald. Dat is zo gek nog niet, want met zo een preventief mondkapje op is er geen ruimte voor een full-face-look. En tijdens de Zoom-meeting houdt een groot deel de camera het liefst uit. Alleen de microfoon gaat aan, dat is meer dan genoeg. Nog zo een reden dus, om de make-uptas in de ochtend over te slaan en een uurtje langer te blijven liggen.

Nieuwe definitie van schoonheid

In onze nieuwe anderhalvemetersamenleving maken we steeds meer ruimte voor de skincareroutine. We zijn meer gefocust op het verzorgen van onze huid en ons lichaam. Engels warenhuis John Lewis zag de verkoop van serums, maskers en andere verzorgende huidproducten het afgelopen jaar zelfs met 234% stijgen. Dat is ongekend in de beauty-industrie. Nooit eerder verkocht make-up 'zo slecht' en huidverzorging 'zo goed'. Maar toch ook begrijpelijk. We zitten liever met een schone en verzorgde huid op de bank, dan met een opgemaakt gezicht. Schoonheid heeft tegenwoordig alles met verzorgingen te maken, weinig met de perfecte look.

De tijd waarin je niet naar school durfde omdat je acne feest had gevierd op je gezicht, verdwijnt langzamerhand dankzij deze heldhaftige TikTok-generatie.

Heldhaftige TikTok-generatie

Dat opgemaakte gezicht dat we vroeger associeerden met schoonheid, blijkt achteraf voor velen een façade te zijn. Als we sociale media mogen geloven, dragen heel veel jongeren make-up om hun onzekerheden te camoufleren. Het contouren à la Kim Kardashian en Kylie Jenner, hielp zeker twee generaties bij het verbergen van hun imperfecties. Gen-Z moet daar echter niets van weten. Zij omarmt haar acne, te grote neus en te dunne lippen. Vooral op TikTok moedigen ze elkaar aan om van zichzelf te houden, inclusief alle imperfecties. De tijd waarin je niet naar school durfde omdat je acne feest had gevierd op je gezicht, verdwijnt langzamerhand dankzij deze heldhaftige TikTok-generatie.

Eerlijke influencers

Niet alleen tieners, maar ook heel wat oudere influencers vonden tijdens de pandemie de moed om eerlijk te zijn met hun publiek. Waar ze twee jaar geleden via YouTube en Instagram hun volgers meenamen in de wereld van botox en fillers- natuurlijk alleen de goede kant - spreken ze nu openlijk over de fouten die ze hebben gemaakt. Opmerkingen als 'denk goed na over de gevolgen van fillers', en 'fillers verschuiven als je ze niet bijwerkt', blijven binnen stromen. Begrijpelijk, want als het meer dan een jaar niet mogelijk is om je fillers bij te werken, en je eens echt goed de tijd neemt om in de spiegel te kijken, is er een kans dat je niet blij wordt van wat je ziet.

Het verkopen van beautyproducten die schadelijk zijn voor het milieu wordt steeds vaker een faux pas

Clean beauty

Kan gebeuren natuurlijk. We maken allemaal wel eens fouten en gelukkig is er in de maatschappij ruimte om deze recht te zetten. Ook daar zijn we tegenwoordig veel mee bezig. De pandemie heeft niet alleen effect op hoe we naar schoonheid kijken, maar ook wat het betekent voor het milieu. Clean beauty was al een begrip voordat we ons bevonden in deze wereldramp, maar zal de komende jaren nóg belangrijker worden. Het verkopen van beautyproducten die schadelijk zijn voor het milieu wordt steeds vaker een faux pas. Gevolgen zijn dat het product slecht verkoopt. Want nogmaals, Gen-Z pikt het niet langer.

Shop Vogue's Beauty Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Huid