Vale huid? Lees hier waarom je huid borstelen wonderen doet

Van sporten en cuppen tot een natrium en kalium dieet; alles voor de benen.

De zomer staat voor de deur en dat betekent dat we die benen weer gaan showen. Hoewel alle benen er mogen zijn, zijn een paar tips en tricks om die benen nóg mooier voor de dag te laten komen nooit ongewenst. In lijn met het gezegde show what you've got hier een aantal handigheden en producten die jouw benen volledig omtoveren tot summer ready.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Brush Baby

Borstelen is vergelijkbaar met massage en verbetert de huidstructuur. Koop daartoe een zachte borstel (bijvoorbeeld die van Mio of The Body Shop). Voor het douchen borstel je je benen zachtjes opwaarts, in de richting van je lies. Borstel ook billen en buik. De bloedsomloop en de doorbloeding in de haarvaatjes worden beter. En: dode huidcellen gaan mee tijdens het borstelen, dus je huid wordt zachter en kan lichaamsverzorging beter opnemen. Liever snel scrubben? Dan met de Crushed Cabernet Scrub van Caudalie, met druivenpitjes en verzorgende oliën (Check hier andere beste body scrubs van dit moment).

Gladjakkers

Haartjes worden in de zon lichter, dus misschien laat je ze gewoon zitten. Laseren is duur en tijdrovend, maar kan fijn zijn als de haartjes je toch een doorn in het oog zijn. Een scheermesje is nog steeds prima, als je dat maar regelmatig vervangt. Minder goed voor het milieu, maar scheren met een bot of roestig mesje is slecht voor je huid. Flamingo-mesjes worden in Duitsland gemaakt en klik je in een prettig in de hand liggend handvat. Scheer nooit vlak voor je de zee ingaat: de microwondjes die scheren maakt voel je!

Bikinilijn scheren: zo doe je 't zonder er bultjes en jeuk voor terug te krijgen.

Harsen met suiker (sugaring) kun je thuis doen met een suikerwax (met deze tips en tricks word jij een pro in harsen). Ben je gezegend met krul- of kroeshaar, dan kun je een ingegroeid haartje en de ontsteking– vaak in de lies – die dat veroorzaakt beter voorkomen. Met harsen of epileren (dit zijn de beste epilators van 2021 op een rij) worden haartjes uitgetrokken. Haarzakjes kunnen meegetrokken worden en schuiner komen te liggen, waardoor nieuwe haartjes in de huid kunnen groeien. Door regelmatig een peeling powder te gebruiken (bedoeld voor het gezicht, maar het kan prima) voorkom je dit.

Tenen strekken, allemaal!

Spinnetjes op je benen (rode of blauwe gesprongen adertjes) zijn de schuld van dieper liggende spataderen (verwijde aders) die niet goed functioneren. De klepjes die ervoor zorgen dat bloed goed omhoog stroomt werken niet goed meer, er komt meer druk op de ader en verwijding is het gevolg. Wat helpt als je een zittend Zoom bestaan leidt, is minstens eens per uur je tenen krommen en goed strekken. Beweeg als je veel zit ook regelmatig je kuitspieren. Die pompen het bloed weer terug naar het hart. Met laser kan er iets aan de spinnetjes gedaan worden. Maak bij het maken van een afspraak duidelijk dat je niet voor een spataderconsult komt, want dat is duur en wordt niet vergoed. Laser kan tijdelijke verkleurinkjes geven, bij schuiminjecties zijn alleen de kleine prikken nog een tijdje zichtbaar. Check Bergman Kliniek, MediDerm of De Huidkliniek, of overleg met je huisarts.

DIY egaler maken

Bruinere benen maken spinnetjes minder zichtbaar, maar het duurt een heel aantal – ongezonde – zonuren om melkflessen bruin te krijgen. Selftanning (dit zijn de beste zelfbruiners voor je lichaam) kan helpen benen optisch egaler te maken. De Instant Tan van Bare by Vogue kun je licht aanbrengen met de bijbehorende handschoen en was je aan het eind van de dag met zeep weg. Of gebruik het voor het gezicht bedoelde spraytan apparaatje van Tanrevel voor je benen, want het effect is subtiel en egaal. Leuke tip: bestel nu 7x Vogue en krijg de Tanrevel-kit cadeau.

#cellulitewhatever

Celluliteverdriet kun je proberen tegen te gaan met crèmes en/of behandelingen of ... accepteren. Ruim 98% van de vrouwen heeft cellulite, dus als we eens stopten ons er druk om te maken? Wat het is: de vrouwelijke vetopslag op buik, bovenbenen en billen bestaat uit een soort verticale kamertjes in het bindweefsel, gevuld met vetcellen. Als er cellen bij komen, worden de kamertjes naar de oppervlakte geduwd, waar ze zich manifesteren als cellulite. Vergelijk het met tomaten in een plastic zakje. Hoe voller, hoe meer bobbels.

Liever niet? Hoed je dan voor slordige eetgewoontes en zorg dat je net zo veel natrium binnenkrijgt als kalium, dan maakt cellulite minder kans. Natrium krijg je vanzelf wel binnen, de grootste bronnen van kalium zijn samengestelde koolhydraten: fruit, groenten, volkoren granen en peulvruchten. Ze ruimen de verstoppingen in je bindweefsel op. Eet zo min mogelijk dierlijke producten (vlees en zuivel), omdat ze veel afvalstoffen in je lichaam achterlaten. Stop hoe dan ook met jojoën, want vrouwen die dat doen slaan zes keer zo veel vet op het onderlichaam als op het bovenlichaam.

Ultrasound en cupping

Een paar pijnloze, tijdelijke verbeteringen: met massage maak je de verhardingen wellicht los. Er zijn speciale tools voor, zoals de Skinesis Bodylift van SarahChapman. De Bindweefselbar geeft massages voor een betere doorbloeding en heeft een cupping kit voor thuis, waarmee je verklevingen losser zou maken. Het door hen ontwikkelde shaping board voert afvalstoffen sneller af, maar ook dat is een claim van de makers. Ultrasound kan misschien plaatselijke vet ophopingen vernietigen zonder bindweefsel, bloedvaatjes of zenuwen te beschadigen. Na een paar behandelingen neemt de dikte van de vetlaag af. Tijdrovend en niet goedkoop, want een seriebehandelingen (bijvoorbeeld met UltraShape Power) kost zo’n vierhonderd euro per lichaamsdeel per keer). Duursport en pilates zijn goedkoper.

Lange spieren, mooie benen

Regelmatig sporten is goed voor mooie benen, maar vooral als je daarmee je spieren verlengt. Sport vermindert de insulineaanmaak, dat het hormoon cortisol aanzwengelt, dat op zijn beurt zorgt voor vetophopingen. Lopen stimuleert je stofwisseling en calorieverbranding en strakt je huid op. Zwemmen is goed voor je benen, net als fietsen. Pilates is de sport die heel geschikt is om beenspieren te trainen en langer te maken, zonder gevaar voor blessures.

Cheryl Franks van Pure Pilates is de PT die er ooit voor zorgde dat Doutzens benen zo fraai werden: ‘Pilates is core-based en geeft vorm aan je benen, je krijgt dansers benen. Alles wordt sterk, soepel en lang. Bij pilates zijn alle oefeningen met elkaar verbonden. Er bestaat geen quick-fix, pilates is een levensstijl, je hebt niet binnen een paar weken een ander lichaam. Maar: haalbaar is het! Joseph Pilates zei: ‘Na tien lessen voel je dat er iets verandert, na twintig zie je dat en na dertig is je doel bereikt.’ Pilates is bovendien fantastisch in combinatie met een andere sport, hardlopen of boksen, bijvoorbeeld.

Bekijk hier de beste online work-outs en sportsessies voor thuis.

Bestel Vogue's Juninummer

Lees alle acht interviews in het juninummer van Vogue. Deze ligt vanaf donderdag 20 mei in de winkels en is nu hier beschikbaar voor pre-order zonder verzendkosten.

Wist je dat je als abonnee Vogue digitaal leest via Tijdschrift.nl? Als abonnee koppel je je Vogue aan de Tijdschrift-app, waarmee je Vogue direct digitaal tot drie maanden terug kan lezen.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Huid