Het verhaal achter het iconische beautymerk NARS en zijn oprichter François Nars

De geschiedenis achter het wereldwijd geliefde beautymerk bekend van de iconische Orgasm blush.

image
NARS

NARS staat bekend als het beautymerk van de iconische Orgasm blush en de Laguna bronzer. 25 jaar geleden werd het bedrijf opgericht door de Franse make-up artist François Nars en het is nog steeds een van de leading make-up merken binnen de huidige beauty-industrie. Om dit 25-jarig jubileum te vieren brengt NARS een eerbetoon aan haar eerste lipsticks die in een volledig nieuw jasje worden gestoken en opnieuw op de markt worden gebracht. Van de allereerste lipsticks tot de iconische Orgasm blush, dit is het verhaal achter het wereldwijd geliefde beautymerk NARS.

François Nars

Op 13-jarige leeftijd begon een jonge François Nars te experimenteren met make-up op zijn moeder en haar vriendinnen en raakte hij geïnspireerd door de Amerikaanse Vogue’s die zijn moeder las. 'Mijn moeder en mijn twee grootmoeders hebben een grote invloed op mij gehad omdat ze ontzettend elegant waren. Wanneer je omringd bent door mooie vrouwen, geeft dat je een bepaalde kijk op de wereld van schoonheid', aldus François Nars.

image
François Nars
NARS

Enkele jaren later besloot hij zijn droom als make-up artist waar te maken en reisde hij af naar New York. Zijn carrière nam al snel een enorme vlucht waarna hij samenwerkte met de grootste modehuizen als Marc Jabobs, Dolce & Gabbana, Versace en Calvin Klein. Uiteindelijk voelde François zich beperkt met de bestaande cosmeticaproducten die hem ter beschikking stonden.

Daarom besloot hij zelf een lijn te creëren. In november 1994 lanceerde François een reeks van twaalf lipsticks bij warenhuis Barneys New York, die door hun overweldigende succes leidde tot het idee om een volledige lijn te creëren met verschillende cosmetica- en huidverzorgingsproducten. NARS Cosmetics was geboren.

image
Orgasm Blush
NARS

Orgasm blush en Laguna Bronzing Powder

Het eerste make-up product in de vorm van twaalf lipsticks was het begin van het ontstaan van NARS. Het beautymerk koppelde namen aan haar kleuren en producten die inmiddels net zo iconisch zijn als de items zelf. Zo is Laguna een zachtbruine kleur, Copacabana een glinsterende roze parelmoer en dan is er natuurlijk nog Orgasm, de peachy pink met een gouden shimmer blush die inmiddels geen uitleg meer nodig heeft.

image
Laguna Bronzer
NARS

In 1999 werd de Orgasm blush op de markt gebracht. Sindsdien is het make-up product een van de meest gevierde en geliefde beautyitems aller tijden geworden, en is het tot op de dag van vandaag de bestverkopende blush ooit. Een product zó populair dat het ieder jaar een speciale limited-edition collectie krijgt. Enkele jaren na de iconische blush werd in 2001 de Laguna Bronzing Powder gelanceerd, en volgde al snel twee andere iconische beautyproducten, de Radiant Creamy Concealer en de innovatieve Climax Mascara in respectievelijk 2013 en 2017.

image
NARS

25 jaar NARS

NARS bestaat dit jaar 25 jaar en heeft bewezen nog steeds een van de grootste spelers te zijn in de huidige beauty-industrie. Ondertussen heeft het merk naast haar iconische producten ook plaatsgemaakt voor vernieuwing, en bestaan er ondertussen al zo’n 60 verschillende lipsticks in de standaardcollectie. Om deze mijlpaal te vieren, brengt NARS die originele twaalf lipstick-tinten opnieuw uit in een gloednieuwe en moderne verpakking, samen met nog eens zestig extra kleurtinten.

image
NARS

Vogue Beauty Night Out x NARS

Op 21 november organiseert Vogue in samenwerking met NARS een exclusieve beauty avond vol met inspirerende masterclasses en talks in de beroemde cocktailbar Super Lyan in hartje Amsterdam. Zo zal NARS make-up artist Sara Vles de aanwezigen tonen hoe je gemakkelijk in een handomdraai de mooiste make-up looks kunt creëren met de iconische producten van het merk. Vogue Beauty Night Out x NARS staat in het teken van Studio 54 – de legendarische nachtclub in New York waar gasten als Andy Warhol en Bianca Jagger tot in de late uurtjes dansten. NARS lanceert een exclusieve limited-edition collectie geïnspireerd op de nachtclub genaamd Excess Yourself, bestaande uit glinsterende lipsticks, volumineuze mascara en sprekende oogschaduw palettes en blush. De ticketverkoop start binnenkort, dus houdt onze site in de gaten. Zien we je daar?

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Make-up