Zo leer je houden van je onopgemaakte morning face

Lees hier hoe Vogue’s contributing editor Alja Bakker overstapte van plamuur naar blottebillengezicht.

Het is logisch dat veel mensen van make-up houden. Je kan er je creativiteit op los laten, je persoonlijkheid mee uiten en soms kan het zorgen voor een noodzakelijke confidence boost. Helaas heeft make-up ook een keerzijde, want door dat extra laagje cosmetica kun je minder gaan houden van je eigen gezicht. Om die reden proberen steeds meer mensen, waaronder ook celebrities zoals Alicia Keys, minder afhankelijk te worden van beautyproducten. Voor het septembernummer vertelde Vogue contributing editor Alja Bakker hoe zij haar relatie met make-up heeft kunnen veranderen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Dinsdagmorgen, zeven uur. Redelijk geslapen. Ik stap de badkamer in en knipper tegen het felle licht. Ik zie mezelf in de spiegel. Piekhaar, vermoeide ogen. Toch denk ik opgewekt: hello you! En draai de kraan van de douche open. Ik ben heel blij dat ik tegenwoordig, op mijn achtendertigste, niet meer schrik van mijn onopgemaakte gezicht. Dat voelt als een overwinning, want dat is jarenlang anders geweest.

Make-up als barrière

Vooral als tiener kon ik mijn ochtendhoofd moeilijk verdragen. Ik droeg in die tijd veel make-up: foundation, poeder, veel donkere oogschaduw, eyeliner en meerdere lagen zwarte mascara. Waarom weet ik niet precies. Ik vond het leuk om te experimenteren, denk ik.

'This bitch bites.'

In diezelfde tijd trok ik een scherpe scheiding in mijn haar, waarna ik de helft felgroen verfde. Ik droeg ook een lichtblauw naveltruitje met daarop in witte letters: This bitch bites. Dat truitje was zó kort dat mijn zus, toen we met vrienden op vakantie in een speeltuintje rondhingen, in mijn oor ­ uisterde: ‘Je moet niet je armen omhoog doen, want dan ziet iedereen de onderkant van je tietjes!’

Beschermlaag

Kortom: mijn inschattingsvermogen was – zoals bij de meeste tieners – niet optimaal, wat resulteerde in tal van rare uitdossingen en een masker van make-up. Want een masker was het óók. Veel make-up opsmeren werkt immers als een soort barrière tussen jou en de buitenwereld; een beschermlaag. Die beschermlaag had ik als puber hard nodig.

Mensen geloven me nooit als ik dit vertel omdat ik er best braaf uitzie, maar ik werd twee keer van school gestuurd en werkte daarom drie middelbare scholen af. Een rare tijd, waarin ik me telkens opnieuw in moest zien te vechten in sociale constructies en niet al gewillige meidenkliekjes. Dat vervaarlijk opgepoetste uiterlijk werkte hierbij als schild.

Dwangmatig kwasten

Zo kwam het, dat ik me elke ochtend rot schrok van mijn blote ochtendgezicht. Ik vond mezelf zonder make-up bleek en lelijk, met uitdrukkingsloze ogen en rode vlekjes, waar zo snel mogelijk een laag foundation overheen moest. Het bleek een self-ful­filling prophecy. Want áls je dan een keer de deur uit gaat zonder plamuur, krijg je de hele dag te horen dat je er moe uitziet.

Thuis

Thuis hoorde ik juist het omgekeerde. Mijn vader riep graag ‘Hoer op zondag!’ als ik in vol ornaat aan de ontbijttafel verscheen. Mijn moeder daarentegen zei niets, maar ik kende haar standpunt: op je natuurlijkst, ben je het mooist. Natuurlijk lapte ik, puber die ik was, hun mening aan mijn laars. Nee, het was niet mijn familie, maar de liefde die een eind maakte aan het dwangmatig kwasten en smeren.

model gefotografeerd door theo wenner  art partner
Theo Wenner / Art Partner

Verliefd

Op mijn achttiende werd ik verliefd op mijn beste vriend en hij op mij. De vonk sprong over, precies in de studieperiode tussen de laatste lessen en de eindexamens. Die paar weken studeerden we samen, vaak op het strand tussen het zwemmen en zonnen door. Make-up droeg ik niet en hij vond me mooi – gewoon zoals ik was. Bij het eerste schriftelijk examen verscheen ik in het lokaal zonder een spoortje make-up. Ik voelde me die dag verlost, krachtig en volwassen. Mooi zelfs. Wat een eerste liefde al niet met je kan doen.

Korte wimpertjes

Nu is het heus niet zo dat ik sindsdien nooit meer make-up heb gebruikt. Vooral toen ik als twintiger een baan kreeg als redacteur van een modetijdschrift, pakte ik regelmatig ­flink uit. Omdat ik het leuk vond, maar ook door de verwachtingen van leidinggevenden. Want hoe ouderwets ook, veel mensen vinden nog steeds dat vrouwen er alleen professioneel uitzien als ze make-up dragen.

Mijn voorwaarden

Het verschil is dat ik, sinds mijn jeugdliefde me liet inzien dat ik niets te verbergen heb, make-up gebruik op míjn voorwaarden. Dat betekent: alleen als ik er zin in heb. En die zin is met de jaren langzaamaan steeds minder geworden. Van mascara en lippenstift ging ik langzaam naar alleen lippenstift, naar bijna niets meer. Het grappige is: hoe minder make-up je gebruikt, hoe minder je het nodig hebt.

'Ik heb ze van mijn moeder en denk aan haar als ik ze zie.'

Je went er immers aan je natuurlijke gezicht te zien in de spiegel, op kantoor en elders, en gaat het als vanzelf waarderen; je korte wimpertjes, het vettige laagje op je huid, de natuurlijke vorm en kleur van je lippen. Zelfs mijn ietwat hangende oogleden ben ik mooi gaan vinden; ik heb ze van mijn moeder en denk aan haar als ik ze zie.

Toch nog een glow

Wat ik dan wél weer leuk vind, is mezelf ’s morgens een beetje oppoetsen. Geen mascara en foundation, maar wel een knaller van een serum (Dermalogica Phyto-nature Firming Serum) en huidolie (Paula’s Choice Moisture Renewal Oil Booster). Zonder geborstelde wenkbrauwen ga ik de deur niet uit. En als klap op de vuurpijl mijn lievelings: een parelmoeren highlighterstick van Chanel (Baume Essentiel Sculpting).

Verdoezelen en invullen doe ik niet meer, daarvoor is de liefde voor mijn blote gezicht inmiddels te groot. Maar een beetje glow is nooit weg.

Shop Vogue's Favorite Beauty

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Make-up