Vogue
21 x zonfacts die je moet weten voor als je straks de zon in gaat

beauty / Haar & make-up

21 x zonfacts die je moet weten voor als je straks de zon in gaat

Datum
Auteur
Karen van Ede
Annemieke Van Drimmelen, Vogue Nederland, juni 2012.

Als straks de zon weer schijnt kun je maar beter weten hoe je je huid moet beschermen. Met welk filter, hoe hoog, en wanneer? En is dat slecht voor je vitamine D voorraadje? Vogue's beautydirector Karen van Ede zet alle – jawel álle zonfacts nog eens op een rijtje.

1. Ooho Coco!

Ergens in de zomer van 1934 kwam ze getint terug uit Biaritz en die huidskleur werd wereldnieuws: Madame Chanel was bruin. Tot dan toe was een bruine huid voor de landarbeiders, de lagere klassen. De gegoede burgers en upperclass hield de teint zo licht mogelijk, want dat was chic en betekende dat je mensen had die voor je werkten. Coco ontketende een rage. Vanaf die zomer in 1934 stond een bruine huid voor luxe, plezier maken en vrije tijd. Op het strand gingen de grote zonnehoeden af en de RayBan brillen op. Eugène Schueller, de grondlegger van L’Oréal, kwam in 1935 met het eerste bruiningsproduct: Ambre Solaire. Nu, ruim tachtig jaar later, vinden we een bruine huid stiekem nog steeds mooi. Omdat bruin gezond oogt, in het gezicht vermoeidheid verbergt en op het lichaam vlekjes en plekjes verdoezelt.

2. UV-B en UV-A, geen vrienden

Pas in de jaren negentig hoorden we de woorden rimpels en huidkanker steeds vaker als het over zon ging. Nog niet eens zo lang weten we dat UV-B staat voor verBranden en gelinkt is aan huidkanker, en dat UV-A zorgt voor rimpels (onthoud maar de A van Aging). In de jaren zeventig ging menig babyboomer roodverbrand de zomer door. En in de jaren tachtig was een bruine huid het ultieme statussymbool. Heb je wel eens gehoord dat mensen zich insmeerden met Coca-Cola om sneller bruin te worden? Maar de kennis dat zon de huid in rap tempo veroudert, en in het ergste geval huidkanker kan veroorzaken, is inmiddels wijd verspreid. Je wordt voor onvolwassen aangezien als je een dag flink gaat zonnebakken op het strand. Dermatologen en artsen, de bladen en de cosmetica industrie waarschuwen allemaal voor de gevaren van te veel zon. En dat terwijl diezelfde zon oh zo lekker is, en oh zo weldadig kan zijn.

3. Je hebt A en A

En dan is er nog een recente studie die aangeeft dat er zoiets is als korte en lange UV-A stralen. De lange UV-A zou het meest schadelijk zijn, omdat die dieper in de huidlagen doordringt dan de korte golf-A. Lange UV-A zorgt bovendien dat het melanine grijs wordt, waardoor je bruine huid er vaal uit ziet. Het stimuleert de ontwikkeling van pigmentvlekken en ontregelt de celfuncties die de huidweerstand verzwakken, zodat je huid ook droger wordt. Het tast het elastiek in de huid aan, en versnelt rimpels. Gelukkig zijn er inmiddels ook zonproducten die beschermen tegen zowel korte als lange UV-A stralen.

4. Verslavend

Zon is zelfs verslavend, weten wetenschappers nu, dat heeft te maken met de gelukshormonen die vrijkomen als je in de zon zit. Nu begrijp je waarom je op het strand wel eens mensen ziet die door de zon een soort leguanen zijn geworden. Ze voelen zich door een hoge beschermingsfactor soms onterecht beschermd.

5. Infrarood, niet gezond voor je huid

Infrarood is een deel van het lichtspectrum, de frequentie die de huid zo lekker verwarmt. Infrarood is een brede straal, waarvan nu bekend is dat hij dieper in de huid dringt dan UV-A, en er schade aanricht. Olivier Doucet, verantwoordelijk voor alle ontwikkelingen op gebied van zon- en huidverzorging bij Lancaster zegt: 'Dat infrarood ook schade aan de huid veroorzaakt, werd ons de afgelopen jaren steeds duidelijker. Of infrarood ook een rol speelt bij huidkanker moeten we nog verder onderzoeken. Omdat er nog geen filter voor handen is om infrarood te absorberen, moest ik een andere manier vinden om de huid tegen deze stralen te beschermen. We hebben honderden filtercombinaties uitgeprobeerd tot we er eentje hadden die te verwerken was in een prettig product dat geen wit laagje op de huid achterlaat.'

6. Het hele lichtspectrum

En ook het grote nieuws van dit seizoen kwam van Lancaster. Het merk waarschuwde als eerste voor de huidschade van UV-A en als eerste voor schade door de warmte van Infrarood. Nu gaat het een stapje verder met onderzoek naar alle licht, Visible Light, dus het hele lichtspectrum, maar ook lampen. Dat hele lichtspectrum kan huidveroudering versnellen, en daarom past Lancaster alle filters in de Sun Beauty lijn aan. En zou je iedere dag een spf moeten dragen, ook als je die dag doorbrengt op kantoor. Er kwam gelukkig ook goed nieuws uit het onderzoek: het licht van je computer of telefoon is onschuldig!

7. Maar het is zo lekker!

Inderdaad niets zo ontspannend als een dag loom in de zon doorbrengen. ’s Avonds lijkt je lichaam tot in de puntjes opgeladen, als een batterij. Zon is ook echt goed voor je humeur, voor je immuunsysteem en voor de aanmaak van vitamine D, nodig voor sterke botten. Zon werkt antibacterieel en doet nagels en haren harder groeien. Zon is lichttherapie in de meest natuurlijke vorm, en daarom hebben we zon ook nodig. Niet lang geleden kopte een groot landelijk dagblad dat we te weinig zon zouden krijgen, en daardoor een gebrek aan vitamine D. Een verhaal dat de zonaanbidders een ‘zie je nu wel’  reactie ontlokte en anderen in twijfel bracht. De brandende vraag blijft: hoe moet je wel omgaan met zon in de zomer?

8. De zon schijnt niet alleen op het strand

KWF waarschuwt tegen te veel zon omdat het aantal huidkankergevallen in Nederland nog steeds stijgt. Mensen moeten zich ervan bewust zijn dat de zon niet alleen op het strand schijnt. Ook buiten in de tuin, op de fiets of tijdens het sporten is zonbescherming nodig. Mensen staan daar minder bij stil, terwijl ook dan de kans op huidverbranding er is. Maar: wij leven in een land waar de zon niet zo vaak en niet zo sterk schijnt. Daarom geeft KWF Nederland minder strikte adviezen als collega-instituten in zonniger landen. Wel wonen in Nederland veel mensen met een licht huidtype, die zich goed moeten beschermen tegen te veel zonlicht.

9. Maar de vitamine D aanmaak dan?

Nederlanders zouden te weinig zon krijgen als ze ook nog eens dagelijks gaan smeren met een spf, en vitamine D-gebrek zou het gevolg zijn. Maar dit geldt maar voor een kleine groep mensen. Met name mensen die weinig buiten komen, veel binnen werken of bijvoorbeeld gesluierd gaan kunnen een gebrek aan vitamine D krijgen. Gesluierde vrouwen krijgen weinig zon en hebben bovendien een donkere huid die iets meer zon nodig heeft om het vitamine D-peil op orde te houden dan een lichte huid. De lichte huid heeft aan 2 tot 3 keer per week een kwartiertje zon op hoofd en handen al voldoende voor een prima vitamine D-gehalte. Het lichaam bouwt bovendien in de zomer een voorraadje op. En als je af en toe een vette vis eet, zit je ook goed.

10. Het vitamine D-verhaal deel 2

Maar Hans van Zutphen, integraal therapeut, zegt: ‘Er is wetenschappelijk onderzoek dat er groepen mensen zijn die extra van bepaalde vitamines nodig hebben, zoals mensen in Noord-Europa die te weinig zon krijgen en geen selenium (dat zit in Noord-Europa niet in de grond). Daarom zeg ik: neem zomer en winter een multivitamine, omega 3(visolie) en 40 mcg Vitamine D3 per dag op een basis van gezonde voeding, sport en ontspanning.’

11. Een chemisch of fysisch filter?

Chemische filters absorberen UV en breken langzaam af in de zon (vandaar dat je om de 2 uur opnieuw moet smeren). Fysische of minerale filters weerkaatsen UV en werken langer. Ze liggen als een laagje poeder op je gezicht. Fysische filters bestaan uit titaniumdioxide en of zink. Ze hebben als nadeel dat ze soms een wit waasje op je huid leggen. Dit seizoen zijn er veel nieuwe producten met fysische filters die mooi transparant zijn. Chemische filters hebben als nadeel dat je huid er geïrriteerd op kan reageren. Bovendien kunnen ze, massaal gebruikt in de zomer, problemen opleveren voor het leven in zee, zoals koraal, planten en vissen. Experts, zoals Patricia Pineau van L’Oréal, zeggen dat het wel meevalt. Dat de hoeveelheden zo miniem zijn dat ze geen gevaar opleveren voor je gezondheid of het milieu. Een echt alternatief voor de bestaande breedbandfilters of filtercombinaties is er nog niet, al is er een Australisch merk dat zegt een betrouwbaar filter te hebben van zink oxide, dat met behulp van vitamine E een spf 15 haalt. Ook zijn er merken die zeggen te beschermen met anti-oxidanten.

12. Niet te zuinigjes

Zonnefilters worden vastgesteld aan de hand van fototesten op proefpersonen. Dat gebeurt door Cosmetics Europe, dat werd opgericht om de cosmeticaindustrie wetenschappelijk te ondersteunen. Bij die tests wordt wel lekker dik gesmeerd, dus zorg dat je zelf niet te zuinig bent, anders haalt je bescherming niet het getal dat staat aangegeven op de verpakking. Gebruik minstens twee eetlepels voor je hele lichaam. Als je met 1 flesje zonbescherming een hele zomer doet, gebruik je te weinig.

13. 15 en 15 is nu eens geen 30

‘Een spf 15 + spf 15 is géén spf 30!’ zegt Olivier Doucet van Lancaster. 'We weten nog niet precies hoe verschillende laagjes factor over elkaar heen werken, maar als je twijfelt, ga dan uit van de laagste factor. Breng je zonproduct een half uur van tevoren aan. Laat het goed intrekken. Herhaal iedere twee uur.' Op zonproducten staat of ze een lage, medium of hoge bescherming bieden. De wetenschappers zijn het eens dat een factor 50 de hoogste is, maar heel veel verschil met een factor 30 is er niet. Een factor 15 is het minimum in de zomer. Als je pal de zon in gaat of buiten tuiniert, werkt of sport, zou je een factor hoger dan 15 moeten kiezen.

14. Wat betekenen de +++?

De plusjes geven de bescherming tegen UV-A aan, het UV dat zorgt voor veroudering. Kies een product met véél plusjes.

Weetje:
Dat de bescherming tegen UV en Infrarood hoognodig is, bleek uit een Australisch onderzoek. Dagelijks gebruik van een spf 15 kan veroudering van de huid met 24% vertragen.

15. Fijne app: Sun Timer

Maar hoe lang kun je ingesmeerd in de zon zonder alsnog te verbranden? De Sun Timer app van – alweer – Lancaster rekent het voor je uit en geeft je een seintje als je je opnieuw moet insmeren of de zon uit moet. De app werkt met een algoritme dat de blootstelling aan de zon per minuut kan vaststellen. Gratis te downloaden voor zowel IOS 8.0 als Android.

16. Kies ik een spray, milk of olie?

Dat ligt helemaal aan de behoefte van je huid en je eigen zonplezier. Een spray verdeelt zich gemakkelijk over je huid en komt ook op plekjes waar je zelf moeilijk bij kunt. Een milk doet er wat langer over om in te trekken. Een olie – maar dan wel met een hoog filter – blijft iets op de huid liggen en geeft een glansje, maar kan ook een beetje lastig zijn met aankleden.

Weetje:
Zonnecrème vervaagt door kleding, zand of transpiratie en biedt dan minder bescherming. Vandaar ook het om de twee uur opnieuw insmeren, zeker als je af en toe een plons neemt.

17. Spf vergissingen

  • Sommige mensen smeren hun niet-dominante kant onbewust slechter in. Dat betekent: je linkerkant minder goed als je rechtshandig bent, en andersom. Het is dus belangrijk om ‘mindful’ te smeren, iedere kant krijgt even veel.
  • Vermijd de huid rond je ogen niet, maar om te voorkomen dat zonnecrème in je ogen komt, kun je beter zachtjes inkloppen dan smeren.
  • Vergeet niet je haarlijn en je bovenlip, plekjes die veel mensen overslaan en waar dan juist pigmentvlekjes zich manifesteren. Oh, en de scheiding in je haar! Je oorlellen! Je nek!
  • Denk niet dat je beschermd bent omdat je een foundation of BB-crème met spf draagt. Een zonnefilter wordt door UV-afgebroken, en om de twee uur opnieuw een laagje aanbrengen doe je met een foundation of BBcrème nu eenmaal niet.

18. Waar komt die bescherming?

Komt zonbescherming onder je dagcrème of erboven, onder je make-up of er overheen? Een spf is de laatste stap in je huidverzorging (tenzij er al een spf in je dagcrème zit). Een spf komt ónder je make-up. Er zijn foundations en poeders met zonbescherming, maar in het voorjaar en de zomer kun je daar niet blindelings op vertrouwen, omdat make-up vaak afgeeft, bijvoorbeeld op je telefoon, of je kleding.

19. Nog roder

UV-A verergert zonnebrand. UV-A is er aan het einde van de dag in grotere hoeveelheid dan UV-B. Daarom verergert zon aan het eind van de namiddag de zonnebrand die ‘s morgens is opgelopen.

20. Speed bruinen

In plaats van de zonnebank kun je zelfbruinen, de producten zijn de laatste jaren enorm verbeterd. Er is ook een groot segment pre-tanners, die de tijd verkorten die je in de zon moet doorbrengen om de gewenste tint te krijgen. Het scheelt enorm als de pigmentaanmaak al gekieteld is. En dat doen deze Tan Prepare producten, die je een maand tot twee weken voor de vakantie gaat gebruiken.

21. Zelfbruintruc

Zelfbruinende producten kleuren slechts in de bovenste huidlaag, met behulp van de stof DHA die de dode huidcellen een kleurtje geeft. Nee, allang niet meer oranje, anno nu weten de cosmeticamakers er een mooi bronzen tintje aan te geven. Zelfbruiners slijten vanzelf weer weg (soms ten koste van je witte handdoeken, maar wees gerust, je wast het er weer uit). Sommige salons bieden een spray-tan aan, in verschillende kleurgradaties. Laat je goed voorlichten en probeer eerst een klein stukje huid, voordat je op die belangrijke bruiloft staat met al te ebbenhouten bruine benen.

Waarom je deze lente je make-up kwasten een break moet geven

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten