Vogue
Een glutenvrij-, tarwevrij-, zuivelvrij- of Low Carb-dieet: Vogue zet de voor - en nadelen op een rij

beauty / Health & fitness

Een glutenvrij-, tarwevrij-, zuivelvrij- of Low Carb-dieet: Vogue zet de voor - en nadelen op een rij

Datum
Auteur
Karen van Ede
Giampaolo Sgura / Trunk Archive

Vogue Nederland lanceert vandaag de eerste Vogue Wellness special. Je krijgt de Vogue Wellness t.w.v. €12,99 nu gratis bij aankoop van één product van L’Oreal Paris Make-up en Skincare bij de Etos. Zie voor actievoorwaarden in de winkel.

Je bent wat je eet, maar weet je nog wie je bent? Door alle verschillende eetstijlen, marketingmythes en goede adviezen zie je misschien je bord niet meer. Vogue zocht het uit en zet in Vogue's Wellnessspecial een aantal eetstijlen op een rij, met de voor- en nadelen.

Glutenvrij

Gluten is een proteïne dat in granen als haver, rogge, kamut, tarwe, gerst én spelt zit. Wie gevoelig is voor gluten of coeliakie heeft, merkt dat aan onrustige darmen, diarree en constipatie, eczeem en vermoeidheid. Glutenovergevoeligheid kan een verstoring van de darmflora veroorzaken, maar zich ook ontwikkelen tot een ernstige allergie. De laatste jaren wordt deze allergie vaker opgespoord, maar er zijn ook mensen die glutenvrij gaan eten omdat ze vage buikpijn hebben. Coeliakie is de ergste vorm van glutenintolerantie, het is een auto-immuunziekte. De verklaring voor het hoge aantal glutenovergevoelige gevallen kan zijn dat granen anders verbouwd worden dan vroeger. En dat er veel meer granen gegeten worden dan pakweg 50 jaar geleden, denk alleen al aan crackers, pasta en pizza. Maar gluten zijn in principe niet slecht voor je, alleen als je er niet tegen kunt.
In de praktijk: vermijd je alle producten met gluten, ook de verborgen gluten, in bijvoorbeeld soep en tandpasta. Je kunt wel boekweit eten (eigenlijk geen graansoort), maar let wel op dat er ‘glutenvrij’ op de verpakking staat, omdat sommige soorten door kruisbestuiving toch gluten kunnen bevatten. Er is een heel nieuw schap ontstaan in de supermarkt en reformwinkel met glutenvrije producten.
Dark side: Ingrediënten in een glutenvrij dieet hoeven niet per se gezond te zijn (de producten zijn vaak slimme marketing) en kunnen voor gewichtstoename zorgen. Er zit namelijk vaak aardappelzetmeel in, waar je dikker van wordt. En enkelvoudige suikers, ook niet gezond. Etiketten scannen, dus. Zorg dat je genoeg vezels binnenkrijgt, en jodium. 

Tarwevrij

Bij iemand met een tarweallergie reageert het lichaam op een specifiek eiwit in de tarwekorrel. Als je speltbrood wel goed kunt verteren, heb je geen allergie voor tarwe, maar ben je er intolerant voor. Dat is minder erg, en staat los van je afweersysteem. Toch kun je ervoor kiezen tarwevrij te eten.
In de praktijk: Tarwe zit ongemerkt in veel producten als koekjes, cake en pasta en krijg je dus niet alleen met brood binnen. Als je echt een allergie hebt (vaak misselijk, buikkramp, constipatie, bespreek dit met je huisarts!) wil je tarwe mijden. Maar tarwevrij eten kan ook vrijwillig een manier van leven zijn. In het Paleo-dieet worden alle tarwe en granen gemeden, omdat volgens die filosofie moderne tarwe teveel bewerkt wordt. En onze oerouders het ook niet aten. Tarwevrij is iets anders dan glutenvrij. Ook hier goed etiketten spellen, want tarwe kan ook in hagelslag, vleeswaren en ketchup zitten. Je kunt wel andere granen eten zoals schone haver, spelt en rogge.
Dark side: Zorg dat je geen jodiumtekort krijgt, en eet genoeg fruit, groenten en noten, zodat je alle belangrijke voedingsstoffen en genoeg vezels binnenkrijgt. Eet bijvoorbeeld boekweit, waar veel vitaminen en mineralen in zitten.

'Kefir, havermelk, rijst- en amandelmelk, kokosmelk, plantaardige kaas: zuivelvrij eten is een kwestie van afwisselen en je gezonde verstand gebruiken'

Zuivelvrij

Je kunt om heel veel redenen geen zuivel willen eten of drinken. Omdat je lactose-intolerant bent, omdat je het ongezond vindt (het zou ontstekingen in de hand werken), te vet vindt, zielig voor dieren, bang bent dat er teveel hormonen in melkproducten zitten en al die zuivelproductie slecht is voor het milieu. Melkproducten worden ook geassocieerd met borstkanker. Tegelijkertijd zou melk beschermen tegen darmkanker. Er zijn inmiddels een heleboel plantaardige alternatieven voor zuivel, waaronder de peulvrucht soja, dat een paar jaar geleden fanatiek gepromoot werd, maar inmiddels minder gezond lijkt te zijn dan beweerd. Het gaat dan om de ongefermenteerde soja in bijvoorbeeld vleesvervangers, die schadelijk voor de gezondheid kan zijn als je er teveel van eet, omdat je een tekort aan essentiële mineralen kunt krijgen. Kefir, havermelk, rijst- en amandelmelk, kokosmelk, plantaardige kaas: zuivelvrij eten is een kwestie van afwisselen en je gezonde verstand gebruiken.
In de praktijk: is het opletten geblazen, want melk zit in van alles. Ook in margarine kan wei, caseïne of lactose uit melk zitten. Uit eten? Check de menukaart!
Dark side: Let op je calciuminname, door bijvoorbeeld een plantaardige melk te kiezen met toegevoegde calcium. Eet meer groene (blad)groenten zoals spinazie, want daar zit veel calcium in (ook in broccoli en boerenkool). Ontbijt met havermout om diezelfde reden en voeg een probiotica aan je dieet toe voor een gezonde darmfunctie.

Instagram Lucy Williams

Low carb

Koolhydraten mijden is een manier om je gewicht te beperken, omdat snelle koolhydraten – die hun suikers/glucose snel afgeven – door het lichaam worden omgezet in vet. Het is een tijd een hype geweest dankzij boeken als The South Beach Diet, maar is niet voor iedereen goed vol te houden. Het lichaam heeft ook koolhydraten nodig voor een goed humeur en een goede darmfunctie. Dus zou je de snelle van de langzame kunnen scheiden. De theorie is dat je van langzame koolhydraten minder snel aankomt dan van snelle. En dus kun je wel bonen eten, of zoete aardappelen. Dat heeft te maken met de glycemische index van een voedingsmiddel. Die wordt berekend aan de hand van de hoogte en breedte van de bloedsuikerpiek die volgt na het nuttigen van iets met koolhydraten. Ofwel de snelheid waarmee iets in de darmen wordt verteerd en de glucose door het bloed wordt opgenomen. Al met al is het no carb-dieet complex, omdat vezels ook invloed hebben. Volgens de Nederlandse hoogleraar voedingsleer Martijn Katan is het een misverstand dat je van langzame koolhydraten minder aankomt. Trek hebben heeft ook te maken met andere factoren, zoals hormonen, zegt hij. Sommige producten met langzame koolhydraten zijn gezond en andere niet.
Dark side: In groenten en fruit zitten ook koolhydraten en als je die mijdt krijg je vaak meer vet en eiwitten binnen dan goed voor je is. Je kunt een tekort krijgen aan bepaalde vitamines. Let op welke vetten je tot je neemt, en zorg dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Bij deze manier van eten is het goed om de juiste koolhydraten wel te eten, uit bijvoorbeeld zoete aardappel, quinoa en havermout.

Go With The Glow daagt iedereen uit een week veganistisch te leven

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten